مجموعه نمایشنامه «کین سهراب، خون سیاوش» منتشر شد
کتاب «کین سهراب، خون سیاووش» شامل چهار نمایشنامه صادق عاشورپور توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش تئاتر آنلاین، کتاب «کین سهراب، خون سیاووش» شامل چهار نمایشنامه برگرفته چهار داستان حماسی شاهنامه نوشته صادق عاشورپور بهتازگی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر و راهی بازار نشر شده است.
صادق عاشورپور، متولد ۱۳۳۲ همدان، نمایشنامهنویس، کارگردان و پژوهشگر حوزه تئاتر است. او از ۱۶ ساگی به دنیای تئاتر وارد شده و کماکان بیش از هرچیز وقت خود را صرف نوشتن متون نمایشی میکند. یکی از مهمترین متون پژوهشی وی مجموعه هفت جلدی نمایشهای ایرانی و مجموعه چهار جلدی بازیهای محلی است.
عاشورپور در انتشارات کتاب نیستان آثاری چون فرمان خاتون، پنج طیاطر، سقای دیگر و شاکی را منتشر کرده است و کتاب «کین سهراب، خون سیاووش» نیز تازهترین اثر وی مشتمل بر چهار نمایشنامه با عناوین کین سهراب خون سیاووش، شهریار کشته پسر، اژدها و منصوره است.
عاشورپور در این اثر و نمایشنامههای آن به سراغ بخشهایی داستانی از شاهنامه رفته و با خارج کردن آنها از فرم نظم و آهنگین، با دراماتیزه کردن آنها در قالب متن نمایشی سعی در بازآفرینی نوی آنها کرده است.
چهار نمایشنامه کتاب «کین سهراب، خون سیاووش» در واقع روایتی است منثور از چهار داستان حماسی شاهنامه که برخی تراژیک و برخی در سنت متون پهلوانی بازخوانی شده است. نویسنده از سویی با خارج کردن متن از حالت رایج شعر سعی کرده تا برای ایجاد ارتباط بیشتر مخاطب با متن و محتوای چند لایه آن پلی تازه به ذهن و جان مخاطب بزند و از سوی دیگر عبارات و توصیفات و اصلاحات گاه ناآشنا برای مخاطب را که در متن اصلی شاهنامه درج شده است را به نفع مخاطب سادهنویسی کند. با این همه عاشورپور در این اثر از زبان و ادبیات فاخر شاهنامه دور نشده است و متنی که او خلق میکند زبانی حماسی و شیو بیانی و روایی مرتبط با عصر و زمان سرایش شاهنامه دارد. به عبارت دیگر این نمایشنامهها را میتوان تلاشی برای روایت آهنگین منثور و توأم با تصویرسازی ذهنی از شاهنامه دانست.
متون نمایشی این کتاب بسیار تصویری و قابل فهم و در عین حال جذاب و فخیم نگارش پیدا کرده و طیف وسیعی از مخاطبان و علاقهمندان به شاهنامه فردوسی را به خود جذب میکند. این اثر همچنین تلاشی است ستودنی برای نمایش قابلیتهای دراماتیک متن شاهنامه و توانایی روح حاکم بر آن برای بازروایی در قالبهای مختلف ادبی از جمله نمایشنامه و هنر نمایش ایرانی است.
این کتاب همچنین برای پژوهشگران حوزه نمایش میتواند متنی درخور توجه برای مطالعه در زمینه چگونگی تبدیل و پیوند میان متون کهن داستانی با اصولی روایت نمایشی در دوران حاضر باشد