“ضعف نمایشنامه”به یقه تئاتر چنگ زده!
عضو هیات انتخاب جشنواره سی و چهارم تاتر خراسان رضوی گفت:ضعف نمایشنامه به یقه تاترایران چنگ انداخته است.
مسعود میرنیکزاد در گفتگو با تئاتر آنلاین با بیان مطلب فوق درخصوص ارزیابی اش نسبت به آثار شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره تاتر خراسان رضوی گفت: به صورت کلی سطح آثار شرکت کننده در جشنواره نسبت به سال های دور به طور مثال سالهای دهه ۸۰ و یا اوایل دهه ۹۰ ضعیف تر دیده می شود.
وی افزود: اما خوشبختانه نسبت به چند سال اخیر شاهد رشد بهتری بودیم و امید بر آن است با جدی گرفته شدن این رویداد استانی از سوی مسولین در این دوره و ابتکارات جدید همانند افزایش زمان و بخش بندی های متعدد جشنواره و بالتبع آن جدی گرفته شدن جشنواره از سوی هنرمندان چشم انداز بهتری برای سال های آتی داشته باشد.
عضو هیات انتخاب جشنواره سی و چهارم تاتر خراسان رضوی در خصوص نقاط قوت و ضعف آثار شرکت کننده گفت: بیشترین نقطه ضعف آثار در نمایشنامه دیده می شود. جایی که نقطه اصلی و دستورالعمل اساسی شکل گیری تاتر است و ضربات جبران ناپذیری بر ساخت نمایش وارد می کند. هر چند که این اتفاق به یقه تاتر ایران چنگ انداخته اما از استان ما که در سالیان پشت سر خود شاهد حضور درام نویسان خوبی بوده است، انتظار می رود که توجه بیشتری به اهمیت و سختی درام نویسی، از سوی کسانی به تازگی دست به قلم برده اند، داشته باشد.
وی تصریح کرد: نقطه قوت آثار شاید بتوان گفت در بازیگری است. جایی که بازیگرانی با پتانسیل خوب بار همهی نمایش را به دوش می کشند. اما نباید فراموش کرد که قطعا ضعف نمایشنامه در کیفیت بازی نیز تاثیر گذار است.
میرنیکزاد درباره نسل جوان کارگردان نیز افزود: نسل جوان را جسور و تجربه گرا می بینم. اما از این نسل توقع می رود که همزمان مطالعه کننده، جستجوگر و مطالبه گر از نسل گذشته خود برای دریافت تجربیات آنها باشد. نباید زمان را برای تجربه کردن، تجربیات قدیمی تر ها هدر داد، بلکه باید آن را پله ای قرار داد برای تجربه های نو. و در پایان اینکه بدانند هنر انتهایی ندارد و هر روز درهای جدید برای جستن و پیدا کردن وجود دارد. و همه شاگردان ابدی این راه هستیم.
این عضو هیات انتخاب جشنواره درباره تاتر درشهرستانها گفت: اساسا با اصطلاح تاتر شهرستان موافق نیستم و این بحثی بزرگ و جداست و بهتر است به جای آن از اصطلاح تاتر در شهرستان استفاده شود. تاتر در شهرستان هم امروز شاید مثل تاتر در مرکز استان است اما پراکنده شده. آنها همزمان هم ما را ناامید می کردند و هم شکه و هیجان زده. جایی که اهالی تاتر آن دست در دست هم دارند و قدیمی تر ها سایه لطفی( نه سایه زحمت) بر سر نسل جوان؛ و جوانانی کوشا که هیچ کم لطفی مسولین و کمبود امکانات خدشه ای در اراده آنها وارد نمی کند، آثاری ارائه می دادند که تمامی خستگی راه را از تنمان بیرون می کرد و البته برعکس آن هم دیده می شد.
وی افزود: بسیار به همه گفتیم و اینجا هممی گویم. ما هم در مشهد منتظر لطف هیچ مسؤل و دریافت هیچ امکاناتی نیستیم. ما هم مثل شما از بسیار از اینها محرومیم. به نظر من ما مشتاقان عرصه تاتر باید در جاری هنر خود همانند رودی باشیم که هیچ بستر سنگ لاخی توان توقف ما را نداشته باشد. تاتر برای ما زندگی است و ما زمانی دست از زندگی کردن بر می داریم که روحی در ما وجود نداشته باشد.اما این را نیز بگویم که فکر می کنم در این دوره تاتر در شهرستان نه تنها از مرکز استان عقب نمانده بلکه شما را شکه زده خواهد کرد.
وی درباره ملاک های انتخاب آثار برای شرکت در بخش مسابقه به تئاتر آنلاین گفت : ما تمام تلاش خود را کرده ایم که آثاری با سطح کیفی بالا درجشنواره استانی امسال حضور داشته باشند و حتی تعداد آثار در جشنواره برای ما و دبیر جشنواره ملاک نبوده است. تیم ارزیابی این جشنواره، به پشتوانه دبیر و تیم برگزار کننده، هیچ ملاکی جز کیفیت نداشته و برای دست یابی به آن، جزئی نگری و ساعت ها بحث و گفتگو انجام داده است.
میرنیکزاد افزود: امیدوارم که جشنواره امسال به خوبی و با کیفیت بالا برگزار شود و این خود باعث ایجاد شوق و شوری جدید در رگ های تاتر استانمان گردد. اما ما همه باید بدانیم، این گردهمایی ملاکی بر ما و اثر ما نیست، هدف همه ما مخاطب و بیننده تاتر است. او قضاوت کننده اصلی ماست و اساسا هنر ما با وجود آنان زنده است.
گفتگو:سید حبیب قاآنی