آخرین شبهای زندگی زیگموند فروید
به گزارش تئاترآنلاین، نمايش زيگموند به نويسندگي و كارگرداني مهرداد كوروشنيا و با بازي فرزين محدث، شهروز دلافكار و يلدا عباسي تا 31 شهريور در سالن سمندريان تماشاخانه ايرانشهر روي صحنه است.
«زيگموند» داستان كابوسهاي ۲ روز پاياني زندگي زيگموند فرويد، فيلسوف و پدر علم روانكاوي و نظريهپرداز تاثيرگذار قرن بيستم از نگاه مهرداد كوروشنيا است. «اين اثر براساس فضايي سوررئاليستي، 6 كابوس و دغدغه از فرويد را در دو روز پاياني عمرش، درست زماني كه در كماست به تصوير ميكشد. اين نمايش در فضاي سوررئال، اكسپرسيون و مينيمال به شيوه مولتيمديا با صداي دالبي استريو و تصاويري روي ويديو پروژكشن تلاش ميكند تا فضاي ذهني و انتزاعي متن را براي مخاطبان تداعي كند.
زیگموند، نمایشِ مهمترین قابهای زندگی فروید، روانپردازِ بزرگ است در یک نشستِ کوتاه؛ چه در متن چه در بازی و چه در کارگردانی. مهرداد کوروشنیا شانه به شانهی فروید آخرین ساعاتِ زندگی زیگموند را هنرمندانه به نمایش درآورده، تصاویری که از بسترِ واقعیت برخاسته و به وهم میرسند. او در کارگردانی از عنصرِ سایه بهره برده، سایه به معنایِ ناخودآگاهی پنهان اما سترگ در زندگی آدمها، ناخودآگاهی که از مهمترین دغدغههای فروید بوده است.
او از جدالِ بخشهای مختلفِ منِ آدمی در نظریههای فرویدی بهره برده و آنها را در قالب توهم و سایه در برابر هم قرار میدهد. کوروشنیا، هوشمندانه با کوچک و بزرگ کردنِ سایهها، نقشِ آنها در زندگی فروید را نشان میدهد؛ از جمله در جدال با پیشوای دینی و کارل گوستاو یونگ؛ این امر آنگاه که در قابِ پایانی، سایهی زن را بر سایهی صندلی فروید مماس میکند در بهترین تفسیر و تعبیر، تصویر میشود، سایهای بزرگ از افکارِ فروید و نیروی لیبیدو، بر صندلیاش که حالا کوچک و ناچیز به نظر میرسد؛ افکارِ او جهان را درمینوردد اما خودش در تابوت خوابیده و حالا خاکستر است.
عکس از رضا جاویدی