» آرشیو مطالب » چرا پوستر جشنواره فجر حاشیه‌ساز شد؟
از پوستر جشنواره تئاتر فجر 42 رونمایی شد
آرشیو مطالب - برگزیده - تئاتر ایران

چرا پوستر جشنواره فجر حاشیه‌ساز شد؟

دی 26, 1402 زمان مطالعه: 2 دقیقه 7

پوستر چهل و دومین دوره از جشنواره تئاتر فجر در روزهای اخیر رونمایی شد. این پوستر که البته به اعتقاد عده‌ای در نگاه اول ارتباطی با فضای تئاتر برقرار نمی‌کند، از دیدگاه یک گرافیست نیز بررسی شده است.

به گزارش رسانه خبری تئاترآنلاین و به نقل از ایسنا، پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر یکشنبه ـ ۲۴ دی ماه ـ رونمایی شد. این پوستر که طراح آن حامد مغروری است در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور کاظم نظری و مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره، به نمایش گذاشته شد.

برای پی بردن به پیوند میان پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر با فضای تئاتر، باید ابتدا المان یا مشخص‌ترین عنصر به کارگرفته شده در اثر را مورد بررسی قرار داد. از سویی دیگر اما، برای ارزیابی کیفیت پوستر باید مواردی مانند پلان‌بندی پوستر و شیوه مدیریت چشم مخاطب، رعایت تناسب میان وزن اجزا، ویژگی بصری رنگ‌های به کاربرده شده، تایپوگرافی استفاده شده و چیدمان را هم لحاظ کرد.

علیرضا غفوری ـ طراح گرافیک ـ در گفت‌وگویی به بررسی ویژگی‌های پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخت.

او در ابتدا بر این نکته تاکید داشت که برای بررسی پوستر جشنواره‌ها، باید هویت دیداری و اقلام گرافیکی را به صورت یک مجموعه بررسی کرد. او با بیان اینکه هویت دیداری یک جشنواره از اقلام گرافیکی متفاوتی تشکیل شده که هر کدام نیاز به دیزاین دارد گفت: بخشی از هویت دیداری یک جشنواره را پوستر تشکیل خواهد داد. در مورد پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر که از سوی مرکز هنرهای نمایشی برگزار شده است، هم باید اقلام گرافیکی مانند گرافیک محیطی، گرافیک متحرک، بروشور و… را یک‌جا بررسی کرد. در بعضی موارد، طراح اثر به صورتی سلسله‌وار از المان‌های به کارگرفته‌اش، در عناصر متفاوتی رمزگشایی خواهد کرد.

این طراح گرافیک گفت: این پوستر اما دارای هویت مستقلی نیست؛ به خودیِ خود نتوانسته پیوندی با تئاتر ایجاد کند. قائدتا این پیوند باید در قالب المان‌، تایپ، فضاسازی و… گنجانده می‌شد؛ با ورود از هر دری اما، ارتباطی میان تصویر و فضای تئاتر دیده نشده است.

غفوری ضمن بیان اینکه ابتدایی‌ترین مورد در خلق پوستر پلان‌بندی تصویر و مدیریت چشم مخاطب است گفت:

چیدمان پوستر باید به شیوه‌ای انجام شود که مخاطبِ اثر با سلسله مراتب مشخصی المان‌های به کاربرده شده را مشاهده کرد. چشم مخاطب در برخورد اولیه با این پوستر، با طرحی از یک دست مواجه خواهد شد که ارتباط دقیقش با موضوع تئاتر مشخص نیست. واضح است که طراح قصد داشته این المان را بیش از سایر نمایش دهد که طبیعتا همین پلان بندی را هم صورت داده است؛ اما در قدم بعدی چشم مخاطب به سوی عنوان پوستر در گوشه بالا، سمت چپ، دیده خواهد شد که در این مورد تناسبی در تقسیم‌بندی فضا دیده نمی‌شود و وزن تایپ به نسبت سایر اجزاء منطقی نیست.

او به رنگ‌های به کارگرفته شده در این پوستر نیز اشاره کرد و گفت: رنگ‌ پوستر را می‌توان از منظرهای متفاوتِ ذائقه شخصی، محتوایی و فنی بررسی کرد. بر این اساس انتخاب این رنگ‌ها از نظر محتوایی و به لحاظ هم‌نشینی این دو رنگ در کنار یکدیگر به خوبی صورت نگرفته است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که پوستر بیش از آن‌که فضای تئاتر را به مخاطب یادآوری کند، فضایی عرفانی را تداعی می‌کند.

این طراح گرافیک افزود: این پوستر البته از چیدمان کلی نسبتا مناسبی برخوردار است. اطلاعات مورد نیاز به درستی جاگذاری شده و دیتای مورد نیاز را به مخاطب منتقل خواهد کرد. چیدمان اطلاعات تمیز و استاندارد صورت گرفته؛ لوگو و اطلاعات انگلیسی از سمت راست،‌ راست چین شده و اطلاعات به مخاطب منتقل شده است.

او با اشاره به موردی که درباره تایپ «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» صورت گرفته است نیز گفت: با بررسی پوسترهای ادوار گذشته، می‌بینیم که هر پوستر در دوره‌ای از تایپ خاص خود برخوردار بوده است؛ اما به نظر می‌رسد که تایپ «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» در واقع همان تایپ «چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر»، با تغییر جزئی است. در ترکیب‌بندی پوستر این دوره قسمتی از نوشته چهلمین جشنواره تئاتر فجر حذف شده و «۴۲» با عدد نوشته شده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×