» آرشیو مطالب » «شعبده‌ باز» دغدغه مهاجرت و حسادت دارد
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

«شعبده‌ باز» دغدغه مهاجرت و حسادت دارد

شهریور 14, 1395 0

کارگردان نمایش «شعبده‌باز» با اشاره به دغدغه های این نمایش عنوان کرد که در این اثر از مهاجرت و حسادت حرف می زند.

به گزارش تئاتر آنلاین، شایان افکاری کارگردان نمایش «شعبده باز» با اشاره به فضای داستانی این نمایش که این شب ها در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می رود به مهر گفت: «شعبده باز» یک قصه فانتزی از یک دنیای خیالی است و شخصیت اصلی آن یک نویسنده است که به یک شعبده باز تبدیل می شود و «چ» نام دارد.

وی با اشاره به تم داستان نیز اظهار کرد: این نمایش به موضوع حسادت و مهاجرت می پردازد که یک نویسنده نقش اصلی داستان را دارد که از شهری به شهر دیگری فرار می کند. ما شخصیت اصلی را روی صحنه می بینیم اما چهره اش را نمی بینیم چون ماسک می زند و دیالوگی از وی نمی شنویم. داستان زندگی این شخصیت به شیوه نقالی روایت می شود و از خانواده و اطرافیان شخصیت اصلی گرفته تا یک دلقک این داستان ها را تعریف می کنند.

کارگردان نمایش «شعبده باز» درباره مخاطبان این نمایش توضیح داد: این نمایش رده سنی ندارد و بچه های کوچک هم با آن ارتباط برقرار می کنند و حتی فکر می کنم گاهی به نکاتی می خندند که واقعا آگاهی بالای آنها را نشان می دهد. البته این کار کمدی به معنای معمول آن نیست و طنز تلخی دارد و اتفاقا برای من عجیب است که بچه ها می توانند با آن ارتباط برقرار کنند و واکنش های به موقعی نشان می دهند.

افکاری درباره ایده اولیه این نمایش یادآور شد: چند سال پیش رمانی را از یک نویسنده ایتالیایی خواندم که فضاهای سوررئالی داشت و من ایده این فضا را از آن رمان کمک گرفتم. همچنین نمایش «افرا» از بیضایی و فیلم «چه کسی امیر را کشت» از مهدی کرم پور را بسیار دوست داشتم و به نوعی این نمایش را بر اساس ساختار آن آثار کارگردانی کردم. نوع تکنیک به کار رفته در نمایش مونولوگ گویی و نقالی است چون در این نمایش ما از سایه و تکنیک های نمایش های آیینی استفاده می کنیم.

وی در پایان با اشاره به موضوعاتی که در نمایش به آنها پرداخته است، اظهار کرد: من سال گذشته مدتی در آمریکای شمالی زندگی کردم و فکر می کنم مهاجرت دغدغه بسیاری از مردم جهان و نه فقط ایرانیان است. حسادت نیز مساله ای است که این روزها در جامعه ما و مخصوصا در میان هنرمندان بیداد می کند مثل حسادت یک استاد به شاگرد که بسیار هم ضربه زننده است.

پوپک داداش زاده، عباس بابایی، محمد رضا انتظامی، علی میری، سوزان قربانی، دانیال چاوشی و سعید راستی بازیگران این نمایش هستند.

اجرای نمایش «شعبده باز» از ۵ شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز شد و هر شب ساعت ٢٠:٣٠ در سالن گوشه روی صحنه می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×