ساختار اسطورهای در داستان از کریستوفر وگلر و شناخت روند قرمان سازی
اگر به حیطهی فیلنامه نویسی و نویسندگی علاقهمند هستید حتما این مقاله از منبع نشر نیلوفر را مطالعه کنید ، در این مقاله قصد داریم تا زندگی نامه نویسنده و فیلنامه نویس معروف کریستوفر وگلر را بررسی کنیم و همچنین به تحلیل آثار وی میپردازیم.
قسمتی از زندگینامه کریستوفر وگلر
کریستوفر وگلر، نویسنده ، مدیر توسعه، فیلمنامهنویس و مولف مشهور هالیوودی میباشد که بیشتر به دلیل همکاریاش با شرکت والت دیزنی و همچنین کتاب راهنمای فیلمنامهنویسیهایش، سفر نویسنده: ساختار اسطورهای برای نویسندگان، شناخته شده است.
وگلر برای استودیوهای دیزنی، Fox 2000 Pictures و Warner Bros در بخش توسعه کار کرده است.
کریستوفر وگلر در سال ۱۹۴۹ در شهر میسوری ایالات متحد آمریکا متولد شده و در علاوه بر فیلمسازی و نوشتن کتاب در این حوزه، در مدرسه ی هنرهای سینمایی ـ تلویزیونی و در کالج جورج لوکاس در بخش توسعه ی هنرهای سینمایی ـ تلویزیونی “دانشگاه کالیفرنیا واقع در لوس آنجلس کار می کند و به خواندن فیلمنامه، یافتن و معرفی منابع مورد نیاز مطالعه برای کارآموزها مشغول است.
شناخت بیشتر نوشته های وگلر
این کتاب شامل دو بخش است که بخش اول آن مراحل سفر است، نویسنده دوازده مرحله از مسیری را که قهرمان داستان باید طی کند، توضیح میدهد. از مرحلهی اول که زندگی عادی قهرمان قبل از قرار گرفتن در مسیر اتفاقات است تا مرحلهی نهایی و رسیدن قهرمان به هدف.
وگلر این مسیر را به ساختار سهبخشی فیلمنامه تشبیه میکند. این مسیر میتواند فیزیکی و بیرونی یا احساسی و درونی یا ترکیبی از هر دو باشد. این کتاب برای افرادی به فعالیت در حوزهی داستاننویسی دارند بسیار مفید است و در پایان داستان، خواننده میتواند با استفاده از توضیحات وگلر درونمایه و الگوهای داستانی را در مدلهای مختلف داستانی تشخیص دهد.
همچنین بخش دوم ساختار اسطورهای برای نویسندگان الگوهای شخصیتی نام دارد و به توضیح هشت الگوی شخصیتی معمول در داستانهای قهرمانی میپردازد. نمادهای شخصیتی، خصوصیتی پی درپی در داستانها هستند که نمایانگر ویژگیهای انسانی مختلفاند. الگوها مخلوطی از نمادهای روانشناسی و نمایشی در داستاناند که میتوان آنها را به صورت ترکیبی و به گونههای مختلف و خلاقانه نشان داد.
او در کمپانی دیزنی به عنوان مشاور فیلمنامهنویسی در ایدهپردازی انیمیشنهای شیرشاه، علاءالدین، دیو و دلبر و هرکول نقش داشته و پس از آن تأثیر زیادی در داستانهای بسیاری از فیلمهای معروف هالیوود گذاشته است.
وگلر تحت تاثیر نوشتههای اسطوره شناس فقید آمریکایی، جوزف کمپبل قرار گرفته است ، همچنین در کتاب قهرمان هزارچهره، که در آن کمپبل کهن الگوی سفر قهرمان را به صورت زیاد و مفیدی بیان میکند.
در واقع توسط کمپبل اندیشههای ساختارگرایانهی نظریه پردازانی مانند ولادیمیر پراپ، کلود برموند، گرماس و جرالد پرینس، به اوج میرسد و وگلر اندیشه و تفکرات او را به صورت موثر و کاربردی، برای عرصههای سینمایی سفارشی سازی میکند.
الگو وایده هایی که وگلر برای داستان و فیلمنامه پیشنهاد میدهد، و آن را “سفر نویسنده” مینامد، نسخههای تنقیحشده از الگوی سفر قهرمان کمپبل است که با تکیه بر مقتضیات روایتهای سینمایی استفاده میشود . ادعای این الگو این است که:
تمام داستانها حاوی چند عنصر ساختاری مشترک هستند که به نحوی جهان شمول در اسطوره ها، قصههای پریان، فیلمها و رویاها یافت میشوند. و بدین ترتیب با شناخت این عناصرساختاری میتوان به تحلیل یا آفرینش و ساخت داستانها پرداخت .
وگلر در کتاب خود، الگوی سفر نویسنده را در سه بخش متفاوت بررسی میکند: طراحی سفر، مراحل سفر و موخره:بازنگری سفر.
بخش دوم، قسمت اصلی این الگو را تشکیل میدهد. در این بخش، روایت داستان یا فیلمنامه حول محور قهرمان و ماجراها و کنش و درگیری های او شکل میگیرد و مراحل مختلف راه و روش فیزیکی قهرمان از اول تا آخر را تعریف میکند. مراحل سفر قهرمان که به صورت دوازده بخش است عبارتند از:
۱.دنیای عادی
۲.دعوت به ماجراجویی
۳.رد دعوت
۴.ملاقات با مربی
۵.گذر از اولین آستانه
۶. بلایا، همپیمانان
دشمنان
۷.دستیابی به درونیترین غار
۸.آزمون سخت
۹.پاداش
۱۰.جاده بازگشت
۱۱.بازخیزش
۱۲.بازگشت با اکسیر
کریستوفر وگلر در بخش طراحی سفر، که بسیار بر بخش مراحل سفر تاثیر دارد، به معرفی شخصیتهای نمونهوار مشترک، نمادها و ارتباط آنها در داستانهای اسطورهای می پردازد و با پیروی از کارل گوستاو یونگ، آنها را کهن الگو می نامد. در این بخش، هشت کهن الگو، به عنوان عام ترین و مفیدترین کهن الگوها معرفی میشود:
- قهرمان
- مربی
- نگهبان آستانه
- منادی
- تغییرشکل دهنده
- سایه
- هم پیمان
- ۸حقه باز
وگلر در بخش آخر نیز فیلم هایی چون داستان عامه پسند شیرشاه و تایتانیک را بیش تر بر مبنای این الگو تحلیل می کند.
در آخر چکیدهای از آثارش را برایتان در این مقاله قرار میدهیم:
قهرمانان در دنیای عادی معرفی میشوند، جایی که دعوت به ماجرا را دریافت میکنند. آنها در آغاز بی میلاند و پاسخ آنها رد دعوت است، اما از طرف یک استاد تشویق میشوند به عبور از نخستین آستانه و وارد دنیای ویژه میشوند، جایی که با آزمونها، متحدان و دشمنان رو به رو میشوند. بعد از راهیابی به ژرفترین غار، از دومین آستانه عبور میکنند جایی که آزمایش را پشت سر میگذارند. آنگاه پاداش خود را به چنگ میآورند و در مسیر بازگشت به دنیای عادی مورد تعقیب قرار میگیرند. آنها از سومین آستانه عبور میکنند و نوعی تجدید حیات را از سر میگذرانند، و از رهگذر این تجربه دگرگون میشوند. در آخر، آنها در مرحلهی بازگشت با اکسیر، با خود عطیه یا گنج ارزشمندی را برای دنیای عادی میآورند.