» آرشیو مطالب » «دودمان» به قاچاق مواد مخدر می‌پردازد/ رسیدن از طنز به تراژدی
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

«دودمان» به قاچاق مواد مخدر می‌پردازد/ رسیدن از طنز به تراژدی

اردیبهشت 19, 1397 0

فرزاد باقری نویسنده و کارگردان نمایش «دودمان» که اجرای عمومی خود را از دوم اردیبهشت ماه در تماشاخانه ارغنون آغاز کرده است به (تئاتر آنلاین) مهر گفت: خوشبختانه تا امروز شاهد استقبال و بازخوردهای خوب مخاطبان بوده ایم و تبلیغات این اثر نمایشی به صورت دهان به دهان انجام می گیرد و تماشاگرانی که به دیدن نمایش نشسته اند دوستانشان را هم به تماشای کار تشویق می کنند.

وی درباره روند شکل گیری این اثر نمایشی توضیح داد: نمایش «دودمان» را سال ۹۳ با بچه های تئاتر کرمان اجرا کردم و استقبال بسیار خوبی هم از کار شد و بعد از آن نمایش در جشنواره استانی حضور پیدا کرد و در بخش های بازیگری، نویسندگی و کارگردانی موفق به دریافت جایزه شد. این اثر نمایشی در جشنواره منطقه ای مشهد هم حضور پیدا کرد و در آن جشنواره نیز جوایزی را کسب کرد.

باقری ادامه داد: پس از آن نمایشنامه را در اختیار محسن قرایی که در فیلم «خسته نباشید» با او همکاری داشتم، قرار دادم که وی بعد از خواندن متن ابراز تمایل کرد که نمایش را در یکی از تماشاخانه های تهران روی صحنه ببریم و او نیز تهیه کنندگی کار را برعهده داشته باشد.

وی درباره موضوع نمایش بیان کرد: این نمایش اثری رئالیستی و درباره یک خانواده کرمانی است که چند دقیقه مانده به تحویل سال نو اتفاق خاصی برایشان می افتد که زندگی شان را تحت الشعاع قرار می دهد و کار کم کم از فضایی طنز به تراژدی نزدیک می شود.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: متاسفانه شهرهای کرمان و زاهدان کمربندی ورود مواد مخدر به ایران هستند و قصه نمایش ما نیز بی ربط به این قضیه نیست. خوشبختانه مخاطبان نیز ارتباط بسیار خوبی با نمایش برقرار کردند و من حتی پیشنهاد تبدیل این نمایشنامه به فیلمنامه را هم داشته ام.

وی درباره لهجه کرمانی بازیگران نمایش توضیح داد: اجرای این اثر نمایشی بدون لهجه کرمانی بازیگران جذابیت لازم را نداشت به همین دلیل برای بازیگران مشاور لهجه گرفتیم تا آنها به این لهجه مسلط شوند. البته در «دودمان» همه کاراکترها کرمانی هستند به جز یکی از آنها که آبادانی است.

باقری در پایان درباره طراحی و فضاسازی یک نمایش رئالیستی گفت: معتقدم که سخت ترین سبک کارگردانی، بازیگری و طراحی رئالیستی است چون جزئیات در این نوع آثار اهمیت زیادی دارد. در این نمایش نیز در فضاسازی به ناتورالیسم نزدیک شده ایم که کار به شدت سختی بود.

پدرام شریفی، شیرین اسماعیلی، فرزاد باقری، آسیه سلطانی، رضا خسروی، ژیلا شاهی، محسن نوری بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا دوم خرداد ماه ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه ارغنون روی صحنه است.

کد خبر 4289868
آروین موذن زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×