» آرشیو مطالب » برای عاشقانه زندگی کردن فرصت کم است
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

برای عاشقانه زندگی کردن فرصت کم است

شهریور 22, 1395 0

ماهنامه هنرهای نمایشی «پاراگراف» پرونده ای را برای حسن فتحی باز کرده و به زندگی و آثار این کارگردان سینما و تلویزیون پرداخته است.

به گزارش تئاتر آنلاین، به تازگی شماره پنجم ماهنامه هنرهای نمایشی «پاراگراف» با مدیر مسئولی بهاره برهانی و سردبیری محمدرسول صادقی منتشر شده است.

در ابتدای این ماهنامه و در بخش سخن مدیر مسئول، برهانی به مروری از کارنامه حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون از اولین اثرش «پهلوانان نمی میرند» تا آثاری تاریخی مثل «مدار صفر درجه» و عاشقانه ای چون «شب دهم» پرداخته است.

«پاراگراف» در پنجمین شماره پرونده ای برای حسن فتحی باز کرده است و از مهمترین افرادی که درباره شخصیت وی با آنها گفتگو شده است، می توان به علی نصیریان و علیرضا قربانی اشاره کرد.

صادقی در بخش «خشت اول» ماهنامه از این پرونده سخن گفته است و اینکه بعضی از منتقدان آثار فتحی را بی شباهت با آثار زنده یاد علی حاتمی ندانسته اند و اظهار امیدواری کرده است که او بتواند سه فیلمنامه ای را که حاتمی قصد ساختشان را داشت، بسازد.

سینمای فتحی دیروز را فرامی خواند

اولین یادداشت این ماهنامه به سوسن شریعتی جامعه شناس اختصاص دارد که به دنیا و جهان بینی آثار فتحی پرداخته است. وی در ابتدای نوشتار خود آورده است: « با سینمای فتحی دیروز هر بار به شکلی فرا خوانده می شود: گاه به شکل کابوس، گاه در هیات نوستالژی، گاه همچون یک سری داده های مسجل تاریخی در آمیخته با خاطراتی سرگردان و بی پناه. سینمای او با پرسش های امروزی به سراغ موقعیت های تاریخی می رود تا با وساطت زمان اگر دیروز کابوس است بتوان از شرش خلاص شد.

ناصر ملک مطیعی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون نیز در یاداشتی با موضوع «بزرگی که بزرگی می پروراند» ابتدا به سراغ حقیقت پنهان سینما رفته و بعد مقام کارگردان و نقش وی را بررسی کرده است. وی در این نوشتار فتحی را از زاویه آخرین اثرش «شهرزاد» که در شبکه نمایش خانگی ارایه شد واکاوی کرده است.

نغمه ثمینی نویسنده «شهرزاد» در این ماهنامه فتحی را با انرژی بسیار، صبری مثال زدنی و همچنین امیدی حیرت انگیز می خواند که در کنار انجمنی از فیلمنامه های مرده توانستند «شهرزاد» را به نتیجه برسانند.

برای عاشقانه زندگی کردن فرصت کم است

در ادامه مطالب این ماهنامه به گفتگوی محمد رسول صادقی با حسن فتحی با تیتر «برای عاشقانه زندگی کردن فرصت کم است» می رسیم. صادقی در این گفتگوی مفصل به سراغ دوران کودکی و نوجوانی فتحی می رود، از خاطرات وی در آن زمان، اولین تئاترها و فیلم هایی که فتحی دیده، پرسش کرده است. وی به مرور با زندگی فتحی جلو می آید و به دانشگاه، روزنامه نگاری و اولین تجربه این کارگردان در تئاتر می رسد.

سردبیر «پاراگراف» در این گفتگوی مفصل یکی یکی تجربه های فتحی را در آثارش برای مخاطب باز می کند و از سریال های وی از اولین آنها تا «شهرزاد» را واکاوی می کند.

بخش دیگر این ماهنامه به گفتگو با علیرضا قربانی اختصاص دارد که خواننده چندین تیتراژ از سریال های فتحی بوده است.

فتحی نقش را می تکاند

گفتگوی پایانی این ماهنامه نیز با علی نصیریان و با تیتر «فتحی نقش را می تکاند» صورت گرفته است.

این ماهنامه با یاداشت هایی از سینماگران و منتقدان به حسن فتحی پرداخته است که از جمله آنها می توان به یادداشت علی معلم اشاره کرد که در آن «ازدواج به سبک ایرانی» را تنها فیلم ایرانی دانسته که به زبان فرانسوی دوبله شده است‌.

یونس شکرخواه روزنامه نگار پیشکسوت نیز در یادداشت خود با اشاره به اینکه تاکنون فتحی را از نزدیک ندیده، آورده است من همه کارهای فتحی را ندیده ام اما وقتی «شهرزاد» را دیدم با خودم گفتم اگر علی حاتمی نیست باید بسیار خوشحال باشیم که فتحی هست.

فرهاد توحیدی، محمد رحمانیان، علیرضا رضاداد، نگار اسکندرفر، اسماعیل عفیفه، محمود پاک نیت و… از دیگر هنرمندان و مسئولانی هستند که درباره فتحی سخن گفته اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×