» آرشیو مطالب » استودیو کروماکی، میزبان ایده‌های خلاقانه
آرشیو مطالب - سینما و تئاتر بین الملل

استودیو کروماکی، میزبان ایده‌های خلاقانه

دی 26, 1400 0

Chroma key compositing یا همان کروماکی به تکنیکی گفته می‌شود که در آن به کمک ترفندهایی مشخص، تصاویری مخصوص ثبت و ضبط می‌شوند. تکنیک کروماکی را در حقیقت می‌توان نوعی از جلوه‌های ویژه در سینما به حساب آورد که پس از مراحل تولیدی هر اثر هنری می‌توان تصاویری جدید را با استفاده از ترکیب تصاویر مختلف به دست آورد.

تکنیک کروماکی را با نام پرده‌ی کروماکی نیز می‌شناسند. زیرا پرده‌هایی که برای تکنیک کروماکی به کار می‌روند عمدتا یا سبز هستند یا آبی. نوع استفاده از این پرده‌ها مشخص می‌کند که تصویر مورد نظر سازندگان فیلم یا ویدئو چه خواهد بود.

چرا کروماکی بهترین انتخاب است؟

تصور کنید یک فیلمساز جوان و تازه‌کار در این شرایط اقتصادی بخواهد برای فیلمبرداری فیلمش از لوکیشن‌هایی بکر و استثنایی استفاده کند. آیا می‌تواند از پس هزینه‌های سرسام‌ آور اجاره‌ی لوکیشن‌های خاص یا حتی هزینه‌ی جابه‌جایی گروه و تجهیزات را پرداخت کند؟ قاعدتا خیر.

به همین دلیل است که تکنیک کروماکی یک راه جایگزین بسیار کاربردی برای به دست آوردن تصاویری است که در واقعیت برای ضبطشان باید چندین و چند ساعت تلاش کنیم و علاوه بر صرف هزینه توان بسیار بالایی را هم به این موضوع اختصاص دهیم.

تکنیک کروماکی یا همان پردهسبز کارش ترکیب تصاویر مختلف با هم است؛ پرده‌ی سبز به شما کمک می‌کند تا با تغییر محیطی که در آن هستید، محیط‌های دیگری بسازید و بدون جابه‌جایی فیلم یا ویدئوی موردنظرتان را در مکان دلخواه ضبط و سپس منتشر کنید.

همه‌ی کسانی که سینما را به عنوان رشته‌ای تخصصی دنبال می‌کنند یا به طور کلی با رسانه‌های دیداری و قواعد مربوط به آن‌ها آشنا هستند، می‌دانند که اولین مرحله‌ی موفقیت این است که مخاطب را جذب کنید، به او نزدیک شوید و او را به در ماجرا یا داستان سهیم کنید. تکنیک کروماکی و به طور کلی تکنیک‌های تکنیک‌های جلوه‌های ویژه به این منظور طراحی شده‌اند که با باورپذیرتر کردن تصاویر برای مخاطب، او را در روند داستان شریک کنند.

کروماکی، یک تکنیک صد ساله

شاید برایتان جالب باشد که استفاده از تکنیک کروماکی و پرده‌ی کروماکی به اواخر دهه 1980 میلادی یعنی سال 1989 باز می‌گردد. آزمون موفقیت کروماکی در این سال‌ها باعث شد کارگردانان سینمایی و تلوزیونی، سازندگان بازی‌ها و ویدئوهای آموزی و … به فکر استفاده از این ترفند بیفتند. استفاده از تکنیک کروماکی نه تنها هزینه و زحمت تولید را پایین می‌آورد بلکه سرعت انجام کار را نیز بالاتر می‌برد.

استودیو کروماکی

جالب است بدانید گاهی تکنیک کروماکی نه به وسیله‌ی یک پرده بلکه به کمک یک استودیو با دیوارهایی سبز یا آبی به عنوان استودیو کروماکی اجرا می‌شود. چه کروماکی در اتاق کروماکی اجرا شود و چه با پرده این اتفاق بیفتد، صحنه‌ی شما به یک نورپردازی اساسی نیاز دارد.

تصاویر کروماکی چه ویژگی‌هایی دارند؟

توجه به این نکته ضروری است که بدانید پرده‌های سبز و آبی کروماکی درواقع نقش یک پرده‌ی رنگی را ایفا می‌کنند که حذف آن‌ها از تصویر ساده‌تر باشد. بنابراین تصویری که شما از تکنیک کروماکی دریافت خواهید کرد تصویری است که به راحتی قابل ویرایش است و می‌توان تغییرات متععدی روی آن انجام داد. در حقیقت آنچه که درباره‌ی تصاویر حاصل از تکنیک کروماکی اهمیت دارد، ظرفیت بالای آن‌ها برای انجام تغییرات مختلف است.

جنس پارچه‌ی پرده کروماکی

شاید وقتی عبارت پرده کروماکی را می‌شنوید، ناخودآگاه ذهن‌تان به سمت پرده‌های پارچه‌ای سبز یا آبی برود. تصوری که چندان هم غلط نیست و بسیاری از پرده‌های کروماکی از جنس پارچه‌های مختلف هستند. پارچه‌های پلیمری، پارچه‌های الیافی و همچنین پارچه‌های پشمی ازجمله رایج‌ترین انواع پرده‌های کروماکی هستند.

البته جالب است بدانید نمونه‌های کاغذی و یک بار مصرف پرده کروماکی هم موجود است که به دلیل کیفیت پایین معمولا استفاده نمی‌شوند.

چرا رنگ سبز کروماکی؟

انتخاب رنگ سبز برای پرده کروماکی دو دلیل عمده دارد؛ اول آنکه طیف نوری رنگ سبز کمترین نویز را در دوربین ایجاد می‌کند و علاوه بر آن رنگ سبز روشن کمترین شباهت را به اجزای داخل صحنه دارد. به همین دلیل این رنگ برای استفاده در پرده‌ی کروماکی بیشتر رایج است.

چگونه می‌توان از کروماکی استفاده کرد؟

بسیاری تصور می‌کنند استفاده از تکنیک کروماکی یا همان پرده‌ی کروماکی نیازمند دانش بسیار تخصصی است. اگرچه زمانی که در سینما یا در فرآیند تولید یک موزیک ویدئو از تکنیک کروماکی استفاده می‌شود، تجهیزات و مهارت تدوینگر و کارگردان مهم است. اما با این حال افراد مبتدی‌تر هم درصورتی که بتوانند با نرم‌افزارهای مختلف کار کنند، می‌توانند از این فرآیند برای ساخت فیلم یا ویدئو کمک بگیرند.

استودیو فردا، پیشگام در استفاده از کروماکی

از سال‌هایی که تکنیک کروماکی آرام آرام مورد استفاده قرار گرفت، این تکنیک به یک تکنیک اساسی در سینما، عکاسی و تصویربرداری تبدیل شد. استودیو فردا با بیش از ده سال در این حوزه سابقه‌ی فعالیت دارد توانسته میزبان بسیاری از پروژه‌های سینمایی و موسیقی برای ضبط ویدئوهای باکیفیت است.

تخصص تیم پشتیبانی استودیو فردا در استفاده از تکنیک کروماکی باعث شده تا بسیاری از پروژه‌های معروف سینمایی و غیرسینمایی در سکانس‌هایی که به جلوه ویزه نیاز دارند، از خدمات ما استفاده کنند. استودیو فردا نه تنها می‌تواند ابزارهای مورد نیاز برای شما را در اختیارتان قرار دهد بلکه سایر امکانات مثل بلک باکس و وایت روم را هم به شما ارائه کند. بنابراین اگر قصد ساخت فیلم تیزر یا موزیک ویدیو را در برنامه خود دارید، از خدمات و مشاوره کارشناسان استودیو فردا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×