» آرشیو مطالب » نماینده ملت را باید دید؛ دقیقا همین روزها
نماینده ملت
آرشیو مطالب

نماینده ملت را باید دید؛ دقیقا همین روزها

بهمن 18, 1401 0

محمد طالقانی: این روزها «نادر نادرپور» کارگردان، دراماتورژ و بازیگر شناخته شده هنرهای نمایشی ایران، تازه ترین اثر خود به نام «نماینده ملت» را در پردیس تئاتر شهرزاد تهران روی صحنه برده است؛ هر روز عصر ساعت 17 و 30 دقیقه. کاری نادر در سبکی که بیش و کم متعلق به خود نادرپور است. هنرمند شیرین زبان اصفهانی که در تمام آثار گذشته ش بیان کمیک را چاشنی نقدهای تیز و تند اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی خود کرده است.

«نماینده ملت» هم از این دایره بیرون نیست؛ شاید یک رخداد خوب فرهنگی است در فضای عمدتا رخوت انگیز این روزها. تماشاچیان بسیاری را پیش خود آورده و پس از یک ساعت و اندی، آنها را مسرور از دیدن نمایشی کمدی اما مملو از واسطه¬های تفکر، روانه خانه می کند.

این نمایش اثری به یادماندنی از «برانسیلاو نوشیچ » نمایشنامه نویس، طنزپرداز، نویسنده و از پایه‌گذاران ادبیات نوین صِرب و گویای یک دوره اختناق در تاریخ صربستان است که بی تردید خصوصیاتی اجتماعی، مشابه با هر دوران خودکامگی دیگر در طول تاریخ مدرن دارد.

وقایع این نمایشنامه در یک روستا رخ می دهد. مردم درصددند برای مجلس عوام نماینده ای برگزینند تا بلکه گرهی از مشکلات آنان بازکند . یکی از شخصیت های اصلی نمایش، وکیل جوانی است که در مقام مخالفت با دولت قصد دارد به مجلس راه یابد. رقیب او مردی بیسواد و بقال است که می¬کوشد با عوام¬فریبی و انتقاد از دولت، به مقام نمایندگی برسد. از سویی اما وکیل جوان خاطرخواه دختر بقال است و با مخالفت پدر او، یا همان رقیب انتخاباتی اش روبه روست…

نادر نادرپور اما به گفته خودش چندین بار این نمایشنامه را به نفع اجرا و سبک خود، بازنویسی کرده تا بتواند فضای کمیک ایرانی مورد نظرش را در عین وفاداری به متن اصلی و پیرنگ های سیاسی و ایدئولوژیک آن، از آب دربیاورد.

نماینده ملت را هرکس ببیند، کارش یک ساعت خنده است، اما خنده¬هایی بعضا تلخ و گزنده وجدان؛ خنده هایی که مابه ازایی در شرایط کنونی خود ما نیز دارد. از همین روست که نادرپور می گوید: «من نماینده ملت را کار کرده ام چون حرفش، حرف تمام زمینه¬ها و زمانه¬های مشابه است.» او می گوید: «ما هم داریم اصحاب قدرتی را که بی شباهت به مرد بقال نمایشنامه نوشیچ و مرد تاجرماب نمایش من نیستند. آدمهایی که از تمام اصول شایستگی و شایسته سالاری به دورند و نقد تند و تیز من متوجه آنهاست؛ همیشه هم همینطور بوده. آدمهایی که باید بگذاریم¬شان کنار و کار را به اهل تخصص و صداقت واگذاریم.»

نمایش، دکوری سخت ساده دارد و بی گفت و گو پیداست که کارگردان مطلقا نمی خواسته پیام نمایش را قربانی هیچ چیز دیگر کند. نماینده ملت، اما جدای از دکور و نور و صحنه ساده و معطوف به خواست و اراده اجرا، نمایشی پُر پرسوناژ است، حدود 10-12 بازیگر دارد که بی اغراق همگی در شمار خوش¬آتیه¬ترین بازیگران هنر نمایش ایرانند. نقش اصلی را اما «حسین کرمی» بازی می¬کند که همان مرد بقال نمایشنامه نوشیچ و مرد بی¬سواد و سوداگر نمایش نادرپور است. کرمی در تمام طول مدت اجرا به استثنای دقایقی بسیار کوتاه، روی صحنه است و تصویر بازیگری مسلط، پرتمرکز و محکم روی صحنه را بازنمایی می¬کند. او یک پای خنده تماشاچیان در این نمایش است و تماشای بازی خوب او، لذت دیدن نماینده ملت را دوچندان می¬کند. خاصه در پرده ماقبل اخر که کرمی مونولوگی شاهکار را اجرا می کند.

نمایش نادرپور را باید دید، و درست هم همین روزها باید دید چرا که حرفش و بیانش و لطایفش، دقیقا مربوط به همین روزهاست.

نماینده ملت در فاز نخست اجرا تا پایان بهمن 1401 هر روز عصر ساعت 17 و 30 دقیقه در پردیس تئاتر شهرزاد تهران روی صحنه می رود و علاقمندان به تماشای این نمایش می-توانند بلیط آن را از سایت تیوال یا گیشه بلیط فروشی پردیس شهرزاد تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×