» آرشیو مطالب » رشد ۶۴ درصدی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
آرشیو مطالب - استان ها

رشد ۶۴ درصدی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

خرداد 16, 1396 0

سنندج – دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از رشد۶۴ درصدی آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره خبردادوگفت: درمجموع ۴۲۳ طرح و ایده ازسراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

به گزارش تئاتر آنلاین، فاتح بادپروا در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بعد از اعلام فراخوان برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان شاهد استقبال بی نظیری از هنرمندان کشورمان با ارسال آثار خود به دبیرخانه این جشنواره بودیم، گفت: امسال برای نخستین بار آثار به شکل پروپوزال اجرایی پذیرفته شده است.

وی عنوان کرد: از تعداد ٤٢٣ اثر ارسال شده، ٣٦١ اثر در بخش مسابقه ایران و ٦٢ اثر در بخش آیینی سنتی ارسال شده است.

وی اظهارداشت: شهرهای تهران، مریوان، کرمانشاه، مرند و کرج به ترتیب با ٥٦، ٣٠، ٢٩، ٢١ و ١٩ اثر ارسالی، بیشترین آثار را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

دبیر برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه سال گذشته ٢٧٣ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، افزود: برخلاف دوره های گذشته، مهلت دریافت آثار در این جشنواره تمدید نشد با این وجود ارسال شاهد رشد ۶۴ درصدی طرح و ایده های رسیده امسال نسبت به سال گذشته بودیم.

بادپروا، از آغاز ارزیابی طرح و ایده‌های رسیده توسط هیئت انتخاب آثار خبر داد و گفت: نتیجه این بخش در زمان تعیین شده در فراخوان و همزمان با ٢٠ خرداد جاری اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در ٧ بخش برگزار می شود، بیان کرد: آثار رسیده تنها در بخش مسابقه ایران و نمایش‌های آیینی و سنتی است و بخش های تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، میهمان و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره نیز بر طبق جدول زمان بندی جشنواره پیش می رود.

وی اضافه کرد: محورهای جشنواره وفاق و انسجام اجتماعی و مشارکت سیاسی برای پیشرفت کشور، ترویج فرهنگ اصیل ایران اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات پایداری، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امید با تکیه بر فرهنگ ایران اسلامی، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر دریاچه زریبار)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و مبارزه با تروریسم تاکید داشته و نگاه ویژه ای نیز به آگاهی بخشی و دانش افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق وتلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها و همچنین اقتصاد مقاومتی است.

بادپروا عنوان کرد: در بخش تئاتر ملل آثاری از سایر کشورهای جهان بر پایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی که به مضامین انسانی همچون صلح و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در اولویت انتخاب هستند.

وی با بیان اینکه در این دوره نگاه ویژه ای به بخش تئاتر کودک و نوجوان شده است، گفت: بخش تئاتر کودک ونوجوان در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با هدف حمایت از آثار هنری خلاق وتربیت نسل آینده ورشد وپرورش فرزندان ایران اسلامی شکل گرفته و ستاد برگزاری جشنواره این بخش را به صورت غیر رقابتی برگزار می کند و نقش آموزشی وتربیتی در انتقال مضمون به مخاطب، اولویت انتخاب در این بخش است.

بادپروا با اشاره به بخش مهمان این جشنواره عنوان کرد: با هماهنگی دبیــــرخانه جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی و رایزنی با دبیران جشنواره‌های معتبر کشور، از میان آثار معرفی شده، از ٤ اثر برتر نمایش خیابانی، برای حضور در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان دعوت می شود.

وی ادامه داد: دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با هدف ارتقای بنیه علمی این حوزه تئاتر کشور، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی تئاتر بیرونی نیز باحضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می شود.

وی اظهارداشت: مهلت ارسال لوح فشرده آثاری که طرح آن‌ها پذیرفته شده است و لوح فشرده نمایش‌های کودک و نوجوان ٢٠ تیرماه سال جاری و زمان اعلام نمایش های برگزیده هم١٥ مرداد است.

گفتنی است،دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنــــرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان، شورای اسلامی‌ شهر و شهرداری مریوان از ١٧ تا ٢١ شهریور سال جاری در مریوان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×