» آرشیو مطالب » تالار هنر اصفهان میزبان 795 سانس تئاتر در سال 95
آرشیو مطالب - استان ها

تالار هنر اصفهان میزبان 795 سانس تئاتر در سال 95

فروردین 14, 1396 0

مدیر تالار هنر اصفهان گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های تئاتر از طریق بلیت‌فروشی باید تأمین شود، طبیعتاً اگر تورمی وجود داشته باشد درصدی افزایش در قیمت بلیت خواهیم داشت.

به گزارش تئاتر آنلاین، تالار هنر اصفهان یکی از پایه‌های تئاتر در اصفهان به حساب می‌آید چرا که می‌توان آن را به عنوان نهاد تخصصی تئاتر شهر در نظر گرفت، با توجه به سابقه دیرینه تئاتر در اصفهان انتظارها از این نهاد بسیار زیاد است و عملکرد آن زیر ذره‌بین مسؤولان و هنرمندان قرار دارد.

افزایش فروش در سینماهای کشور و به‌ دنبال آن اصفهان اهالی هنر و رسانه را وادار به نیم‌نگاهی به آمارهای تئاتر در سال 95 می‌کند تا بررسی شود آیا هم گام با سینما آیا در هنر تئاتر نیز افزایش چشمگیری داشته‌ایم یا باید فکری به حال این حوزه از هنر شود، در همین رابطه با محمدرضا رهبری مدیر تالار هنر اصفهان گفت‌وگویی ترتیب دادیم.

محمدرضا رهبری در این باره اظهار کرد: تا اوایل سال 95 یعنی در فصل بهار در مجموع فضای تئاتری اصفهان جنب و جوش چندانی نداشت اما از ابتدای فصل تابستان تئاتر اصفهان جنب و جوش بیشتری پیدا کرد، این اتفاق چند دلیل داشت که می‌توان از نوع فعالیت‌های مجتمع فرشچیان و همچنین تغییر در فضای دفتر تخصصی تئاتر شهرداری یا همان تالار هنر یاد کرد.

وی افزود: اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم در مجموع در سال 95 فضای پر جنب و جوش‌تری را در تئاتر اصفهان شاهد بودیم، در تالار هنر اصفهان این جنب و جوش تقریباً تا آخرین روزهای سال برقرار بود چرا که توانستیم از تمام ظرفیت مقدور استفاده کنیم و در مجموع 795 سانس اجرا داشتیم که این شامل نمایش‌های خیابانی نیز می‌شود.

مدیر تالار هنر اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های فعالیت‌های سال 95 این بود که توانستیم دایره اجراها را از محدوده تالار هنر به سطح شهر گسترش دهیم؛ همچنین حمایت‌هایی از اجرا نمایش‌ها در مجتمع فرشچیان و سالن‌هایی مانند سالن‌های حوزه هنری کردیم که باعث شد این آمار نمایش در سال را به دست آوریم.

وی در رابطه با تعداد تئاتر‌های اجرا شده در سال 95 نسبت به سال قبل عنوان کرد: از نظر کمی نسبت به سال گذشته رشد داشتیم و دریچه‌های جدیدتری برای تئاتر اصفهان باز شده است اما از نظر کیفی باید تحلیل دقیق‌تری انجام شود و شاید به راحتی نتوان گفت که آیا این رشد وجود داشته یا خیر، در هر صورت در سال 95 اجراهای درخشانی را شاهد بودیم به طور مثال می‌توان از اجرای نمایشنامه‌های شاخصی از ادبیات نمایشی جهان که شاید پیش از این کمتر در اصفهان اجراهایی از این قبیل داشتیم، نام برد.

*تئاتر در متن مردم

یکی از گونه‌های بسیار اثرگذار و با اهمیت در تئاتر را می‌توان تئاتر خیابانی نام برد، چرا که با استفاده از هنر در متن مردم با عموم مردم در ارتباط است و همچون تئاترهای اجرا شده در سالن‌ها محدود به قشر هنرمند یا تئاتر دوست نمی‌شود و هر کسی با هر سن و سالی با آن در ارتباط است و به قدر خود از آن برداشت می‌کند؛ همچنین خصوصیت بارز دیگری که می‌توان از تئاتر خیابانی نام برد پرداختن این گونه از تئاتر به مسائل روزمره و ملموس مردم است که باعث می‌شود تماشاگر ارتباط بیشتری با اجرا برقرار کند.

رهبری در مورد نمایش‌های خیابانی تصریح کرد: در مورد اجرای نمایش‌های خیابانی سال گذشته سعی شد صرفاً مناسبتی نباشند بلکه در روز‌های غیر مناسبت‌ها نیز اجراهایی داشته باشیم تا فضای شهر با تئاتر اخت شود و تا جایی که ممکن است به گسترش تئاتر در فضاهای شهری کمک شود به همین دلیل در برخی مراکز فرهنگی تاریخی شهر نمایش‌هایی ترتیب داده شد و شاهد اجراهایی در عصارخانه شاهی، اجرای نمایشنامه خوانی در موزه هنرهای معاصر، در مراکز خصوصی و اجرای نمایش در مجموعه‌های فرهنگی مانند باغ تجربه بودیم.

وی در رابطه با مرمت تالار هنر اذعان داشت: مبلغ قابل توجهی برای مرمت تالار هنر در نظر گرفته شده است که در سال 96 این مرمت انجام خواهد گرفت؛ همچنین در مورد وضعیت پلاتوها و سالن‌ها مشکلاتی وجود داشت که در سال 96 به رفع نواقص فنی خواهیم پرداخت؛ هزینه قابل توجهی را برای به روز کردن و رفع نواقص کنار گذاشته شده است البته در پاییز سال 95 هرچند کم اما یک مجموعه حرکت مرمتی انجام شد که می‌توان از احیای کف‌پوش سالن‌ها، تغییرات در اتاق‌های گریم و سرویس‌های بهداشتی نام برد اما مرمت قابل توجهی در سال 96 شاهد خواهیم بود.

از مهم‌ترین موضوعات در هنر تئاتر به خصوص برای متولیان تئاتر شهر باز کردن راهی برای این هنر ارزنده به متن مردم است که تئاتر خیابانی یکی از این راه‌هاست؛ اما دیگر راهی که می‌توان از آن به نحو بیشتری برای رشد تئاتر کمک گرفت درگیر کردن قشر دانشجو و نخبه با تئاتر است.

*ارکان 3 گانه تئاتر 96

مدیر تالار هنر اصفهان تأکید کرد: در دفتر تخصصی تئاتر سه رکن پیش بینی شده است که یکی از آن‌ها حرکت به سمت برنامه محور شدن گروه‌هاست، رکن دیگر این است که به غیر از اجرا در سالن‌های تئاتر سعی شود در ارگان‌ها، مراکز و مجموعه‌های فعال در عرصه تئاتر مانند آموزشگاه‌های بخش خصوصی، دانشگاه‌هایی که دارای کانون تئاتر هستند مراکز علاقه‌مند یا گروه‌هایی از اهالی تئاتر در یک برنامه پیوسته گرد هم آیند.

وی ادامه داد: البته تا کنون اطلاع رسانی‌هایی انجام شده و مدتی است نامه‌ای تحت عنوان فصل تئاتر دانشجویی به این مراکز و دانشگاه‌ها ارسال شده است و این مراکز نیز گروه‌های نمایشی منتخب خود را معرفی کرده‌اند و طی مجموعه برنامه‌هایی گروه‌های برتر برای اجرای عمومی انتخاب و حمایت خواهند شد.

رهبری در رابطه با علت اصلی این اقدام انجام شده گفت: دلیل عمده برای یک چنین اقدامی این است که باید نسلی جدید را تربیت کرده و آموزش داد تا وارد فضای تئاتر شوند؛ رکن سوم این قضیه نیز شیوه تولید آثار است، در این مورد هم در بحث‌های علمی دقت بیشتری شده و هم گروه‌ها با اطمینان بیشتری می‌توانند به تولید اثر بپردازند چرا که برنامه‌ریزی شده تا آنجا که ممکن است در سال 96 ریسک تولید تئاتر برای اهالی تئاتر خیلی کم‌تر شود و در مقابل کیفیت آثار بالاتر رود و مدت اجرای نمایش‌ها نیز بیشتر شود.

*تئاتر در محلات 15گانه اصفهان

وی اظهار کرد: تئاتر کاربردی برای محلات پانزده‌گانه شهر اصفهان را تدوین کرده‌ایم و قصد برگزاری آن را با معاونت فرهنگی مناطق داریم؛ هدف از این کار این است که تئاتر برای بهتر شدن حال مردم و شهروندان باید به خدمت گرفته شود و این ظرفیت در تئاتر وجود دارد به همین دلیل این طرح تصویب شده و تعدادی از دوستان هنرمند در حال آموزش دیدن برای اجرایی کردن آن هستند تا بتوانند تئاتر را به صورت کاربردی برای محلات طراحی و اجرا بکنند.

مدیر تالار هنر اصفهان با تأکید بر اهمیت تئاتر کودک بیان کرد: با توجه به اهمیت فراوان تئاتر کودک آن‌هم در شهر اصفهان با این قدمت تئاتر، نگاه جدی ما به وضعیت تئاتر کودک خواهد بود؛ برنامه‌هایی تدوین شده و بخشی از آن در سال 96 آغاز گردیده کما اینکه جدول اجراهای ما در سال 96 تا ابتدای تیرماه مشخص است اما همه امیدوار هستیم که بتوانیم آن‌ها را عملی کنیم و این موضوعات در حد طرح، برنامه و شعار نماند.
آمار تئاترهای برگزار شده در این تالار در طول سال خود حاکی از نقش عمده آن در راهبرد تئاتر اصفهان است، جشنواره‌های استانی و بین‌المللی همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان در اصفهان که بخشی از اجراهای آن در تالار هنر برگزار شد نیز باعث می‌شود مسؤولان توجه ویژه‌تری به این مجموعه داشته باشند تا هم از نظر کمی و تعداد سالن‌ها و هم از نظر کیفی به خصوص در مورد تجهیزات تئاتر برای هنرمندان به شرایط ایده‌آل خود نزدیک شود.

مدیر تالار هنر در رابطه با افزایش قیمت بلیت‌های تئاتر در سال 96 تصریح کرد: این اتفاق بستگی به شرایط دارد و ما تمایل زیادی به گران کردن بلیت‌های تئاتر نداریم اما با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های تئاتر از طریق بلیت‌فروشی باید تأمین شود و گروه‌های ما که به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده‌اند باید خودشان بتوانند هزینه‌هایشان را تأمین کنند طبیعتاً اگر تورمی وجود داشته باشد درصدی افزایش در قیمت بلیت خواهیم داشت.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×