» آرشیو مطالب » رزومه مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر
مهدی حامد سقایان
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

رزومه مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر

دی ۲۳, ۱۴۰۲ 9

به گزارش تئاتر آنلاین، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، مهدی حامد سقایان را به‌عنوان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب کرد.

دانشیار رسمی و مدیر گروه کارگردانی و بازیگری، دانشگاه تربیت مدرس
متولد: ١٣٤٥ تهران

سوابق تحصیلی

دکترای تخصصی(Ph.D) تئاتر، آکادمی تئاتر روسیه (گیتیس (GITIS، مسکو، ١٣٨٤
کارشناسی ارشد کارگردانی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ١٣٧٧
کارشناسی کارگردانی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ١٣٧٣

فعالیت­های هنری

  • کارگردانی و اجرای نمایش ­های: آوازه خوان طاس، اوژن یونسکو (١٣٧٢)؛ برزخ، ویلیام باتلر ییتز(١٣٧٣)؛ گم، ابراهیم مکی(١٣٧٨)
  • کارگردانی نمایش تلویزیونی: سقوط سایه­ها، نوشتة عبدالحی شماسی، ١٣٧٧
  • مجری­گری و کارشناس – مجری در چندین برنامه تئاتری و هنری در شبکه دو سیما، در بین سال­های ١٣٧٥تا ١٣٧٩
    کارشناس – مجری در چندین برنامة تلویزیونی از سال ۱۳۹۰ تاکنون

تجارب شغلی و فعالیت ­های فرهنگی و هنری

  • همکاری با انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و اجرای چندین برنامه فرهنگی و هنری در مسکو و سن پیترزبورگ، از ١٣٧٩ تا ١٣٨٤
  • کارشناس ارشد واحد تئاتر بنیاد حفظ آثار وارزش‌های دفاع مقدس، از ١٣٧٥ تا ١٣٧٩.
  • عضو هیئت امنا و شورای انتخاب آثار خانه نمایش از خرداد ١٣٨٦ تا ۸۹.
  • کارشناس آموزشی گروه تئاتر دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، از١٣٧٣تا ١٣٧٥.
  • قائم مقامی پنجمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس، ١٣٧٦.
  • معاونت ارزشیابی سه دوره از جشنواره­های سراسری تئاتر دفاع مقدس، از ١٣٧٥ تا ١٣٧٩.
  • مدیر بخش نمایش­های تلویزیونی جشنواره های سراسری تئاتر دفاع مقدس، از ١٣٧٥ تا ١٣٧٩.
  • بازخوان و بازبین نمایش‌های جشنواره­های سراسری تئاتر دفاع مقدس، از ١٣٧٥ تا ١٣٧٩.
  • داور مرحله اول جشنواره بین­المللی تئاتر دانشگاهی ایران، دی ماه ١٣٨٥.
  • داور نخستین جشنواره نمایش­های کوتاه، مشهدمقدس، خرداد ١٣٨٥.
  • همکاری با نشریات تئاتری و سینمایی از جمله فرهنگ و سینما، نمایه و صحنه از ١٣٧٣ تا ١٣٧٩.
  • داور همایش نمایش شهرستان ورامین، آبان ١٣٧٦.
  • داوری بخش تجربی و دانشجویی بیست و چهارمین جشنواره بین­المللی تئاترفجر، بهمن ١٣٨٤.
  • مسئول کمیته داوری هنر نهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، شهریور١٣٨٤.
  • داور بخش هنری نهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، شهریور ١٣٨٤.
  • داور نخستین جشنواره تئاتر دفاع مقدس خوزستان، اهواز، اردیبهشت ١٣٨٦.
  • عضو کمیته انتخاب بخش خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین­المللی تئاترفجر، ١٣٨٦.
  • داوری علمی مجله علمی – پژوهشی هنرهای زیبا، از ١٣٨٤ تاکنون.
  • مسئول کمیته داوری بخش هنر دوازدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، مرداد ١٣٨7.
  • داور مرحله اول نمایش­های خیابانی جشنواره تئاتر بانوان، تهران، خرداد 1387.
  • داور و ناظر بیستمین جشنواره تئاتراستان بوشهر، بوشهر، آبان 1387.
  • داور و ناظر نوزدهمین جشنواره تئاتر استان مازندران، ساری، آذر 1387.
  • داوری علمی چهارمین دوره کتاب فصل، سرای اهل قلم، تهران، فروردین 1387.
  • داور مرحله اول دوازدهمین جشنواره بین­المللی تئاتر دانشگاهی ایران، تهران، دی ماه ١٣٨7.
  • داوری و بازخوانی بخش تجربه‌های نو بیست و هفتمین جشنواره بین­المللی تئاترفجر، بهمن١٣٨7.
  • دبیر چهارمین همایش علمی – پژوهشی تئاتر مقاومت، تهران، خرداد 1387.
  • دبیر بخش هنر نخستین جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس، تهران، شهریور 1388.
  • دبیر دومین سمینار بین­المللی نمایش و دین، تهران، آبان 1389.
  • داوری در چند دوره جشنواره بین­المللی تئاتر دانشگاهی، از سال 1386 تاکنون.
  • طراحی و راه­اندازی رشته بازیگری در مقطع کارشناسی ارشد (برای نخستین بار در کشور) در دانشگاه تربیت مدرس از سال 1390.
  • طراحی سوالات آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترای رشته­های تئاتر و پژوهش هنر از سال 1386 تاکنون.
  • عضو شورای تئاتر بنیاد روایت فتح، از سال1390 تا ۱۳۹۴.
  • عضو هیئت تحریریه مجله علمی – تخصصی صحنه (حوزه هنری)، از سال 1390 تا ۱۳۹۳.
  • عضو هیئت تحریریه مجله علمی – پژوهشی هنرهای زیبا، از سال 1390 ۱۳۹۹.
  • بازخوانی طرح‌های نمایشی در بخش مسابقۀ سی و دومین جشنواره تئاتر فجر، تهران، تیر ماه 1392.
  • داوری جشنواره تئاتر استان خوزستان، اهواز، شهریور 1393.
  • داوری جشنواره تئاتر استان البرز، کرج، شهریور 1393.
  • داوری جشنواره تئاتر استان چهارمحال بختیاری، شهریور 139۶.
  • مدیر گروه کارگردانی و بازیگری، دانشگاه تربیت مدرس از سال 88 تا 1392.
  • داور بخش پژوهش در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، سال ۱۴۰۱.
  • داور بخش بین‌الملل در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، سال ۱۴۰۱.
  • مدیر گروه کارگردانی و بازیگری، دانشگاه تربیت مدرس از سال ۹8 تاکنون(۱۴۰۱).

سوابق تدریس

دانشیارگروه کارگردانی و بازیگری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس از سال ١٣٨۴
دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ١٣٧٦.
دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر ،١٣٧٧.
دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، از ١٣91.
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، از سال 1391.
دانشکده سینما و تئاتر (دانشگاه هنر) از سال 1391.
دانشگاه نبی‌اکرم، از سال ۱۳۹۴ تاکنون.
پردیس فارابی دانشگاه هنر از سال ۱۳۹۲.

کارگاه­های آموزشی

برگزاری چندین کلاس آموزش تئاتر (کارگردانی و نمایشنامه­نویسی) برای هنرمندان تئاتردفاع مقدس و نیز ارائه مشاوره هنری به آنان در بین سال‌های ١٣٧٥تا ١٣٧٩در بسیاری از شهرهای کشور.
آموزش هنرمندان (به ویژه اعضای انجمن نمایش ) شهرستان­های ایران از جمله شهرهای اهواز، تهران، نقده، بوشهر، مشهد و….
آموزش بیومکانیک میرهولد، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، اسفند١٣٨٥.
آموزش سیستم استانیسلاوسکی و متد میخاییل چخوف، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، خرداد و تیر ١٣٨٦.
کارگاه متد میخاییل چخوف، جشنواره تئاتردفاع مقدس خوزستان، اردیبهشت١٣٨٦.
کارگاه آموزشی متد میخاییل چخوف، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شهریور1387.
کارگاه آموزشی تئاتر، سازمان فرهنگی- هنری شهرداری اصفهان، مرداد 1387.
کارگاه آموزشی نظریات کارگردانی میخاییل چخوف، بوشهر ، آبان 1387.

  • کارگاه آموزش بازیگری در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، سال ۱۴۰۱.

سمینارها و سخنرانی ­ها

  • مدیریت و تنظیم برنامه‌های پژوهشی در چهار سمینار جشنواره­های سراسری تئاتر دفاع مقدس، از١٣٧٥تا ١٣٧٩.
  • سخنرانی در خانه هنرمندان ایران پیرامون آموزش بازیگری در ایران، آذر ١٣٨٥.
  • سمینار علمی در باره سیستم استانیسلاوسکی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس مهرماه ١٣٨٤.
  • میان دو دنیای شقاوت و قداست (تصویر انسان در مجالس شبیه­خوانی)، همایش علمی نخستین جشنواره هنرهای معاصر اسلامی(طواف تا ولایت)، 22آبان ماه 1390.
  • چند سخنرانی علمی پیرامون تئاتر دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس در سال­های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶.
  • چند سخنرانی علمی در انجمن­های دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۹۶.

طرح­های پژوهشی

  • جمع آوری و تصحیح چهار جلد نمایشنامه­های دفاع مقدس تحت عنوان ” تئاتر مقاومت ” از ١٣٧٥تا ١٣٧٩ .
  • طراحی و تدوین سرفصل­ها و برنامه­های درسی رشته بازیگری در مقطع کارشناسی ارشد که برای نخستین بار در ایران در دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شده است.
  • مجری طرح ملی تدوین ” فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس” از تیر 1388، که تاکنون ۶ جلدِ آن به چاپ رسیده است.
  • مجری طرح پژوهشی “مطالعه تطبیقی جشنواره­های معتبر تئاتر جهان با جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر”، 1391.

مقالات

  • تئاتر معاصر ایران، (به زبان روسی)، انتشارات آکادمی تئاتر روسیه (گیتیس (GITIS، کتابچه در صد نسخه و 30صفحه، مسکو، ٢٠٠٥ م.
  • تئاتر سنتی ایران، (به زبان روسی)، سی صفحه، چاپ شده در کتاب “تئاتر،فیلم، موسیقی: منتخب آثار پژوهشگران جوان”، انتشارات آکادمی تئاتر روسیه (گیتیس (GITIS، مسکو، ٢٠٠٥ م.
  • روحوضی (ترجمه)، نوشته پیتر چلکووسکی، نمایه، تهران، خرداد ١٣٧٢.
  • پیوند موسیقی و نمایش­های سنتی ایران، آوا، تهران، شهریور ١٣٧٨.
  • فرصتی دوباره در نقد خویشتن، قلم، بنیاد حفظ آثار وارزش­های دفاع مقدس، تهران، آبان ١٣٨٤.
  • ماندن در وضعیت آخر ، کتاب دوازدهم (مجموعه مقالات)، بنیاد حفظ آثار وارزش­های دفاع مقدس، تهران، آذر 1387.
  • تئاتر و درام آموزشی در مدرسه (با تأکید بر قصه‌های قرآنی)، فصلنامه علمی-پژوهشی تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت معلم، شماره 41، بهار 1389.
  • آسیب­شناسی برنامه و بودجه در تئاتر دفاع مقدس، کتاب نشانه­ها و چالش­ها (مجموعه مقالات جشنواره بین­المللی فجر، بهمن 1389.
  • نظریه­های اجرایی میرهولد در تئاتر، فصلنامه تخصصی صحنه، شماره 87، تابستان1390.
  • جایگاه زن در ادبیات نمایشی دفاع مقدس از دید نظریة فمینیستی، فصلنامه علمی-پژوهشی زن در فرهنگ و هنر(پژوهش زنان)، بهار 139۰.
  • تحلیل ژست در بازی­های انیمیشن بر اساس متد میخاییل چخوف، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، شماره 45، تابستان1390.
  • نظریات اجرایی اروین پیسکاتور و تأثیر آن بر تئاتر مستند آمریکا، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، شماره 48، بهار 1391.
  • میان دو دنیای شقاوت و قداست (تصویر انسان در مجالس شبیه­خوانی)، در کتاب مجموعه مقالات علمی – تخصصی، کنفرانس بین­المللی هنر اسلامی، مرکز نشر دانشگاه تربیت مدرس، 1391.
  • بازتاب روح زنانه در ادبیات نمایشی دفاع مقدس (با مطالعه پنج نمایشنامه نمونه)، فصلنامه علمی-پژوهشی زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، زمستان 1391.
  • ارزیابی کمی و کیفی تولید تئاتر دفاع مقدس در ایران (با تأکید بر فعالیت­های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس)، مجله علمی-پژوهشی هنرهای زیبا، 1391.
  • بررسی استحاله مکانی در نمایشنامة کانال کمیل: رویکرد نشانه – معناشناختی، دو فصلنامه علمی-پژوهشی نامه هنرهای نمایشی دانشگاه هنر، سال 3، شماره6، بهار و تابستان 1392.
  • بررسی تطبیقی جایگاه زن از دید امام خمینی(ره) در ادبیات نمایشی مقاومت، فصلنامه علمی-پژوهشی زن در فرهنگ و هنر(پژوهش زنان)، دوره5، شماره2، تابستان1392.
  • تصویر زن در آثار دو نمایشنامه­نویس ایرانی: چیستا یثربی، نغمه ثمینی، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، 1392.
  • مطالعة تطبیقی شیوه­های رویکرد دو کارگردان به تئاتر شرق: وسوالد میرهولد، ادوارد گوردون کریگ؛ فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، 1393.
  • مطالعه چگونگی تأثیر یوگا بر مکاتب بازیگری (با تأکید بر نظریات استانیسلاوسکی، استراسبرگ، کوپو و گروتوفسکی)، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، 1393.
  • بازیابی مفاهیم مشترک میان آموزه‌های یوگا و عناصر سیستم بازیگری استانیسلاوسکی، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، 1393.
  • مفهوم رخداد و بدن در اندیشه‌های آلن بدیو و نظرات اجرایی وسوالد میرهولد در تئاتر، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، 1394.
  • رمزگشایی از یک تناقض (چگونگی تبلور یوگای کلاسیک و مدرن در تئاتر گروتفسکی)، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، پاییز 1394.
  • Space Making in Tazieh، Journal of Fundamental and Applied Sciences، 2016، به همراه دکتر فرهاد مهندس­پور و دکتر علی‌عسکر علیزاده‌مقدم.
  • The Comparative Study of Tazieh and Drama Performance، Journal of Fundamental and Applied Sciences، 2016، به همراه دکتر فرهاد مهندس­پور و دکتر علی‌عسکر علیزاده‌مقدم.
  • بررسی وضعیت نشر کتاب‌های مرتبط با تئاتر مقاومت در ایران (با تأکید بر چاپ آثار در ابتدای دهه‌های 80 و 90 خورشیدی)، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، 1395.
  • انعکاس بحران هویت در نمایشنامه‌های باغ آلبالو از چخوف و لبخند با شکوه آقای گیل از رادی، فصلنامه علمی-پژوهشی ادبیات تطبیقی، به همراه دکتر فرهاد مهندس­پور و دکتر علی قلی­پور، 1395.
  • بررسی تطبیقی سطوح روایت و عناصر آن در طرح قصص سوره کهف، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش­های تفسیر تطبیقی قم، به­همراه رضا عباسی و عبدالله بکی، 1395.
  • بررسی عنصر زمان از منظر روایت‌شناسی در طرح قصص سوره کهف، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشنامه قرآن و حدیث قم، به­همراه رضا عباسی، 1395.
  • حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی – رویکرد نشانه – معناشناختی (با تأکید بر نمایشنامه اولئانا)، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، به همراه دکتر حمیدرضا شعیری و محمدفرزان رجبی، ۱۳۹۵.
  • تمرینات بازیگری با بهره‌گیری از الگوهای حیوانات، زمینه‌ها و رویکردها، فصلنامه تخصصی تیاتر، به همراه سارا حاج‌الله‌یاری، ۱۳۹۶.
  • Time Conventions in Iranian Traditional Theatre(By emphasize on Ta zieh (Shii

Passion play (martyr plays and Ru Howzi (comical acts on domestic life,

International Journal of Academic Research، (2017)

  • تأثیر برتولت برشت بر آثار سعد اردش کارگردان مصری، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، به همراه علی خلیلی، ۱۳۹۶.
  • سنجش انرژی مصرفی در اتودهای بیومکانیک میرهولد با استفاده از فناوری شتاب سنجی سه محوره، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، به همراه دکتر مهدی خالقی‌تازجی و علیرضا هایل‌مقدم، ۱۳۹۷.
  • بهره‌گیری از آموزه های سیستم استانیسلاوسکی در پرورش بازیگر اپرا، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، به همراه مهدی شاه‌رضا، ۱۳۹۹.
  • مطالعة نقش دولت، شهرداری تهران و بخش خصوصی در ساخت سالن‌های تئاتر هنری در تهران از سال 1357 تا 1396، فصلنامه علمی-پژوهشی تئاتر، به همراه دکتر رسول بیدرام و بهادر امیرشاه‌کرمی، ۱۴۰۰.
  • بررسی تأثیر ظرفیت سالن‌های مجموعة تئاتر شهر تهران بر تغییر درآمد آنها از سال 1390 تا 1396 با تکیه بر نظریات ویلیام بامول، فصلنامه علمی-پژوهشی هنرهای زیبا، به همراه بهادر امیرشاه‌کرمی، ۱۴۰۰.
  • بررسی جلوه‌های کهن‌الگوی مادر در نمایشنامه اسب‌های آسمان خاکستر می‌بارند با تکیه بر آرای یونگ، فصلنامه علمی-پژوهشی زن در فرهنگ و هنر، به همراه مینو صحاف‌مقدم، ۱۴۰۰.
  • بررسی نقاشی ­های ایرانی در نیمۀ دوم عصر قاجار بر اساس الگوهای ژست­شناسی میخائیل چخوف، فصلنامه علمی-پژوهشی نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی، به همراه مرضیه فیلی، ۱۴۰۱.

جوایز

  • کسب عنوان بهترین پژوهشگر تئاتر در سال 1393 توسط مرکز هنرهای نمایشی کشور و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • کسب لوح افتخارِ شانزدهمین دورۀ جایزۀ کتاب سال دفاع مقدس به عنوان مقام برگزیده در گروه نقد و پژوهش هنری برای سه جلد کتاب فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس، اسفند ماه 1393.
  • مقام برگزیده بهترین کتاب سال دفاع مقدس برای جلد چهارم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس، بهمن ماه 139۶.

کتاب ­ها

  • «مبانی نمایشنامه‌نویسی»، بازخوانی متن، انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس،31 صفحه، تهران 1384
  • بازخوانی و ویرایش کتاب «تئاتر، آیین، امر قدسی»، انتشارات نمایش، 135صفحه، تهران، 1389
  • «در باب نمایش و دین»، انتشارات نمایش، 500 صفحه، تهران، در دست چاپ
  • «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» (جلد نخست)، انتشارات بنیاد حفظ و نشر ارزش­های دفاع مقدس، 1053 صفحه، تهران، 1390
  • «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» (جلد دوم)، انتشارات بنیاد حفظ و نشر ارزش­های دفاع مقدس، 950 صفحه، تهران، 1391
  • «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» (جلد سوم)، انتشارات بنیاد حفظ و نشر ارزش­های دفاع مقدس، 1178صفحه، تهران، 1391
  • «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» (جلد چهارم)، انتشارات بنیاد حفظ و نشر ارزش­های دفاع مقدس، 1000 صفحه، تهران، 1393
  • «جشنواره­های تئاتری جهان»، انتشارات نمایش، 491 صفحه، تهران، 1391
  • «ریختارهای نمایش ایرانی»، نشر ساقی، ۲۴۷ صفحه، تهران، ١٣۹۶
  • «بیم­ها و امیدها» (مجموعه مقالات ششمین همایش علمی – پژوهشی تئاتر مقاومت)، نشر ساقی، ۲۲۰ صفحه، تهران، ١٣۹۷
  • «تئاتر و انقلاب» (مجموعه مقالات سمینار علمی – پژوهشی بررسی تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی)، انتشارات نمایش، ۲۵۰ صفحه، تهران، 139۷
  • «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» (جلد پنجم)، انتشارات بنیاد حفظ و نشر ارزش­های دفاع مقدس، 11۶۲ صفحه، تهران، 139۹
  • «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» (جلد ششم)، انتشارات هنر دفاع، ۹۹۳ صفحه، تهران، 1۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×