» آرشیو مطالب » نقد تئاتر «اینک انسان»: نگاهی چندوجهی به تاریخ، ادبیات و فلسفه
تئاتر اینک انسان
آرشیو مطالب - برگزیده - تئاتر ایران - نگاه

نقد تئاتر «اینک انسان»: نگاهی چندوجهی به تاریخ، ادبیات و فلسفه

دی ۱۳, ۱۴۰۳ 7

نمایش «اینک انسان» نوشته حمیدرضا نعیمی، اقتباسی هوشمندانه از تاریخ، ادبیات و فلسفه است که با تلفیق عناصری از رمان‌ها و افکار فلسفی به اجرای نمایشی با مفاهیم عمیق و چندلایه می‌پردازد. این اثر به‌ویژه از رمان مرشد و مارگریتا اثر میخائیل بولگاکف و آثار نیچه به‌ویژه کتاب «اینک انسان» الهام گرفته و در بطن خود داستانی تاریخی و فلسفی را روایت می‌کند که در آن مفاهیم اخلاقی، دینی و اگزیستانسیالیستی با هم درآمیخته‌اند.

تئاتر اینک انسان

اقتباس چندوجهی از آثار مهم فلسفی و ادبی

نعیمی در این نمایش از کتاب «اینک انسان» نیچه که در آن به نقد اخلاق و مسیحیت پرداخته، الهام می‌گیرد. نیچه با استفاده از مفهوم «اینک انسان»، خود را در جایگاه مسیح قرار می‌دهد و به‌شکلی کفرآمیز به بررسی مفهوم حقیقت و اخلاق انسانی می‌پردازد. در همین راستا، در نمایش «اینک انسان»، شخصیت‌های تاریخی نظیر پونتیوس پیلاطس و عیسا در کنار دیگر ارجاعات فلسفی و دینی قرار می‌گیرند و نعیمی این مفاهیم را به‌گونه‌ای دراماتیک به‌تصویر می‌کشد.

تلفیق تاریخ و فلسفه در نمایش

در طراحی صحنه و دراماتورژی این اثر، تاریخ به‌گونه‌ای انتقادی و تفسیرگرایانه در کنار فلسفه قرار گرفته است. پیلاطس، که در تاریخ مسیحیت نقش مهمی دارد، در این نمایش به‌عنوان نمادی از انتخاب‌های فردی و اجتماعی مطرح می‌شود. در جایی که او باید میان عیسا و باراباس انتخاب کند، با پرسش‌های اخلاقی پیچیده‌ای مواجه می‌شود که هم‌راستا با دغدغه‌های نیچه درباره اخلاق و انتخاب انسانی است.

تئاتر اینک انسان

بینامتنیت و ارجاع به رمان‌های برجسته

نمایش «اینک انسان» همچنین از رمان مرشد و مارگریتا بولگاکف نیز تأثیر پذیرفته است. در فصل دوم این رمان، بولگاکف به‌خوبی توانسته است مفاهیم تاریخی و فلسفی را در قالب یک داستان جذاب به‌هم پیوند دهد. نعیمی نیز با به‌کارگیری همین شیوه در نمایشنامه «اینک انسان»، این مفاهیم را در دنیای معاصر به‌زبان تئاتر ترجمه می‌کند.

پیرنگ نمایش: انتخاب‌های تاریخی و انسانی

در این نمایش، شخصیت‌ها در یک دوراهی اخلاقی قرار دارند، درست مانند پیلاطس در تاریخ که باید میان دو شخصیت عیسا و باراباس انتخاب کند. این انتخاب‌ها و قضاوت‌ها در طول تاریخ درونی شده‌اند و اکنون در دنیای معاصر به‌عنوان یک پرسش اساسی مطرح می‌شوند: چگونه انسان‌ها در برابر حقایق بزرگ انسانی و فلسفی قرار می‌گیرند؟

تئاتر اینک انسان

درخشش در طراحی صحنه و اجرا

طراحی صحنه نمایش «اینک انسان» به‌شدت کمینه‌گرا است و در آن عیسا به‌عنوان حقیقت ثابت و غیرقابل تغییر در کانون توجه قرار دارد. دیگر شخصیت‌ها همچون سیلان در حرکات صحنه آمده و رفته و به‌نوعی در تعامل با حقیقت ثابت عیسا به‌نمایش درمی‌آیند. این طراحی نشان‌دهنده هم‌زیستی مفاهیم تاریخ، فلسفه و حقیقت در یک زمان معاصر است.

تئاتر اینک انسان

جمع‌بندی:

نمایش «اینک انسان» یک تئاتر عمیق و چندوجهی است که در آن تاریخ، ادبیات و فلسفه به‌طور شگفت‌انگیزی در هم آمیخته و به زبان تئاتر ترجمه شده است. حمیدرضا نعیمی با بهره‌گیری از مفاهیم نیچه و بولگاکف، همچنین با ارجاع به وقایع تاریخی همچون تصلیب عیسا، سوالات فلسفی عمیقی را مطرح کرده که تا به امروز بر انسان معاصر تأثیرگذار بوده است. در مجموع، این اثر یک تجربه تئاتری جذاب و تفکرانگیز است که به بررسی ابعاد انسانی، اخلاقی و فلسفی در قالب یک نمایش‌نامه متفکرانه می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×