گفت و گو با «وحید جباری» بازیگر نمایش «پوزه چرمی»
به گزارش تئاتر آنلاین، وحید جباری بازیگر نمایش پوزه چرمی که به همراهی ندا مقصودی، در این نمایش به ایفای نقش پرداخته است، در مورد متن پوزه چرمی به قلم هلموت کراوزر گفت ” با متنی روبرو هستیم که شاید یک شاهکار در حیطهی ادبیات نمایشی نباشد، اما دغدغهای جهان شمول دارد.”
وحید جباری که پیش از این نمایشنامههای “خیلی زود عادت میکنیم” و “مرگ در اوج خوشبختی” به قلم او به چاپ رسیده است در ادامه بیان کرد : پوزه چرمی روایتی است که برای همه قابل لمس است و از این جهت آن را جهان شمول خواندم که به روابط انسانی میپردازد. روابط پیچیدهای که هر انسانی در هر جامعه و با هر نوع فرهنگی در طول روز به اشکال مختلف با آن مواجه است.” او در مورد نفشی که در پوزه چرمی ایفا میکند گفت :”نقشی که بازی میکنم، نمایش کامل نویسندهای است که ناکامی و فقدان موفقیت او را منزوی کرده است. انزوایی که نتیجه آن یک روانگسیختگی پنهان است. پنهان از آن جهت که خود شخصیت نیز از این روانگسیختگی آگاه نیست که در طول نمایش این واقعیت به شکلی بچهگانه، کاریکاتوری و گاها گروتسک عریان میشود.”
جباری در ادامهی این گفتگو به خبرنگار تئاتر آنلاین گفت ” من در نمایش پوزه چرمی نقش یک نویسنده را بازی میکنم که با شخصیت حقیقی خودم بیگانه نیست و از این جهت به خودم این اجازه را دادم که در طول تمرینات تغییراتی را در متن اعمال کنم.”
بازیگر نمایش پوزه چرمی در مورد تغییراتی که در متن اصلی صورت گرفته است عنوان کرد : بخشی از منولوگهایی که در این اجرا بیان میشود در متن نیست و علاوه بر آن، اشعاری که (البته اگر بتوان نام آنها را شعر گذاشت) در طول این اجرا از زبان نویسنده بیان میشود به متن اصلی اضافه شده است. ”
وی در ادامه افزود ” در طول پروسهی تمرینات و البته با رضایت کارگردان، من به خودم این اجازه را دادم که در قالب نقشی که ایفا میکنم، حرفها و جملاتی را به زبان بیاورم که گاها به روند کیفیت اجرا و نقشی که ایفا میکنم کمک میکرد. بخش مهمی از این بیانات، در ساختار ادبیات نظم شکل گرفت و به تائید کارگردان رسید و به متن اصلی اضافه شد.”
وحید جباری در پایان این گفتگو با اشاره به این نکته که تمام این تغییرات از دل متن پوزه چرمی بیرون آمده است گفت ” در پارهای از موارد با خود میاندشیدم که اگر این شخصیت بخواهد با الهام از اره برقی که در این متن کارکرد سمبلیک و نمادگرایانه دارد، شعر یا جملاتی را روی کاغذ بیاورد، چه مینویسد. یا مثلا اگر بخواهد با پلیسهایی که دم در خانهاش به صف شدهاند تا او را دستگیر کنند، حرفی بزند، جه میگوید؟ یا در بخشی دیگر از این نمایشنامه که شخصیت زن به خواب رفته و مرد عاشقانه به او نگاه میکند، چه حرفهای رمانتیک و عاشقانهای را در گوش او زمزمه میکند. تمام این موارد در طول تمرینات اتود میشد و بخشهایی از آن با تائید کارگردان به ثبت میرسید که ماحصل آن را در اجرا میبینید.”
نمایشنامهی پوزه چرمی به قلم هلموت کراوزر که با ترجمهی علیرضا کوشک جلالی توسط نشر افراز به چاپ رسیده است، یکی از شاخصترین آثار این نویسندهی آلمانی است. لازم به ذکر است که نمایش پوزه چرمی به کارگردانی محمد علی زمانی تا ۱۲ بهمن ماه، هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانهی شانو به روی صحنه میرود. از دیگر عوامل این نمایش میتوان به ندا مقصودی بازیگر دیگر این نمایش، صدیقه سادات موسویزاده مشاور پروژه، مجتبی گیویان طراح نور، نسیم ملکی طراح لباس، وحید صالحی طراح گریم، مسعود خرداد آهنگساز، رامین ارقند صداپیشه، وحید مشایخی عکاس و سعید جمشیدی پور روابط عمومی اشاره کرد.
ارسال دیدگاه