» آرشیو مطالب » نمایش «گالیله» به روایت نازنین زهرا رفیعی
نمایش گالیله
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

نمایش «گالیله» به روایت نازنین زهرا رفیعی

اسفند 11, 1395 1

نازنین زهرا رفیعی کارگردان نمایش “گالیله” معتقد است، این نمایشنامه اثری نزدیک به مسائل جامعه ایرانی است.

به گزارش تئاتر آنلاین، نازنین زهرا رفیعی کارگردان نمایش “گالیله” که این روزها در تماشاخانه باران اجرا می‌شود در خصوص دلایل انتخاب این نمایشنامه برتولد برشت برای اجرا به هنرآنلاین گفت: من برای پایان نامه کارشناسی خود به دنبال متن بودم و در آن برهه نمایشنامه‌های زیادی را از نویسندگان مورد علاقه‌ام مطالعه کردم. اتفاقی یاد “گالیله” افتادم و دوباره این متن را خواندم و واقعاً حس کردم در میان آثاری که مطالعه کردم این کار علاوه بر اینکه به طور شخصی مورد علاقه خودم هست، موضوعات مطرح شده در آن به شدت معاصر و به روز است و همچنین به جامعه ما و مسائل آن بسیار نزدیک است و این اصلی‌ترین دلیل انتخاب این متن بود.

کارگردان نمایش گالیله در خصوص شیوه و رویکرد اجرایی خود گفت: در اجرای این نمایشنامه سعی کردم که ضمن وفاداری به متن، رویکردی نو به اجرای آن داشته باشیم. این متن آنقدر غنی و سرشار است که وفاداری به آن به نفع خود ما به عنوان گروه اجرایی بود. ما در اجرای “گالیله” از ترجمه حمید سمندریان استفاده کردیم که ترجمه‌ای خوب و نمایشی‌تر نسبت به دیگر ترجمه‌های “گالیله” است؛ اما با این وجود باز هم در فرایند اجرا دیالوگ‌ها را به روزتر و نزدیک‌تر به زبان محاور کردیم.

رفیعی در ادامه افزود: نمایشنامه در پروسه دراماتورژی خیلی خلاصه شد اما در عین حال سعی کردیم آنقدر این تغییرات زیاد نباشد که به وفاداری ما به روح و ساختار متن لطمه بزند.

کارگردان گالیله همچنین در خصوص میزان وام‌داری اجرای‌اش به نظریه‌های برشت گفت: نمایش ما به طور کلی مبتنی و متکی بر نظریات برشت بود، هم دیالکتیک برشت و هم نظریه فاصله‌گذاری او، اما اجرای ما باز در این حوزه هم امروزی و معاصرتر شده است.

رفیعی همچنین متذکر شد: نمایش ما برگزیده اصلی جشنواره نوزدهم تئاتر دانشگاهی بوده است. همه درباره اهمیت این جشنواره و جریان سازی آن می‌دانند اما چیزی که وجود دارد ما انتظار داریم که مدیران وزارت علوم و تماشاخانه‌ها به وعده‌ای که به گروه‌ها می‌دهند وفادار باشند و برای آثاری که در این جشنواره برگزیده می‌شوند مانع تراشی نکنند. نمایش ما در بدترین و کم‌ترین زمان در تالار مولوی اجرا شد اما با وجود این با استقبال خوبی روبرو شد و ما توانستیم با وجود عدم حمایت بیشتر از این نمایش اجرای آن را در تماشاخانه باران ادامه بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×