» آرشیو مطالب » تئاتر در مشهد نیازمند حمایت دولتی است
تئاتر مشهد
آرشیو مطالب - استان ها

تئاتر در مشهد نیازمند حمایت دولتی است

آبان 17, 1402 7

به گزارش تئاتر آنلاین، محمد جهانپا کارگردان این تئاتر در جمع خبرنگاران اظهارداشت:” رویای اسبی به نام شبرنگ” به نویسندگی مهدی سیم ریز با برگرفتن از شاهنامه زندگی کیخسرو پسر سیاووش را از توران تا رسیدن او به ایران و بر سر گذاشتن تاج پادشاهی روایت می‌کند. اگرچه داستان این نمایش بر محور زندگی کیخسرو می چرخد اما یکی از ویژگی‌های ممتاز آن برای مخاطب این است که می تواند با سایر شخصیت های اساطیری شاهنامه از جمله کیکاووس، فرنگیس، افراسیاب، گیو و طوس و… که هر کدام در زندگی و به پادشاهی رسیدن او نقشی مهم داشتند نیز آشنا شود.
وی ادامه داد: سراسر داستان کیخسرو خرد، احترام به بزرگتر، یتیم بودن و نیکی وجود دارد و شخصیت او و اتفاقاتی که در توران تجربه می‌کند، شبیه به زندگی پیامبران است و همه این ویژگی ها می تواند برای نوجوان امروزی الگو مناسبی باشد.

وی در خصوص نحوه تمرین بازیگران در این نمایش افزود:از زمان آغاز به کار تمرین بازیگران تا اینکه این اثر به مرحله اجرا برسد، یک ماه و نیم طول کشید و نحوه کار بدین صورت بود که در ابتدا دکور نمایش را آماده کردیم و بازیگر در زمان تمرین نقش کاملا با دکور صحنه روبه رو بود. و سپس موسیقی نیز آرام آرام به تمرینات اضافه شد، اینطور تمرین کردن باعث می شود تا بازیگران به این ذهنیت برسند که وقت به بطالت نمی گذرد.

جهانپا با اشاره به حضور سه نسل از بازیگران تئاتر مشهد در این نمایش بیان کرد:همانگونه که پیشکسوت‌ها در دهه هفتاد مسیر را برای نسل من باز کردند تا ما بتوانیم وارد بدنه تئاتر شویم اکنون نیز باید اجازه دهیم تا جوانان علاقه مند به این هنر خودنمایی کنند.

جهانپا با بیان اینکه برای تولید این نمایش هیچگونه حمایت دولتی نداشتیم نیز گفت:برای ساخت این نمایش 150 میلیون تومان شامل دوخت لباس، دستمزد طراح و بازیگر و.. هزینه شد که البته به منظور صرفه جویی در هزینه ها سعی کردم تا با کمی تغییر از دکور کار قبلی ام برای این نمایش استفاده کنم.

وی در خصوص استفاده از پرفورمنس در این نمایش بیان کرد:در 4 صحنه این نمایش و کاملا به جا از فرم استفاده شد و طبق تحلیل شاهنامه توران بعد از رود جیحون و نزدیک ترکستان چین است و در آن مناطق بیشتر رفتارهای مغولی وجود دارد و سعی شده تا در صحنه های مربوط به توران از حرکات جمعی تند و مغولی استفاده شود، اما در صحنه های ایران و کاخ کیکاووس حرکات جمعی به گونه ای طراحی گردیده که آن زیبایی، شکوه و عظمت ایران به مخاطب نشان داده شود.

این کارگردان مطرح کرد:کار تئاتر در مشهد نیازمند حمایت دولتی است و در اینجا به دلیل اینکه در بازگشت سرمایه و سود هیچ تضمینی وجود ندارد اسپانسر و یا سرمایه گذاری برای کار تئاتر نیست و برای تولید باید از جیب هزینه کرد. این شهر نسبت به شهرهای دیگر چراغ سالن ها در 360 روز از سال روشن است و تنوع تئاتر زیاد است و همه زحمت می‌کشند و کار کردن در تئاتر فقط عشق و علاقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×