» آرشیو مطالب » شرایط مسابقه«گلدسته‌ها» تشریح شد/«مگس» در انتظار ورود به ایرانشهر
3167577
آرشیو مطالب - برگزیده - تئاتر ایران

شرایط مسابقه«گلدسته‌ها» تشریح شد/«مگس» در انتظار ورود به ایرانشهر

اردیبهشت 16, 1399 0

3167577
مدیر دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره جزئیات مسابقه نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» توضیح داد و عنوان کرد که نمایش «مگس» را ممکن است دوباره بازتولید کند.

توحید معصومی مدیر دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره فعالیت‌های این روزهای حوزه هنری به تئاتر آنلاین گفت: مسابقه نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» هر سال توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد اما امسال با توجه به شرایط پیش آمده تصمیم گرفتیم در راستای پویا نگه‌داشتن جریان مردمی تئاتر بچه‌های مسجد این جشنواره را زودتر برگزار کنیم که زمان ارسال طرح‌های اولیه تا ۳۱ اردیبهشت خواهد بود.

وی ادامه داد: در این جشنواره، رقابتی برای نگارش و چاپ ۱۰۰ نمایشنامه شکل می‌گیرد و از هر نویسنده نیز حداکثر ۳ نمایشنامه قبول می‌شود. همچنین هر متن منتخب، مبلغ ۲ میلیون تومان حق‌الزحمه دریافت خواهد کرد و علاوه‌بر آن با نویسنده برای انتشار نمایشنامه‌اش در انتشارات سوره مهر قرارداد نیز بسته خواهد شد. این فراخوان به شکل عمومی است و از همه استان‌ها در آن شرکت کرده‌اند به این ترتیب که مرحله اول فرستادن طرح است و بعد از تصویب، مرحله تبدیل شدن طرح‌ها به نمایشنامه آغاز می‌شود که از میان این آثار ۱۰۰ اثر انتخاب خواهند شد. همچنین در فاصله تبدیل طرح به نمایشنامه در صورت نیاز نویسندگان با کارشناسان و متخصصان حوزه نمایشنامه‌نویسی نیز در ارتباط هستند.

معصومی درباره دیگر برنامه‌های پیش رو بیان کرد: همچنان فراخوان سراسری «تئاتر آپارتمانی در قرنطینه» نیز به تازگی اعلام شده که با عنوان «تئاتر مان» شناخته می‌شود. از آنجا که ما هر سال در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری تولیدات نمایشی داشتیم امسال با توجه به بحران پیش آمده نمی‌توانیم حداقل تا نیمه اول سال تولیدی داشته باشیم از همین رو قرار بر این شد هزینه تولید آثار را صرف تولید ۴۰ نمایش پذیرفته شده در طرح «تئاتر مان» بکنیم از این رو قرار است به هر گروه ۵ میلیون تومان تعلق بگیرد و نمایش‌های تولید شده در اپلیکیشن حوزه هنری نمایش داده شوند. همچنین از میان ۴۰ نمایش پذیرفته شده ۵ اثر که کیفیت و قابلیت اجرای صحنه ای دارند نیز برای اجرای عمومی در آینده معرفی خواهند شد.

این کارگردان که به‌عنوان مشاور عالی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز فعالیت می‌کند درباره فعالیت‌های این انجمن در روزهای کرونایی بیان کرد: به تازگی فراخوان جشنواره تئاتر مقاومت منتشر شده است و جشنواره مجازی «تئاتر +خانه» نیز در مرحله بازبینی آثار قرار دارد. از دیگر فعالیت‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزاری رویداد «جایزه بزرگ سرو» است که در صورت بهبود شرایط این امکان وجود دارد که اختتامیه آن خرداد ماه به صورت فیزیکی برگزار شود.

وی که به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر نیز فعال است درباره برنامه هایش در سال جدید بیان کرد: برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر صحبت کرده بودم که با توجه به شرایط پیش آمده و به تعویق افتادن اجراهای قبلی ممکن است نمایش نیمه دوم سال یا حتی نیمه اول سال ۱۴۰۰ به صحنه برود. متن این اثر نمایشی که هنوز عنوان آن نهایی نشده است توسط اصغر گروسی نوشته شده و در حال آماده شدن است که اقتباسی از یکی از رمان‌های شناخته شده ایرانی به حساب می‌آید.

معصومی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: این امکان وجود دارد که با بازشدن تماشاخانه‌ها برخی از گروه‌ها از نوبت اجرای خود انصراف دهند پس اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تماشاخانه ایرانشهر اعلام کند نمایش‌های نیمه آماده و تمرین شده جایگزین این آثار شوند ترجیحم این است که نمایش «مگس» را در نوبت اجرایی که دارم به صحنه ببرم چون کار قبلا در سالن سایه مجموعه تئاترشهر اجرا شده و تقریبا آماده است. البته در نهایت باید دید چه شرایطی در انتظارمان است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×