گفتگو با «علیرضا مؤیدی» بازیگر «پیوند خونی»
به گزارش تئاتر آنلاین، «مؤيدی» دارای مدرک كارشناسی سينما و فعالیت خود را در عرصه تئاتر از سال 1380 آغاز کرده است.
در ادامه گفت وگو تئاتر آنلاین را با این هنرمند تئاتر کشورمان بخوانید:
چگونگی برقراری ارتباط با متن و نظر خود پیرامون ساختار متن نمایشنامه «پیوند خونی» را برایمان شرح دهید و بفرمایید که مهم ترین ویژگی که موجب شد بازی در این اثر را بپذیرید چه بود؟
متن درمورد آپارتايد وتبعيض نژادي سياه پوستانه درظاهر ولي رويكرد كلي متن بيشتر در جهت تنهايي جهان آدم هاست در عصر حاضر همين روح اثر يعني تنهايي آدم ها مي تونه يه دغدغه مهم باشه براي جنون يك بازيگر روي صحنه و البته رفاقت و شناختي كه نسبت به تفكرات اشكان صادقي داشتم.
به نظر شما خصایص اصلی یک هنرمند تئاتر چیست و برای رسیدن به ویژگی های مطلوب که نظر تماشاگران را جلب کند، چه مواردی را در نظر بگیرد؟
بازيگري روي مخصوصن صحنه تئاتر يك جنون محض است وقتي به اين ديوانگي برسي وازآن لذت ببري تماشگر هم ازاون لذت خواهد برد
ویژگی نمایشهایي با موضوع اجتماعي در بروز واکنش خود نسبت به مسائل اجتماعي چیست؟
وقتي مي توان به يك درد اجتماعي درتئاتر پرداخت كه نسبت به جامعه اي درآن زندگي مي كني جهان بيني خوبي داشته باشي
آن زمان مهم نيست متن درچه دهه اي ازتاريخ نوشنه شده مهم نگاه توبه اثرباتوجه به نيازروز جامعه ست
آیا این ویژگیها میتواند باعث آن شود که رویکرد و ذائقه مخاطب نسبت به رخدادهای روز جهان تغییر کند؟
بله قطعن همونطور كه گفتم بستگي به رويكرد كارگردان وبازيگر به متن دارد درجهت آگاهي سازي وبروز شدن
بازیگری در این نوع از نمایشها مستلزم چه نگاه و باوری از سوی بازیگر است؟
مهم اين نمايش بخصوص نيست درهراثري باورپذيري مهمترين اصل يك بازيگر است ومهمترباور خودبازيگر
تربیت حواس بازیگری باتوجه به اینکه خود فردی از آن اجتماع است چگونه باید در صحنه نمایش نشان داده شود؟
خيلي سخت نيست اگرازدرون اجتماع باشي فقط كمي تكنيك نيازه همونطوركه گفتم باور
باورپذیری نقش را با چه دادههایی از نقش برای خودتان و سپس انتقال آن حس به مخاطب طراحی میکنید؟
همیشه اعتقاد داشتم تا زمانی که خودم نقش را باور نکردم انتظاري براي باور نقش ازمخاطب نخواهم داشت
تصاویر نمایش پیوند خونی
آیا صرفا دیدگاه اجتماعی شخصی شما میتواند راه گشای آن باشد که نقش را تحلیل و آن را روی صحنه بازی کنید؟
قطعن خير عرض كردم تكنيك لازمه هر جنبش ست درهرضمينه اي
استفاده از فضای مدرن و المانهای روز تا چه اندازه توانسته است در بروز حواس بازیگری شما موثر واقع شود؟
بازيگري كه خودش روبه المانهاي روز آبديت نكند فضاراازدست خاهد داد وبه يك فرم تكرارخواهدرسيد
بازیگری در نمایشی که جنبه انتقادی دارد باید از خصوصیاتی تبعیت کند که در راستای هدف متن و شخصیت اثر باشد. لزوم این موضوع تا چه اندازه در نگاه شما وجود داشته است؟
نگاه بازيگر وكارگردان بانگاه متن دريك راستاست و او صولأ درعصركنوني اين نگاه درمتن هابسيار كم ومحافظه كارنه شده
آیا در این اثر موقعیت بیشتر به شخصیتها جهت میدهد یا آنکه این دو موضوع در یک راستا برای برون ریزی و روایت حرکت میکنند؟
كاركترها برااساس موقعيت پيش آمده اثربه مرور شكل مي گيرين
و در پایان در رابطه با نقش اگر توضیحی دارید بفرمایید
تئاتروسينما در سالهاي اخير رو به انزوال شديديست زيرارويكرد حاكميت كنوني به آن اين است كه اگربود،بود واگرنبود هم نبود مگرچه اتفاقي مي افتد ووجود كرونا بهانه خوبي شد تاهرچه بيشتر اين قضيه ريشه كند ومتاسفانه ازمن وماها ديگركاري برنمي آيد چون اين اجازه دادنمي شود
فقط كارمي كنين كه شايدزنده بماندشايد
پس به ديدن نمايش ما يا بهتر بگم به كمك مابياييد…. (خرید بلیت تئاتر در تیوال)