» آرشیو مطالب » یادداشت امید اسدی کارگردان نمایش پری باد
نمایش پری باد
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

یادداشت امید اسدی کارگردان نمایش پری باد

آذر ۵, ۱۳۹۵ 9

یادداشت اميد اسدى کارگردان نمایش پری باد به دلیل انتشار مطلب شصت دقیقه توهین ، به بهانه یادداشت محمدجواد حبیبی – دپارتمان نقد تئاتر فستیوال (لینک مطلب)

به نام سوم شخص مفرد

هنر وظيفه است بر دوش هنرمند و هنر تكه اى از خداست ، پس هنر مقدس است .

وقتى زبان به گفتار در حوزه ى هنر باز مى كنيم شايسته نيست كلام را به سمت توهين و افترا باز كنيم.

امروز صبح متنى به دستم رسيد كه به ظاهر نقدنامه اى بود براى نمايش پرى باد كه بر خود لازم دانستم جوابى براى دوستان به ظاهر منتقد بدهم و از انان عاجزانه خواهش كنم كه در حوزه نقد اصول تكنيكى و فنى يك اثر را مورد بررسى قرار دهيد نه اينكه سليقه اى شخصى را در اولويت ، بناى قلم خود بكار گيريد.

اصول نقد را فرا گيريد ، كمى هنر بديع نمايش را تجربه كنيد ، ببينيد و مطالعه كنيد سپس به شرح و تفسير ماجراى بپردازيد.

وقتى منتقد به جاى بررسى و نقد صحيح و سالم براى فرار از نقد نمايش اساطيرى او را مضحك قلمداد مى كند و در ابتداى شروع نقد از مطالبى كه در سايت هاى اينترنتى يافته است عنوان مى كند و سپس در اولين جمله خود بجاى بررسى و معرفى اثر انتقاد از اين امر مى كند كه كارگردان ( حساب جيب تهيه كننده را مى كند) استفاده مى كند ، مخاطب متوجه غرايض شخصى و موضع گيرى بدون منطق و دليل و بدون پشتوانه علمى ، تجربى منتقد مى شود.

سپس قلم خود را به حاشيه مى برد و مى گويد كه كارگردان در رورانس اعلام مى كند كه ما براى حضور در جشنواره فجر اجرا رفته ايم.

دوست عزيزم ، برادر محترم يكى از فاكتور هاى پذيرش اثار در بخش مرور جشنواره فجر اجراى عموم نمايش حداقل ١٥ اجراست.

لطفا فراخوان ها را مطالعه بفرماييد.

در داستانى و شيوه اى كه هيچ منطقى وجود ندارد و از المان و نشانه استفاده مى شود و در هيچ يك از صحنه ها هيچ نشان رئاليستى وجود ندارد ايا تغيير كاراكتر بازيگران مضحك است و فاجعه ؟؟؟؟؟؟

چگونه متنى ضعيف ، بازى هايى ( حتى ) ضعيف و بدون هيچ گونه ابزارى در تماشاخانه اى پنجاه نفره ظرف مدت ١٥ روز ١٢٠٠ مخاطب را با رضايت از درب سالن بيرون مى فرستد.

اگر به گفته شما اجراى چنين اثارى كه برگرفته ازخون و نژاد و پيشينه ما توهين به مخاطب است چرا مخاطبى زبان به اعتراض نمى گشايد و كار اجراى اين نمايش به سانس هاى دوم كشيده مى شود.

دوست عزيز در جواب به انتقادات شما از شما خواهشمندم كتب زير را مطالعه فرماييد.

در پاسخ به سوال حضور زنى در نقش پهلوان و يا سرباز لطفا درباره تئاتر برشت را مطالعه كنيد.

( در اثار اپيك و روايى با احساس مخاطب كار نداريم و در واقع شبيه خوانى مى كنيم پس وقتى ما در روايت داستانى را نشان مى دهيم كه فقط روايت ان است و اشخاص بازيگرانى هستند كه نقش بازى مى كنند حضور زنى در نقش مرد يا پهلوان و… نقيصه ى مضحك نمايشى به حساب مى ايد؟؟؟

تئاتر بى چيز يرژى گروتفسكى

نمايشى كه زوائد ان حذف مى شود و بازيگر مى ماند و قصه با بدون هيچ گونه تجملانى انتقال مفهوم مى كند و مخاطب را تا دقيقه اخر مجذوب حوادث و اتفاقات با تصاويرى ساده مى كند توهين است؟؟؟؟

ايا اگر اثرى بدون استفاده از ابزار توانست مخاطبى را جذب كند و با خود همراه كند تمسخر اميز است؟؟؟؟؟

وقتى انتقادات شما را خواندم شك كردم و پيش خودم گفتم شايد شما نمايش ديگرى را ديده باشيد!!!!!!!
اميد اسدى آذر ماه ٩٥

تعداد دیدگاهها: 2

  1. مژگان

    با سپاس فراوان از شما و گروه بسیار خوبتون
    من 27 ابان با همسر و دختر کوچولوی 3 سالم اومدیم و پری بادو دیدیم و دخترم از اونروز میگه بازم بریم تیاتر
    !!!
    میخواستم اگه امکان داره عکس دسته جمعی اونروز رو برای یادگاری داشته باشم
    با سپاس

  2. ناشناس

    نوشتم که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×