» آرشیو مطالب » آل‌احمد تاثیرگذارترین نویسنده ادبیات معاصر ایران است
آرشیو مطالب

آل‌احمد تاثیرگذارترین نویسنده ادبیات معاصر ایران است

آذر ۲, ۱۳۹۱ 4

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: آل احمد تاثیرگذارترین نویسنده در طول تاریخ ادبیات معاصر ایران است. وی نویسنده‌ای بود که صداقت، شهامت، تیزبینی و مردمی بودن را با هم داشت.

آیین پایانی پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر روز چهارشنبه اول آذر همزمان با شب میلاد این نویسنده با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد الهیاری در محل پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: کار بزرگی است که میان این همه اثر تولید شده بتوانیم به یک اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر دست یابیم؛ در این راستا داوران و هیات علمی زحمات مضاعفی کشیده و ساعت ها وقت صرف شد و نتیجه آن می شود که امروز برترین ها معرفی می شوند.

وی ادامه داد: جایزه جلال آل احمد مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و یکی از مهمترین جوایز ادبی است و البته کوششی برای حفظ نام جلال است.

به گفته سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، علت انتخاب نام جلال آل احمد از بین این همه نویسنده در ایران برای برگزاری یک جایزه ادبی، به بصیرت او باز می‌گردد که امروز رهبر انقلاب بر این موضوع بسیار تاکید می کنند. اما اینکه چرا جلال انتخاب شد این سوال را باید از بزرگان پرسید.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ارزش آل احمد به این است که در زمان خود با بصیرت مغلوب گفتمان‌های غالب آن روزگار نشد افزود: هدف اصلی از برگزاری چنین جوایز و جشنواره هایی این است تا زبان و ادبیات دینی و ملی ارتقاء یابد و یک تجلیل کوچکی از زحمات پدید آورندگان آثار باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بزرگداشت جلال آل احمد بزرگداشت تکریم علم و دانش در کشور ما است، بیان کرد: این مهم فرصتی برای جوانان کشورمان خواهد بود تا با زندگی جلال آشنا شوند و هدف از برگزاری این جایزه سرعت بخشیدن به حرکتهای ادبی در مسیر چشم اندازها است.

وی ابراز داشت: افراد به طور کلی یا تاثیرپذیرند یا تاثیرگذار و آل احمد تاثیرگذارترین نویسنده در طول تاریخ ادبیات معاصر ایران است. آل احمد به درستی نویسنده‌ای بود که صداقت، شهامت، تیزبینی و مردمی بودن این 4 ویژگی را با هم داشت و همین موضوع او را از سایرین متمایز می‌کرد.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود آل احمد را روشنفکری متعهد و دلداده مردم معرفی و خاطرنشان کرد: او همواره برای منافع مردم فریاد می‌زد، دردهای مردم را متوجه شده و برای منافع آنها فریاد می زد. امروز همه مسئولان رده بالای نظام برای رشد و شکوفایی کشور بویژه ادبیات همت دارند تا در عرصه های مختلف دینی علمی فرهنگی شاهد شکوفایی باشیم. شکوفایی ادبیات ما زمانی است که باور داشته باشیم طبق شعار رئیس جمهور «ما می‌توانیم» تا فکر خوب و ناب را به دنیا عرضه کنیم و گفتمان انقلاب را گسترش دهیم.

وی در پایان یادآور شد برگزیده نشدن اثری نشان از بی توجهی نیست بلمه نشان می دهد ادبای ما باید در این راستا تحرک بیشتری داشته باشند.

* گلایه رحماندوست از نبود رمان بین المللی و شناخته شده ایرانی پیش و پس از انقلاب  

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) یادی هم از مردم زنان و کودکان غزه کرد که در این ایام زیر آماج دژخیمان صهیونیسم هستند و اظهار داشت: این روزها نباید سر نان پافشاری کنیم تا قلم را فراموش کنیم.

وی در ادامه به آثاری از جلال اشاره کرد که طی دوران های مختلف آنها را تورق و مطالعه کرده سپس افزود: با مطالعه آثار جلال دریافتم او نثر و سبک نگارش دلنشینی داشت، برای او سبک مایه تفاخر نبود و سبک تقلیدی را تفاخر نمی دانست اما سعی می کرد نزدیک ترین سبک به گفتار معمولی زمانه و مردم برگزیند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بی پیرایگی و به کلام عامه مردم نزدیک بودن روش مردمی است، حرف او چیزی نبود که تنها برای دوره خودش جذاب باشد و امروز هم حرف او همچنان خواندنی است.

این نویسنده در ادامه سخنانش به تفکر جلال اشاره و از او اینگونه یاد کرد که جلال آل احمد از تغییر ایدئولوژی و بصیرت باکی نداشتف آل احمد یک نویسنده وطنی بدون ناحالصی بود از این رو باید سنت های فراتاریخی او را در برنامه زندگی خود داشته باشیم.

رحماندوست همچنین از خلق و معرفی نشدن رمان ملی ایرانی در عرصه‌های بین المللی در سالهای پس از انقلاب انتقاد کرد و گفت: این مشکل حتی در پیش از انقلاب هم بود ولی حتی با وجود انقلاب اسلامی هم نتوانستیم به یک رمان بین المللی برسیم که ایرانی باشد و در عین حال همه دنیا آن را بشناسند.

وی اینگونه خاتمه سخن داد که، باید هزار رمان نوشته شود تا 100 عنوانش خوانده و 10 عنوان قابل رقابت بین المللی باشد تا در نهایت یکی از آنها در جهان بدرخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×