نورا، زن قرن نوزدهمی که همچنان در دل مخاطبان جا دارد + عکس
به گزارش تئاتر آنلاین، بسیاری از علاقهمندان هنرهای نمایشی با شخصیت «نورا» آشنا هستند. حتی اگر نام او را به یاد نیاورند، قطعاً عنوان نمایشنامه «خانه عروسک» یا «عروسکخانه» را به یاد دارند. این نمایشنامه اثر هنریک ایبسن، نویسنده مشهور نروژی است که از زمان نگارش آن در قرن نوزدهم تا به امروز همچنان مورد توجه کارگردانان در سراسر جهان، از جمله ایران، قرار دارد.
داستان «خانه عروسک»
نمایشنامه «خانه عروسک» داستان زندگی «نورا» و همسرش «هلمر» را روایت میکند. ایبسن در این اثر برای نخستین بار، دورویی و تزویر در ازدواجهای افراد طبقه متوسط عصر ویکتوریا را بر صحنه نمایش به تصویر کشید. داستان درباره جدایی نورا از زندگی بیدغدغه و زیر سلطه پدر و همسرش است. نورا با قرض گرفتن پول از طریق جعل امضای پدرش، برای نجات جان همسر بیمار خود به ایتالیا میرود. او از همان زمان باید به دنبال راههایی برای پس دادن بدهی خود باشد و در این مسیر، رابطهاش با همسرش دچار چالشهای جدیدی میشود. نورا دیگر همان زن بیتجربهای نیست که همسرش او را همچون عروسکی مطیع میبیند. او طغیان میکند و تصمیم به ترک خانه میگیرد، با این امید که شاید روزی بازگردد.
«خانه عروسک: قسمت دوم»
در ادامه این داستان، لوکاس نیث نمایشنامه «خانه عروسک: قسمت دوم» را نوشته است که زندگی زوج داستان اصلی را پس از ۱۵ سال روایت میکند.
بازگشت «خانه عروسک» به صحنههای تئاتر ایران
نمایشنامه «خانه عروسک» تاکنون بارها در ایران روی صحنه رفته است. اخیراً نیز چند اجرای متفاوت از این داستان در تئاترهای تهران برگزار شده است. یکی از این اجراها توسط محسن علیخانی، کارگردان شناخته شده تئاتر، در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر است. او نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» را با حضور هنرجویان جوان خود به اجرا درآورده است. این نمایش به زبان فارسی توسط حسن علیشیری ترجمه شده است.
همچنین آشا محرابی نیز به تازگی با ترجمه و کارگردانی خود، نمایشی دیگر از همین داستان را در تالار چهارسو تئاتر شهر روی صحنه برده است.
نورا و حقوق زنان: همچنان موضوعی مهم
موضوع حقوق زنان هنوز در بسیاری از جوامع اهمیت ویژهای دارد و این موضوع در نمایشنامه «خانه عروسک» به وضوح نمایان است. به همین دلیل است که هم «خانه عروسک» و هم دنباله آن «خانه عروسک: قسمت دوم» همچنان توانایی جذب مخاطب و اجرای موفق در تئاتر را دارند. سرنوشت «نورا» و داستان طغیان او از خانه هنوز برای بسیاری از علاقهمندان جذاب و تاثیرگذار است.
اقتباسهای سینمایی از «خانه عروسک»
این نمایشنامه در دنیای سینما نیز مورد توجه قرار گرفته و اقتباسهای مختلفی از آن ساخته شده است. داریوش مهرجویی، کارگردان معروف ایرانی، نسخه سینمایی «خانه عروسک» را با عنوان «سارا» ساخت که یکی از آثار موفق سینمای ایران به شمار میآید. این فیلم با بازی نیکی کریمی، امین تارخ، و خسرو شکیبایی، در دهه ۷۰ به یاد ماندنی شد.
نتیجه
شخصیت «نورا» همچنان در دنیای تئاتر و سینما زنده است و داستان زندگی او با طغیان و رهایی از محدودیتها هنوز برای مخاطبان جذاب و پرمخاطب است. نمایشنامه «خانه عروسک» و دنباله آن همچنان به عنوان آثار مهم در تاریخ ادبیات نمایشی جهان شناخته میشوند.