تی شرت های مختلف «شرتولوژی»
«شرتولوژی» یکی از بحث برانگیزترین آثار روز هفتم سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود که خود فستیوالی از تی شرت های دست دوم انباشته از شعارها، آرم ها و آیکون های مختلف بود.
به گزارش تئاتر آنلاین، روز گذشته هفتمین روز از جشنواره سی و ششم تئاتر فجر در حالی برگزار شد که سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت برای آماده سازی دکور ۲ نمایشی که قرار است جمعه در این تالارها به صحنه بروند، اجرایی نداشتند.
«نسخه آزمایشی» علی حاتمی نژاد از مشهد در تالار چهارسو، «شرتولوژی» ژروم بل از فرانسه در تالار سایه، «شلتر» امین میری در تالار قشقایی، «هذیان» مرتضی سخاوت دوست از دزفول در تالار سنگلج، «طبقه پایین خانه پدری» علی حیدری از آبادان در تالار هنر، «نهفت» محمد عباسی در تالار مولوی، «دام؛ کافکا» آرمین جوان در سالن سمندریان، «فهرست مردگان» رضا ثروتی در سالن ناظرزاده، «با کاروان سوخته» سیدحمید سجادی از رفسنجان در سالن انتظامی خانه هنرمندان، «آواز زنی در گورستان» از گچساران در تالار حافظ و «اپرای عروسکی خیام» بهروز غریب پور در تالار فردوسی نمایش هایی بودند که شب گذشته در بخش گروه الف جشنواره به صحنه رفتند.
نمایش «شرتولوژی» بحث برانگیز ترین اثر شب گذشته بود. نمایشی به کارگردانی ژروم بل که یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر در حوزه مطالعات اجرا و کورئوگرافی است و تألیفات بسیاری در این زمینه داشته است. ژروم بل که در رشته کورئوگراف تعلیم دیده است سال گذشته نیز برای برگزاری یک سخنرانی با عنوان «ژروم بل به روایت ژروم بل» در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به ایران آمده بود.
«شرتولوژی» در سال ۱۹۹۷ در لیسبون شکل گرفته و تاکنون در فستیوالهای متعددی چون ادینبورگ حضور داشته است.
این اثر نمایشی که با استقبال مخاطبان همراه شد و در پایان نظرات متفاوتی را هم برانگیخت مردی را به نمایش می گذارد که تیشرت های مختلفی را که روی هرکدام نوشته های متفاوتی نوشته شده روی هم بر تن دارد و در سه بخش مختلف که بین هر کدام از آنها یک ویدئو از صحبت های کارگردان پخش می شود، این لباس ها را یکی یکی از تنش در می آورد و به گوشه ای می اندازد و تنها در بخش دوم از این رفتار، نوشته روی یکی از تیشرت ها را می خواند و یا با نت های موسیقی که روی یکی دو تیشرت دیگر نوشته شده، می رقصد.
«شرتولوژی» ابتدا قرار بود به مدت ۳۵ دقیقه به صحنه برود اما با اضافه شدن ۲ ویدئو به نمایش از مصاحبه کارگردان درباره یکی از آثار قدیمی ترش که در سال ۹۴ اجرا شده بود، مدت زمان اجرا به یک ساعت افزایش پیدا کرد.
این نمایش همان اندازه که مینیمالیستی است، میتواند بازیگوشانه باشد. موضوع این نمایش در مورد ساختارها در گذر زمان و تصاویر در فضاست که از طریق استقرار انسانها و تیشرتها در ترکیب و چینش کنار یکدیگر و لباس پوشیدن و پدیدار شدن در مقابل انظار مخاطب بیان میشود. این کار گفتگوی تکه تکهای است از شعارهایی که روی تیشرتهایی که در همسایگی هم به سر میبرند، نوشته شده است.
تیشرتهای دست دوم انباشته از شعارها، آرمها، آیکونها و تصاویری از فرهنگ سرمایهداری بینالمللی منسوخ شدهاند، شعارها برای محصولات یا ایدههایی که خوب به یاد نمیآیند، شمارهها و تاریخها، جوکها، چهرهها و هشدارها.
«شلتر» نمایش دیگری بود که شب گذشته در تالار قشقایی به صحنه رفت و میزبان سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خانواده اش بود.
این اثر نمایشی نوشته ساناز بیان و کارگردانی امین میری است که به معضلات زندگی کارتن خواب ها می پردازد و معضلات و چالش های مربوط به زنان و چرایی مسایل و مشکلات آنها را مطرح می کند.
یکی دیگر از آثاری که در هفتمین روز از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت نمایش «نسخه آزمایشی» از شهر مشهد بود.
محمدرضا صولتی و سحر رضوانی بازیگران این اثر نمایشی بودند که پیش از این در شهر مشهد اجرای عمومی داشته است. این اثر نمایشی به مساله تنهایی آدم ها و بی توجهی به یکدیگر و همچنین ترس از برقراری ارتباط در جوامع مدرن می پردازد.
داستان نمایش درباره زندگی زوجی مستند ساز است که یک روز متوجه می شوند شهر و کلا کشورشان از سکنه تهی شده و نمی دانند چه بر سر مردم جامعه آمده است. این ۲ تنها افراد شهر هستند و تلاش می کنند با این وضعیت کنار بیایند اما طولی نمی کشد که تنهایی و ارتباط نداشتن با افراد دیگر به آنها فشار می آورد و باعث می شود که به جان هم بیفتند.
«نسخه آزمایشی» تلاش دارد به این مساله بپردازد که انسان ها تا چه اندازه به جامعه ای که در آن زندگی می کنند وابسته هستند و زندگی بدون جامعه برایشان مشکلات روحی و روانی زیادی پدید می آورد.
نمایش «فهرست مرگان» به کارگردانی رضا ثروتی نیز که در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت مورد استقبال بسیار زیاد مخاطبان قرار گرفت تا جایی که تعدادی از تماشاگران با نشستن روی زمین و جلو سن تالار این نمایش را دیدند.
این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «فهرست» اثر تادئوش روژه ویچ با ترجمه محمدرضا خاکی است و روایت رهبر ارکستری است که در صدد ساخت قطعهای برای مردگان است؛ قطعهای که او را به انزوا میکشاند و با مردگانش مواجه میکند.