» آرشیو مطالب » اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد / تصویر
آرشیو مطالب - برگزیده

اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد / تصویر

بهمن 28, 1392 1

یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در حالی به کار خود پایان داد که حاشیه‌هایش به مراسم اختتامیه هم رسید و اگر چه در زمان برگزاری این جشنواره مشکلات زیادی باعث افت کیفی این رویداد سینمایی شد، اما حضور رئیس سازمان سینمایی کشور و وعده‌هایش حداقل تا سال آینده موجبات دلخوشی سینماگران، هنرمندان و همه علاقه‌مندان به هنر سینما در استان و مشهد را فراهم کرد.

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مشهد برگزار شد و در نوع خود یکی از خاص‌ترین و شلوغ‌ترین مراسم اختتامیه‌ای بود که در این سال‌ها در مشهد برگزار شده است. از حضور بالاترین مقام سینمایی ایران گرفته تا حضور مطرح‌ترین سینماگران کشورمان، حال و هوای این مراسم را به شدت تحت‌الشعاع خود قرار داده  بود.

مراسم توسط محمدرضا شهیدی‌فر، مجری توانمند مشهدی اجرا شد. سخنرانی مسئولان و چهره‌های حاضر در این مراسم نیز بی‌ارتباط با اتفاقات اخیر سینمای ایران نبود. به نوعی می‌توان گفت مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر مشهد نمودی از تمام حواشی سینمای ایران در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود.

سیدحمید طباطبایی، دبیر یازدهمین جشنواره فیلم فجر، نخستین سخنرانی بود که با ارائه گزارشی آماری، از استقبال ویژه مشهدی‌ها از این رویداد سینمایی خبر داد. وی عنوان کرد که پس از تهران، بیشترین میزان استقبال از جشنواره فیلم فجر در مشهد به ثبت رسیده  است.

سخنران بعدی سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی بود که تحت تاثیر اتفاقات، حاشیه‌ها و مشکلات برگزاری یازدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد، متنی ادبی را قرائت و در حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، مشکلات این دوره از جشنواره را بازگو کرد.

سرابی در بخشی از سخنانش نه‌تنها گلایه‌هایش را از برخورد بالابه‌پایین تهران‌نشینان و تصمیمات آن‌ها در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد عنوان کرد، بلکه به نوعی به خاطر تمام اتفاقات پیش‌آمده برای جشنواره یازدهم فیلم فجر در مشهد، از مردم، هنرمندان، سینماگران و اهالی رسانه عذرخواهی کرد؛ اتفاقی که برای نخستین بار در ادبیات مدیران فرهنگی شهرمان نمود یافته است.

این مراسم همچنین با تقدیر از هنرمندان و سینماگران مشهد و کشورمان همراه بود که تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان مطرح سینمای ایران و سخنرانی او از بخش‌های ویژه این مراسم بود.

وی که در میان تشویق بی‌امان حاضران در این مراسم به جایگاه آمد، عنوان کرد که با شوق بسیاری به مشهد آمده است؛ شهری که دل تمام ایران در گرو آن است.

حاتمی‌کیا سپس با لحنی آرام و کلماتی شمرده‌شمرده گفت که همچنان سرباز است. کارگردان فیلم «چ» اظهار داشت: هنوز رایحه دهه فجر تمام نشده است، اما سربازان این انقلاب همچنان غریب‌اند.

او سپس با لحنی کنایه‌آمیز سخنانش را ادامه داد و گفت: من سرباز مردم روی میدان مین هستم، اما امروز دوره‌ای است که فرش قرمز پهن می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی کشور سخنران بعدی مراسم پایانی یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد بود. این مسئول خاطرنشان کرد که از سال آینده و در جشنواره بعدی فیلم فجر، حق مشهد را شایسته‌تر به جای خواهد آورد.

وی همچنین اضافه کرد که اگر سینماگران این اجازه را به ما بدهند، می‌توانیم جشنواره فیلم فجر سال آینده را در چندین سالن سینما در مشهد برگزار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور ضمن تاکید بر شعار دولت تدبیر و امید در احیای دوباره سینما و آشتی دادن مردم با هنر هفتم، تصریح کرد: سینماگران هم باید ابتدا با خودشان و سپس با مخاطبان آشتی کنند.

ایوبی در ادامه گفت که دست سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر امسال پر بود. وی با اشاره به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا، افزود: اگر هم فرش قرمزی پهن شده، برای هنرمندانی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا پهن شده است.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد که همه سینماگران کشورمان سربازان فرهنگ و هنر این سرزمین‌اند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: خرسندیم از اینکه امسال جشنواره فیلم فجر و سینما لبخند را بر چهره مادران شهید و خانواده آن‌ها نشاند.

ایوبی با بیان اینکه دفاع مقدس و ایثارگری خانواده شهدا و مادران شهید یک ظرفیت والای فرهنگی است، ابراز امیدواری کرد که سینماگران کشورمان از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند. وی افزود: سینما باید در دستور کار همه باشد و همه ما باید بدانیم که سینما می‌تواند به تحکیم بنیان‌های خانواده کمک و خانواده‌ها را دور هم جمع  کند.

رئیس سازمان سینمایی بر ایجاد ظرفیت‌های سخت‌افزاری سینما و سینماسازی در کشور تاکید کرد و گفت: امیدوارم این مهم در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

این مسئول در پایان با اشاره به دلخوری برخی سینماگران از داوری‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر، عنوان کرد: سینماگران برای جشنواره فیلم نساختند و خوشحالم که همه با تواضع و فروتنی نتیجه داوری‌های جشنواره امسال را پذیرفتند.

تقدیر از مریلا زارعی برای بازی در فیلم‌های سینمایی «چ» و «شیار۱۳۴» از دیگر بخش‌های این مراسم بود. بهترین بازیگر زن سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر که به شدت تحت تاثیر فضای حاکم بر سالن مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته بود، سخنانش را با تقدیر از مقام والای مادران شهید آغاز و عنوان کرد که نگاه او به جنگ و هشت سال دفاع مقدس به واسطه آثار ابراهیم حاتمی‌کیا تغییر کرده است. او در سخنانش گفت که در جوانی تحت تاثیر موضوع‌هایی مثل سهمیه خانواده شهدا در دانشگاه‌ها و… بوده که پس از دیدن آثار سینمای دفاع مقدس و بازی در دو فیلم دفاع مقدسی «چ» و «شیار۱۳۴» دیدگاه او به ایثارگری‌های شهدا و خانواده آن‌ها تغییر کرده است.

زارعی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه جایزه‌اش را از دست مادر شهید گرفته است، از تمام مادران شهدا به خاطر طرز فکر دوران جوانی‌اش حلالیت
طلبید.

در مراسم پایانی یازدهمین جشنواره فیلم فجر، از عوامل و دست‌اندرکاران سینمایی و سینماگران شهرمان تقدیر شد. رضا فرهمند، کارگردان مشهدی فیلم مستند «لطفا بوق بزنید»، ابراهیم بهرامی، عکاس مطرح مشهدی و محمد صادقی، از فعالان سینمایی، هنرمندانی بودند که برای تلاش‌هایشان در انجمن سینمای جوانان مشهد تقدیر شدند. همچنین از جواد علیزاده، کارگردان فیلم سینمایی «تبسم گرگ» و ناصر ضمیری، کارگردان فیلم سینمایی «با دیگران» تقدیر شد.

در کنار تقدیر از اصحاب رسانه، تقدیر از مهدی آرمان‌مهر به پاس برگزاری ۹ دوره جشنواره فیلم فجر در مشهد، ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده مشهدی و مطرح سینمای کشورمان و همچنین مرحوم جواد شریفی‌راد، مدیر جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی «معراجی‌ها» از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در حاشیه…
فیلم‌های «چ» و «شیار۱۳۴» به عنوان بهترین فیلم‌های یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد معرفی شدند.

ابراهیم حاتمی‌کیا که غایب بزرگ مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود، در مشهد تقدیر ویژه‌ای شد و جایزه‌اش را از همسر شهید عبدالحسین برونسی گرفت.

مریلا زارعی نیز یکی از تقدیری‌های ویژه مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر مشهد بود که جایزه‌اش را از دست مادر شهیدان ابراهیم و یوسف یزدی دریافت کرد.

با توجه به استقبال کم‌نظیر مشهدی‌ها، به نظر می‌رسید که سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به هیچ وجه درخور برگزاری این مراسم پرمخاطب نبوده است.

امیرمسعود سهیلی، فیلم‌ساز جوان شهرمان نیز جایزه‌اش را به پسرعمویش، ساعد سهیلی تقدیم کرد.

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×