» آرشیو مطالب » وقتی هادی مرزبان از مهدوی کنی شکایت کرد/یک نکتۀ تاریخی دربارۀ سابقۀ «سلیطه» در سیاست و رسانه
شکایت هادی مرزبان به خاطر سلیطه خطاب شدن همسرش
آرشیو مطالب - برگزیده - تئاتر ایران

وقتی هادی مرزبان از مهدوی کنی شکایت کرد/یک نکتۀ تاریخی دربارۀ سابقۀ «سلیطه» در سیاست و رسانه

اسفند 26, 1402 زمان مطالعه: 2 دقیقه 3

در یکی از آن معدود خطبه‌ها و در ایام نوروز مرحوم مهدوی‌کنی در انتقاد از سریال‌های نوروزی آن سال یک‌بار گفت: برنامه‌های مفید پخش کنید به جای این که هر شب یک زن سلیطه را بیاورید!

به نقل از سایت خبری عصر ایران، روزنامه کیهان درباره ماجرای پرسر و صدای جدال لفظی یک معمم با یک زن در درمانگاهی در قم روایت دیگری ارایه داده تا ثابت کند اولا فرد معمم (‌طلبه) مقصر نبوده و آن خانم، مقصر است و بددهنی کرده. ثانیا آن شخص روحانی مظلوم واقع شده زیرا درواقع، زن «سلیطه بازی» درآورده و ثالثا دامن زدن به این قضیه ادامه خط رژیم صهیونیستی است. یعنی مشاجره لفظی و ثبت تصویری از درمانگاه خیریه ای در قم کار صهیونیست هاست.

قصه بر سر کلمه «سلیطه» است که در اصطلاح فعالان فضای مجازی «ترند» یا فراگیر شده و هواداران معمم، آن خانم را به سلیطه‌بازی متهم می‌کنند و حامیان هم هشتگ «من سلیطه هستم» به راه انداخته‌اند بی‌توجه به این که سلیطه ناسزایی علنی است و نه باید علیه دیگری به کار گرفته شود و نه در تخفیف و عادی سازی آن کوشید.

در این نوشته اما یک نکته تاریخی مد نظر است و آن هم این یادآوری که سال‌ها قبل و در دهه ۶۰ در مقطعی و در یکی از آن معدود خطبه‌ها و در ایام نوروز مرحوم مهدوی‌کنی در انتقاد از سریال‌های نوروزی آن سال یک‌بار گفت: برنامه‌های مفید پخش کنید به جای این که هر شب یک زن سلیطه را بیاورید!

اشاره او به نقشی بود که فرزانه کابلی (‌که به خاطر نقش مادر علی کوچولو مشهور بود) ایفا می کرد و اقتضای آن نقش همین بود که شلوغ کند و آیت‌الله تصور می‌کرد تبلیغ این رفتار است. لفظ «سلیطه» اما بر همسر او که کارگردان نام‌ آشنای تئاتر است (هادی مرزبان) بسیار گران افتاد و بی هیچ ملاحظه از مهدوی کنی شکایت کرد.

حکم شرعی به کار گیری چنین لفظی (سلیطه) برای یک خانم که تنها نقش تعریف شده خود را در سریالی که کارگردان و تهیه کننده و ناظر پخش داشت، بازی می‌کرد مشخص بود و کسانی وساطت کردند تا کار به دادگاه نکشد و گویا آقای مهدوی‌کنی نه در علن که خصوصی عذرخواهی هم کرده و گفته بود سلیطه را در مفهوم عام آن به بکار برده ( به معنی زبان دراز) و نه به معنی خاص (پتیاره).

یک طرف ماجرا خطیب جمعه تهران بود(‌در شهریور و مهر 1360) و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز بود و سمت دیگر یک زوج هنری ( هادی مرزبان- فرزانه کابلی) ولی هیچ کس طرف روحانی را نگرفت و نگفتند حق با حاج آقاست و طرف سلیطه بازی درآورده!

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×