یادداشت انوش معظمی برای نمایش «تقصیر»
انوش معظمی بازیگر نمایش «تقصیر» به کارگردانی حسینی کشفی اصل که در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می رود یادداشتی را منتشر کرد.
به گزارش تئاتر آنلاین، در متن یادداشت انوش معظمی که در اختیار خبرنگار تئاتر نت قرار گرفته، آمده است:
«تقصیر» اثری است رئالیستی و به روز، که به رغم گذشت حدودا دو دهه از نگارش آن به لحاظ مضمون هنوز هم به شدت تازه و دارای طراوت میباشد. همچنین این اثر به صورت بالقوه واجد زمینه های کمیک و ظرفیت های طنز کلامی و گاهی موقعیتی آنهم از گونه فاخر آن میباشد.
بی شک برای بازیگری که در سالهای اخیر به رغم حضور و بازی در چندین اثر رئالیستی و صحنه ای و تصویری، بیشتر در قالب شخصیتهای تاریخی و بعضا اساطیری ایفای نقش نموده و شناخته شده است، بازی در چنین اثری فرصتی است مغتنم و استثنایی که به لطف و اعتماد کارگردان جوان و در عین حال با تجربه این اثر یعنی دوست گرامیم حسین کشفی اصل این فرصت در اختیار بنده قرار داده شد.
و اما «تقصیر»! اثری است که به قوت بر مبنای فرم در خدمت محتوا و با مضمون روابط زناشویی و به ویژه زن بعنوان وزنه تعادل و ثقل خانواده نوشته و تنظیم گردیده و در حدود پانزده سال قبل اجرایی موفق با کارگردانی و بازی نویسنده یعنی فرهاد آییش و به اتفاق همسرش مائده طهماسبی را پشت سر گذاشت. طبیعتا و با سرعتی که جوامع در حال حرکت و تغییر نموده و تعریف میگردد و همین مساله باعث گردیده تا حسین کشفی اصل از زاویه ای تازه و بکر به متن آییش نزدیک شود و با حفظ و صیانت از سطر به سطر و لغت به لغت آن، عنصر ارتباط زوجین و فاکتورها و پدیده های تاثیرگذار در شدت و ضعف اینگونه ارتباطات و مسائل زناشویی را در بستری از طنز مبنای کار خود قرار داده و به آن بپردازد.
آسیب شناسی جایگزینی رسانه ها و پدیده های مدرن این راستا و تاثیر آنها در سردی روابط اعضای خانواده به ویژه زوجین، عدم تفاهم و گذشت، فقدان درک متقابل زوجین از نیازهای یکدیگر که محصول عدم شناخت متقابل و نبود مشترکات فکری بین آنهاست. پدیده هایی مانند وجود سوءظن میان زوجین و سلیقه ای برخورد نمودن با مساءل پیرامونی، هراس از آینده و تنهایی، گرفتار آمدن در پیله های خود طنیده و دچار آمدن در تسلسل و بیهودگی و دور باطل و تکرار شونده در ارتباط بی تناسب و مطالعه در میان زوجین، همگی مسائلی هستند که سعی شده در یک محدوده زمانی چهل دقیقه ای مدنظر قرار گیرد.
خوشبختانه آنچه گروه اجرایی از بازخورد اثر با عموم تماشاگران دریافت نموده بسیار امیدوار کننده و موید ارتباط موفق و مثبت اثر با ایشان میباشد. به نحوی که تک تک بینندگان این اثر خود را در یک جا و یا چند جای نمایش تقصیر مشاهده نموده و تا مدتی با اثر درگیر هستند.
در نهایت تقصیر مصداق عینی این شاه بیت مشهور است:
گر در یمنی تو با منی پیش منی ور پیش منی تو بی منی در یمنی
سپاس فراوان
انوش معظمی، مهر 93