آرزو دارم نمایش« روز واقعه» را به صحنه ببرم
به گزارش تئاتر آنلاین، امروز نشست خبری روخوانی فیلمنامه« روز واقعه» برگزار شد.
در این نشست محمر رحمانیان، کارگردان،اشکان خطیبی، حبیب رضائی، خسرو احمدی، مهدی ساکی، بهرام ابراهیمی ، سینا رازانی، پرستو رحمانیان، نقش خوان، امیررضا افکاری، آهنگساز و جمعی از عوامل این برنامه حضور داشتند.
در ابتدا محمد رحمانیان از ساخت ترانهای ویژه روخوانی فیلمنامه «روز واقعه»، خبر داد و گفت این اثر را امیررضا افکاری با شعر زیبای افشین مقدم ساخته است و علی زند وکیلی آنرا اجرا خواهدکرد.
او افزود: موسیقی این اثر، در دستگاه همایون است و با وجود اینکه از هیچ ساز بادی استفاده نشده است، حال هوای تعزیه را تداعی میکند.
امیررضا افکاری آهنگساز، که سابقه آهنگسازی برای آثار درخشانی در حوزه دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد، زمینه ساخت موسیقی برنامه روخوانی فیلمنامه «روز واقعه» را سالسا غربی عنوان کرد گفت: از ساز هارپ هم استفاده کردهایم و اجرای موسیقی با گروهی شش نفره و سازهای مختلف، به صورت زنده روی صحنه اجرا میشود.
رحمانیان درباره همکاری به گروه بازیگران قبلیاش گفت: خواندن دیالوگهایی که بار خاصی دارند سخت است به همین دلیل ترجیح میدهم با گروهی کار کنم که در گذشته امتحانشان را در خواندن متن مشکلی مانند «روز اسبها»، پس دادهاند.
محمد رحمانیان گفت:من تا زمانی که سوءتفاهمها برطرف شود دیگر نمایشنامهای با موضوعهای مذهب و اسطوره و تاریخ نمینویسم. اما اگر امکانش باشد، نمایشنامههای موجود را اجرا میکنم.
حبیب رضائی که یکی از نقشهای «روز واقعه» را میخواند، از مشارکت در این کار ابراز خرسندی کرد و گفت: اولین بار است که متن کامل این فیلمنامه خوانده میشود و برای ما خواندن متن سنگین اینچنینی، یار مسئولیت سنگینی دارد و گویش و لحن خیلی مهم است که سعی میکنیم با کمک گرفتن از محمد رحمانیان و دیگر اساتید، به نتیجه دلخواه برسیم.
رضائی بهرام بیضایی را هنرمند بزرگی دانست که بهقدر کافی ارج ندیدهاست و گفت: اگر جایی در این سرزمین، به هر شکلی اسمی از بیضایی باشد، باید تمام کسانی که دوستدار تئاتر هستند و دغدغهاش را دارند، حضور پیدا کنند. ما باید سهم خود را در ارزش گذاشتن به این هنرمند ادا کنیم.
در ادامه این نشست محمدد رحمانیان به قدمت نمایشنامه خوانی در دنیا اشاره کرد و گفت: در قرن 16 و17 نمایشنامههایی در انگلیس نوشته شد به نام« نمایشنامه مجلسی»، که فقط برای خواندن نوشته میشد، نه برای اینکه روی صحنه برود و بعدها کمکم به همه دنیا سرایت کرد. او افزود: در رویالتئاتر لندن، یک سالن ویژه نمایشنامهخوانی وجود دارد.
رحمانیان گفت: وقتی برای تبدیل کردن فیلمنامه «روز واقعه» به نمایشنامه از بیضایی اجازه خواستم و او موافقت کرد، شرط گذاشت که تمام متن به زبان فارسی باشد، اما وقتی برای روخوانی فیلمنامه از او اجازه خواستم، این شرط را نگذاشت.
اشکان خطیبی یکی دیگر از خوانندگان نقش «روز واقعه» امکانات صدای سالن را برای کار مناسب ندانست و گفت: ما برای بخش میکروفن و صدا برداری، روی تئاتر شهر حساب نکردهایم و و با گروه خودمان خواهیم آمد.
محمدرحمانیان درپایان گفت: از محسن شاهابراهیمی خواستهام که طراحی صحنه کار را انجام بدهد و قرار است در طراحی، از پردههایی شبیه نقاشی قهوهخانهای استفاده کنیم.