» آرشیو مطالب » نمایش رسول ‌کاهانی در مشهد کپی شد!
تئاتر پروپرانولول
آرشیو مطالب - استان ها - برگزیده

نمایش رسول ‌کاهانی در مشهد کپی شد!

خرداد 8, 1403 6

نمایش «پروپرانولول» با نویسندگی و کارگردانی «آرش نژاد» اجراهای خود در «پردیس تئاتر مستقل» را متوقف کرد.

به گزارش تئاتر آنلاین براساس گزارش کانال تئاترکده، گرچه کارگردان نمایش طی یک استوری [که بعداً حذف شد] اعلام کرد که اجراهای نمایشش به دلایل فنی لغو شده است، اما گویا ماجرا از جای دیگری آب می‌خورد.

روز قبل از آغاز اجراهای دوباره این نمایش یک پیج بی‌نام و نشان اعلام کرد که «پروپرانولول» یک کپی بی‌چون و چرا از نمایش «زبان اصلی» نوشته «رسول کاهانی» است. نمایشی که پیش از این با بازی «آزاده صمدی»، «بهرنگ علوی» و «سعید زارعی» اجراهای موفقی در تهران و خارج از کشور داشته است.

پس از این ماجرا فیلم نمایش «زبان اصلی» که در یوتیوب و سایت آپارات آپلود شده بود بین گروه‌های تئاتری دست به دست شد و در نهایت بازیگران نمایش وقتی متوجه شدند که چندین ماه است درگیر تمرین یک نمایشنامه کپی شده هستند، از اجرا انصراف دادند تا نمایش دچار نقص فنی شود!

تئاتر زبان اصلی

پیش از این نمایش «خانه‌واده» که «آرش نژاد» بر اساس متنی از «محمد مساوات» روی صحنه برده بود هم یک کپی ساختاری و طراحی از اجرای اصلی آن در تهران بود که نژاد با هنرمندان مشهدی اجرا کرده بود.

خبرنگار تئاتر آنلاین با خبر شده است که رسول کاهانی پیگیر شکایت از این کارگردان کپی کار در مشهد است.

کارگردان کپی کار عذرخواهی کرد

«آرش نژاد» نویسنده و کارگردان تئاتر «پروپرانولول» رسماً اعلام کرد که نمایش او یک کپی بدون اجازه از نمایشنامه «زبان اصلی» نوشتهٔ «رسول کاهانی» بوده است.

«آرش نژاد» به مدت ۲سال ممنوع‌الکار شد

شورای نظارت بر اجراهای تئاتر در مشهد بعد از اتفاقات رخ‌داده پیرامون اجرای تئاتر «پروپرانولول» به نویسندگی و کارگردانی «آرش نژاد» که کپی‌برداری بدون مجوز آن از نمایشنامه «زبان اصلی» نوشتهٔ «رسول کاهانی» محرز شده بود، رأی جالبی صادر کرد؛

در حکم صادره از سوی شورای نظارت آمده است؛
•• با عنایت به احراز تخلف آقای «آرش نژاد» مبنی بر اجرای نمایش «پروپرانولول» بدون کسب اجازه مادی و معنوی از صاحب اثر اصلی، شورای نظارت بر نمایش جهت استیفای حقوق مؤلفین و نویسندگان آماده پذیرش شکایت صاحب اصلی اثر و احقاق حقوق مادی و معنوی ایشان است. همچنین به جهت حفظ و صیانت از هنرمندان عرصه تئاتر، آثار شخص متخلف را به مدت ۲سال مورد بازبینی قرار نخواهد داد.

این نخستین بار است که شورای نظارت بر اجرای نمایش در مشهد به بحث حفظ حقوق هنرمندان ورود کرده و حکم ممنوع‌الکاری صادر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×