» آرشیو مطالب » آموزش لازمه تولید خلاقیت/مسئولان جایگاه هنری قروه را تقویت کنند
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

آموزش لازمه تولید خلاقیت/مسئولان جایگاه هنری قروه را تقویت کنند

شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ 7

قروه- داوران دومین جشنواره نمایش های کوتاه تیک در قروه با تأکید بر آموزش برای توسعه فرهنگ و هنر در جامعه از ضعف زیرساختی تئاتر در قروه گفتند و خواستار حمایت مسئولان در این حوزه شدند.

به گزارش (تئاتر آنلاین) مهر، بعد از ظهر امروز یکشنبه دومین جشنواره نمایش های کوتاه تیک در قروه با معرفی آثار برتر در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان با وجود تمامی کمبودها از لحاظ زیرساختی من جمله نبود سالن نمایش برای تمرین بهترین کارهای خود را ارائه دادند. آثاری که شاید از لحاظ کیفی کاستی داشت اما به دلیل نبود امکانات مناسب برای گروه های نمایشی نظر مثبت داوران را به خود جلب کرد و تمامی داوران و پیشکسوتان عرصه هنر معتقد بودند که اگر زیرساخت های هنری شهرستان مهیا شود استعدادهای جوان در هنر شکوفا می شوند.

در همین زمینه داوران دومین جشنواره تیک در گفت و گو با (تئاتر آنلاین) مهر از محدودیت ها تا تقویت هنرمندان برای رشد و بالندگی گفتند.

تئاتر درمانی

«آتش تقی پور» یکی از بازیگران کهنه کار تئاتر و سینما سطح آثار دریافتی در جشنواره را مطلوب دانست و گفت: در میان آثار استعدادهای خوبی دیده می شود و جوان بودن تمامی گروه ها نشان از این دارد که می توان به رشد جوانان امیدوار بود.

وی با تأکید بر اجرای مکرر نمایش ها برای معرفی بهتر و تقویت ضعف ها، تصریح کرد: یک پایه تئاتر به تماشاچی است و بردن تئاتر به میان مجموعه های مختلف برای اجرا کردن می تواند در تقویت این هنر مؤثر باشد.

«تقی پور» با بیان اینکه تمام شهر را می توان به تئاتر تبدیل کرد از درمان گر بودن تئاتر برای هنرمند و تماشاگر گفت و اینکه این هنر نیازمند جامعه امروزی است که درگیر یأس و بحران بدبینی به ویژه میان جوانان می باشد.

به گفته این هنرمند عصری که در آن به سر می بریم به نام انقلاب فرهنگی شناخته می شود لذا برای توسعه همه گیر باید به فرهنگ توجه اساسی شده و بیشترین هزینه ها در این حوزه صورت گیرد.

«آتش تقی پور» خطاب به مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر، بیان کرد: نیاز است سردمداران این شهر به جوانان برای رشد بهتر کمک کنند و به دنبال توسعه جایگاه هنری هنرمندان در منطقه باشند.

وی به گنجینه پربار هنری در قروه اشاره کرد و حضور استادان بزرگی چون «علیرضا حنیفی» و «محمد سفیری» از پیشکسوتان هنر تئاتر را بهترین فرصت برای بالا بردن بار فرهنگی منطقه دانست.

«تقی پور» در ادامه به محدودیت های موجود در عرصه هنر اشاره کرد و یکی از دلایل مهم را در بخش فرهنگ جامعه و خانواده دانست و یادآور شد: امروزه حضور در حوزه هنر شاید به دلیل اینکه هنوز فرهنگ جامعه بافت سنتی خود را میان خانواده ها دارد آسان نشده است چرا که خانواده ها هنوز نسبت به تئاتر شناخت درستی کسب نکرده اند.

وی یکی از اصلی ترین دلیل اینکه خانواده ها هنوز نسبت به هنر تئاتر کشش ندارند را نداشتن انگیزه مالی عنوان کرد و افزود: تئاتر با وجود آنکه لذت بخش و آگاهی دهنده است اما چون از لحاظ مالی تأمین کننده نیست چندان مورد پذیرش عموم نمی باشد لذا می طلبد با توجه به وجود جمعیت فرهنگی در منطقه و استعدادهای بالای جوانان در این حوزه یک تدبیر هنری والایی اندیشیده شود.

آموزش پل پیشرفت

«امیر آتشانی» با کارشناسی ارشد کارگردانی دیگر داوری بود که از مرکز هنرهای نمایشی تهران به این جشنواره آمده است. وی سطح آثار رسیده به جشنواره تیک را باتوجه به بضاعت اندک کاری و نبود زیرساخت های کافی، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: وجود گروه های جوان در عرصه نمایش نشان می دهد که قروه دارای پتانسیل های خوبی است و جای کار و رشد را دارد.

به گفته «آتشانی» استعدادهای خوبی که در این شهر وجود دارند اگر از حمایت لازم آن طور که در شأن هنرمندان است برخوردار شوند از سرخوردگی نجات یافته و به غایت اصلی هنر خواهند رسید.

وی اصلی ترین مسئله برای پیشرفت در هر کاری را آموزش دانست و تصریح کرد: آموزش صحیح در حوزه مرتبط می تواند کیفیت کارها را بالا ببرد و در این راستا لازم است متولیان فرهنگی با دعوت از کارشناسان باتجربه و برگزاری ورکشاپ های مناسب جوانان علاقه مند به هنر را از لحاظ آموزشی پربار کنند.

این هنرمند برجسته کشوری از آموزش به عنوان پلی به سوی موفقیت نام برد و بر بروز خلاقیت و ایده پردازی بهتر در جشنواره های بعدی از طریق آموزش تأکید کرد.

«امیر آتشانی» به نحوه انتخاب آثار اشاره کرد و افزود: در چنین جشنواره هایی نمی توان خیلی حرفه ای به آثار نگاه کرد بلکه بضاعت آموزشی و کاری را باید مدنظر قرار داد بر همین مبنا سطح کارها رصد و ارزشیابی شد.

وی از خودجوش بودن و صداقت و شور و ذوق داشتن گروه ها با یکدیگر اظهار خرسندی کرد و نسبت به جهت گیری در انتخاب کارها و باب شدن این مسئله در جشنواره ها هشدار داد.

به گفته «آتشانی» حرف تئاتر معضلات جامعه گفتن است، اینکه به عنوان یک هنرمند چگونه این معضلات بیان شود و از مستقیم گویی پرهیز شود بسیار حایز اهمیت است.

نهالی نیازمند به آبیاری

در ادامه هنرمند نام آشنای شهرستان قروه به عنوان سومین داور از دغدغه های اهالی هنر و بی توجهی مسئولان به این مقوله گفت.

«علیرضا حنیفی» در خصوص جشنواره اظهار داشت: باتوجه به اینکه دومین سال اجرای این جشنواره بود اما جشنواره هنوز نهال هم نیست ولی آنچنان که از آثار دیدیم و نگاه کردیم آینده ای تنومند برای این جشنواره پیش بینی می شود البته به شرطی که زیرساخت های این جشنواره فراهم و پربارتر شده و از لحاظ مالی تأمین شود.

وی محدودیت ها را مانع بزرگی برای توسعه فرهنگ و هنر در قروه دانست و گفت: اینکه چرا قروه با این همه سابقه باید فاقد سالن نمایش بوده و چرا فرهنگ غنی تئاتر فقیر باشد و سالن نمایش به سینما و کارهای دیگر اجاره داده شود درد دارد و این درد بزرگی است.

«حنیفی» با تأکید بر اینکه فرهنگ نیازمند هزینه کردن است و با فرهنگ معضلات کاهش می یابد، تصریح کرد: جوانی که سرگرمی ندارد خلاف می رود و اگر نمایش ها و کارهای هنری و فرهنگی زیاد شود، سرگرمی هم به وجود می آید و در واقع باید دانست که نبود زیرساخت های فرهنگی و هنری در حد معضلات بزرگ همانند قتل و جنایت است.

این پیشکسوت عرصه هنر در قروه به ضعف نگارش در میان آثار ارسالی اشاره کرد و یادآور شد: باید برای تقویت این موضوع کلاس های آموزشی و ورکشاپ های تخصصی برگزار شود چرا که تئاتر در این زمانه نیازمند به روز شدن است و اگر به روز نشود عقب می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×