«تقوایی» خواستار نمایش چندینباره آثار هنری شد
ناصر تقوایی فیلمساز تأکید کرد که گالریها باید درجهبندی داشته باشند و آثار هنری با توجه به این درجهبندیها چندین بار امکان نمایش در گالریهای مختلف را پیدا کنند.
نشست خبری اکسپو عکس تهران 91 با حضور ناصر تقوایی فیلمساز و عکاس، علی جمشیدی مدیر گالری شمس و جمشید حقیقتشناس مدیر گالریهای خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
ناصر تقوایی فیلمساز و عکاس که در این نشست حضور داشت درباره اوضاع فرهنگی کشور سخن گفت و گفت: زمانی که ما به عنوان فیلمساز کارمان را شروع کردیم مشکلی برای کمیت سالن سینما نداشتیم، همه شهرستانها سینما داشتند اما همان زمان تئاتر با این مشکل رو به رو بود و با کمبود سالن تئاتر در شهرستانها مواجه بودند،حالا که سالنهای تئاتری در شهرستانها کم و بیش ساخته شده است، تئاتر در آن اجرا نمیشود و این سالنهای خالی به مراسمها و سخنرانیها اختصاص داده میشود.
وی افزود: مشکل ما حالا سالن نمایش تئاتر نیست، بلکه باید در این بخش از هنر برنامهریزی درستی داشته باشیم که تئاتر از مرکزیت تهران خارج شود.
تقوایی درباره برگزاری اکسپو عکس هم گفت: در این اکسپو تلاش ما این است که کاری برای جامعه عکاسی ایران انجام دهیم و در این مسیر بازاریابی نقش مهمی را ایفاء میکند و در مرحله دوم ارتباط با هنرمندان است که تأثیر به سزایی در این مسیر دارد هر چه تعداد هنرمندانی که به گالری مراجعه میکنند بیشتر باشد،فروش آثار هم بیشتر خواهد بود که این در نهایت به نفع گالری، هنرمند و هنر ایران است.
این فیلمساز مطرح ایران در ادامه خواستار نمایش چند باره آثار هنری در گالریها شد و گفت: فیلمها به یک بار نمایش در سالنها سینما محدود شده است در حالی که میتوان بارها آن را در سالنهای مختلف به نمایش گذاشت چرا که معتقدیم فیلمهای فرهنگی عمر ندارند و هر بار تازگی خود را دارد اما اکنون این مشکل در سایر هنرها هم دیده میشود در هنر نقاشی و عکس و … هم هنرمندان تنها یک بار آثارشان در گالری به نمایش درمیآید که اولین و آخرین بار نمایش آثارش خواهد بود.
وی درباره ضرورت نمایش چند باره آثار هنری گفت: ممکن است این آثار آن طور که باید دیده نشوند و در نمایشهای بعدی کشف تازهای در آنها صورت گیرد، حتی فروش آثار هم ممکن است طبق سلیقه خریداران و گالری باشد و شاید آثار خوب در نمایشگاه اول فروش نداشته باشد و در نمایشهای بعدی کشف شود اما متأسفانه تنها یک بار امکان نمایش پیدا میکنند.
او محدودیت در نمایش آثار عکس و نقاشی را ظلمی به این هنرها دانست و گفت: محدودیت در زمان نمایش آثار هنری در حالی است که همگان فرصت بازدید از همه نمایشگاهها را در یک بازه زمانی پیدا نمیکنند و این بیرحمی است.
این فیلمساز تأکید کرد که گالریها هم باید مثل سینماها درجهبندی داشته باشند و اولین نمایش آثار هنری در گالریهای درجه یک باشد و به مرور در گالریهای درجه پایینتر باز هم به نمایش گذاشته شود تا امکان بازدید برای همه علاقه مندان به وجود آید.
تقوایی گفت: برگزاری اکسپو عکس میتواند شبیه به هیچ نمایشگاه دیگری نباشد و آثاری عرضه شود که قبلاً در نمایشگاههای مختلف مورد توجه واقع نشده است و اکنون با عرضه مجدد امکان مکاشفه جدیدی برای مخاطب و خریدار به وجود آید.
او در بخش دیگری از سخنانش به رشد تئاتر و عکاسی ایران در سالهای بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دو هنر عکاسی و تئاتر ایران در سالهای بعد از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشتند،امروز بهترین تئاترهای دنیا را در کشورمان داریم و من گاهی دیالوگهایی را میشنوم و اجراهای خوبی را در تئاتر میبینم که حیرت میکنم اما متأسفانه تئاتر ایران به اندازه سینما نتوانسته در سطح دنیا مطرح باشد چرا که سینما با بهرهگیری از امکاناتی چون زیرنویس و رفع مشکل زبان توانسته خود را به جهان بشناساند اما تئاتر با مشکل زبان رو به روست که مانع از دیده شدن آن در سطح دنیا شده است.
وی ادامه داد: در زمینه عکاسی هم برخی عکاسان کارشان را در سالهای انقلاب و اوایل جنگ تحمیلی آغاز کردند که امروز از بهترینهای عکاسی دنیا هستند و آثارشان در مجلات معتبر جهان به چاپ میرسد. در کنار این عکسهای خبری، عکسهای فرهنگی و هنری هم رشد داشته اما متأسفانه ما بر این توانمندیهای عکاسان کشورمان چشم بستهایم،هیچ نشریهای حاضر نیست بهای یک عکس خوب را برای پشت جلدش بپردازد.
او در پاسخ به سؤالی درباره توفیق این اکسپو گفت: نباید فکر کرد که با همین یک حرکت میتوان تمام مشکلات را حل کرد. این اکسپو هم یک گام است که باید به دید مثبت به آن نگاه کنیم.
او در ادامه گفت: بیشترین درآمدهای نفتی ما صرف ساخت برجها و ساختمانهای بسیار در شهر شده اما چقدر از آثار هنری در این ساختمانها استفاده شده است ؟ این در حالی است که کمی آن طرفتر از ما کشور دوبی بازار وسیعی برای عکاسان و نقاشان ایرانی شده است و شاهد نمایش آثار هنرمندانمان در ساختمانها و خانههای مردم هستیم اما در ایران دیواری برای عرضه آثار هنری در نظر گرفته نمیشود.
او به ضرورت شناخت مردم از عکاسی اشاره کرد و گفت: هنوز خیلی از مردم عکس را در حد یک خاطره میدانند در حالی که باید عکس در ذهنیت مردم فراتر از این برود و به یک اثر هنری تبدیل شود.
او سهولت در عکاسی را یکی از دلایل گرایش همه به این هنر عنوان کرد و گفت: عکاسی به ظاهر ساده و سهل است در حالی که در حقیقت عکاسی خوب بسیار دشوار است و یک عکاس خوب نمیتواند چندین اثر خوب در یک روز داشته باشد، بنابراین همان خصلتهایی که برای دیگر هنرها در نظر گرفته میشود باید برای عکسهای هنری هم در نظر گرفته شود.
او همچنین از عدم توجه دستگاههای دولتی به استفاده از آثار هنری و فقدان این هنر در ساختمانهای وزارت ارشاد گفت: بودجه هنر در قبضه دولت است اما آگاهی و شناختی از هنر ندارند به طور مثال در راهروهای وزارت ارشاد و بخش معاونت سینمایی آن هیچ اثری از آثار مربوط به سینما دیده نمیشود، چیزی از سلیقه و هنر به چشم نمیخورد در حالی که دولت میتواند یکی از خریداران آثار هنری باشد و در ادارات ارشاد استفاده کند.
این فیلمساز در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور هنرمندان فیلمساز و بازیگران سینما در عرصه عکاسی گفت:
نمیتوانیم برای هنر مرز بکشیم و آن را محدود کنیم اگر یک بازیگر یا فیلمساز وارد عکاسی شده و آثارش فروش خوبی داشته این به نفع جامعه عکاسی است که به دیدن این آثار در گالریها میروند و به رونق عکاسی کمک میکند. بنابراین این نکته که چه اثری فروخته شود به عهده سلیقه مخاطبان است که کدام اثر را انتخاب میکنند. درست است که عدهای نان شهرت خودشان را میخورند ولی این موضوع درباره همه هنرمندان صادق است، نقاشان معروف هم نان شهرتشان را میخورند ولی اگر تعادل به وجود بیاید بعد از مدتی قیمت آثار واقعیتر میشود.
تقوایی درباره قیمتگذاری آثار هم گفت: قیمتگذاری آثار هنری کاری کارشناسی است و در این اکسپو هم کارشناسانی در تعامل با گالریدار قیمت آثار را مشخص خواهند کرد.
جمشیدی مدیر گالری شمس در بخش دیگری از این نشست درباره اکسپو عکس گفت: این اکسپو بعد از چهار سال تحقیق و مطالعه روی رویدادهای مهم عکس ایران و جهان از جمله پاریس فتو برگزار میشود و تلاش کردهایم تا آثاری انتخاب شود که هم به لحاظ ارزش هنری و هم به لحاظ فروش جایگاه ویژهای داشته باشد او همچنین با اشاره به تأثیر «پاریس فتو» گفت: در کتاب اکسپوی عکس تهران 91 سعی کردهایم به لحاظ سایز و طراحی آن همچون کتاب عکس پاریس فوتو عمل کنیم.
جمشیدی برپایی این اکسپو را بستری برای رشد و توسعه عکاسی، توجه به مارکت و بازار هنری و همچنین ارائه با کیفیت عکس در نمایشگاهها عنوان کرد و گفت: هنر معاصر تحت تاثیر یک نوع مارکتزدگی است و هنر معاصر نیز تحت تاثیر حراجیها قرار گرفته، در حالی که در نقطه مقابل این اکسپوها هستند که میتوانند کیفیت آثار هنری را بالا ببرند و امکان ارائه بهتر آثار را فراهم کنند.
او تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا جریان این اکسپوها علاوه بر بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز مطرح شوند و بتوان به واسطه آن با مراکز دانشگاهی و گالریهای خارج از کشور ارتباطی سازنده برقرار کنیم و در همین راستا تلاش میکنیم تا گزیده بهترین آثار این اکسپو را در رویدادهای جهانی همچون پاریس فوتو ارائه کنیم.
جمشیدی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای گالری شمس برای حضور موفق در این اکسپو با توجه به تجربه ناموفق اکسپوهای عکس سالهای گذشته گفت: اکسپوهای عکس تاکنون با تکیه بر بودجه دولتی و از سوی سازمانهای دولتی برگزار شده و تجربه ناموفقی داشتهاند اما این بار یک گالری خصوصی وارد ماجرا شده است. ما هنرمندان خوب بسیار داریم که با محدودیت در نمایش چند باره آثارشان مواجه هستند و این اکسپو میتواند این فرصت را در اختیار مخاطبان و خریداران آثار هنری قرار دهد که آثار این عکاسان را دوباره بازدید کنند.
او تأکید کرد: اکسپو عکس تهران 91 به طور منسجمتر از اکسپوهایی که تاکنون برگزار شده، برگزار میشود.
او همچنین به آثار عکاسان حرفهای اما گمنام در این اکسپو اشاره کرد و گفت: برخی از آثار این اکسپو مربوط به عکاسانی که برای اولین بار به نمایش گذاشته میشود.
جمشیدی با بیان این که اکنون یک گالری خصوصی اقدام به برگزاری یک اکسپو کرده است گفت: گالری شمس میخواهد کاملا تخصصی در این حوزه وارد شود و با توجه به تجربیات و اطلاعاتی که به دست آورده وارد بازار داخلی و در نهایت بازار جهانی شود.
مدیر گالری شمس به ضرورت تربیت خریداران آثار هنری و تربیت مجموعهداران برای خرید آثار هنری تأکید کرد و گفت: با فرهنگسازی و برگزاری سمینارها و نشستها باید راهنمایی کنیم که خریداران آثار هنری از جمله بانکها تنها به سراغ امضای هنرمندان شاخص نباشند و تنها روی آثار هنرمندان خاص سرمایهگذاری نکنند و اکسپو میتواند این نگاه را تغییر دهد.
جمشید حقیقتشناس مدیر گالریهای خانه تهران هم در ادامه گفت: در این اکسپو آثار عکاسانی چون بهمن جلالی، ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان،شادی قدیریان و … به نمایش گذاشته میشود و هر عکاس 4 تا 5 عکس در اکسپو خواهد داشت.
حقیقتشناس برگزاری این اکسپو را ارتباط میان بخش خصوصی با خانه هنرمندان ایران عنوان کرد و گفت: این اکسپو به دنبال راهکار تازهای برای عرضه آثار هنرمندان و فروش آن به نهادهای دولتی و خصوصی است.
وی اضافه کرد: عکس در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرده است در حالی که میتواند به کلکسیون مجموعهداران و یا روی دیوار خانههای مردم راه یابد و این اتفاق نمیافتد مگر با فرهنگسازی و توسعه این کار فرهنگی.
او در بخش دیگری از این نشست درباره فرهنگسازی در زمینه فروش آثار هنری گفت: همه میتوانند خریداران آثار هنری باشند، فرهنگسازی در این زمینه هم همین است که خریداران تازهای را وارد چرخه اقتصاد هنر کنیم.
اکسپوی عکس تهران 91 با آثاری از 76 عکاس از جمله رضا کیانیان، بهمن جلالی، سمیرا علیخانزاده، ابراهیم حقیقی و… 16 دی ماه امسال در گالریهای تابستان ، بهار و نامی خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود و تا 27 دیماه ادامه خواهد داشت.