گفت وگو با سانیا سالاری بازیگر نمایش مجلس ضربت زدن

در آثار بهرام بیضایی همواره زنان در پیشانی ایجاد درام هستند و گاها از شخصیت های مردان نیز اکتیو واثر گذارترند و این ویزگی شاید نوشته های بهرام بیضایی را از سایر آثار هم نسلانش متمایز می کند.

هر روز اجرا با تحلیل های جدید روی صحنه می روم

تئاتر آنلاین: در آثار بهرام بیضایی همواره زنان در پیشانی ایجاد درام هستند و گاها از شخصیت های مردان نیز اکتیو واثر گذارترند و این ویزگی شاید نوشته های بهرام بیضایی را از سایر آثار هم نسلانش متمایز می کند. یک جورهایی در آثار نوشتاری بیضایی به شخصیت اسطوره ای و یا ابر زن بودن تاکید حاصی انجام می شود و به تعبیری او فمینیست ترین کارگردان – نویسنده معاصر ایرانی است که به دور از هیاهوهای رایج به این سمت رفته است و شاید به همین دلیل است که هنوز شخصیت زن و دخترآسیابان نمایش نامه مرگ یزد گرد و یا زن جوان نمایش نامه اشغال در ذهن مخاطبان مانا شده اند.

نمایش مجلس ضربت زدن یک نمایش درنمایش است که به چالش های یک نویسنده در باره نوشته اش می پردازد .نمایشی که به نوعی در زمان حال و گذشته دررفت وآمد است و یک بخش قصه به زمان شهادت امام علی علیه السلام و یک بخش دیگر به زمان حال برمی گردد .بخشی از قصه که به زمان حال بر می‌گردد، درباره گروه نمایشی است که در تکاپوی اجرای تئاتر هستند.در آثار بهرام بیضایی همواره زنان در پیشانی ایجاد درام هستند و گاها از شخصیت های مردان نیز اکتیو واثر گذارترند و این ویزگی شاید نوشته های بهرام بیضایی را از سایر آثار هم نسلانش متمایز می کند. یک جورهایی در آثار نوشتاری بیضایی به شخصیت اسطوره ای و یا ابر زن بودن تاکید حاصی انجام می شود و به تعبیری او فمینیست ترین کارگردان – نویسنده معاصر ایرانی است که به دور از هیاهوهای رایج به این سمت رفته است و شاید به همین دلیل است که هنوز شخصیت زن و دخترآسیابان نمایش نامه مرگ یزد گرد و یا زن جوان نمایش نامه اشغال در ذهن مخاطبان مانا شده اند. درنمایش مجلس ضربت زدن با دو شخصیت زن ( نویسنده و قطام ) روبه رو هستیم. ایفاگر نقش دشوار و چند لایه قطام سانیا سالاری است. با او در باره نقش و چالش های که حین بازی در این نمایش داشت گفت وگویی انجام داده ایم.

در اولین تجربه جدی بازیگریتان در نمایش بزرگ و مهمی مثل مجلس ضربت زدن بازی دارید. این موقعیت برایتان چه ویزگی هایی دارد ؟

من در دانشگاه رشته تدوین خوانده ام وبازیگری را در کلاس های مهتاب نصیرپور شروع کردم و درادامه در کارگاهای بازیگری محمد رحمانان شرکت داشتم. خدا را شکر می کنم که دراولین تجربه جدی و حرفه ای بازیگریم توانستم در نمایش مجلس ضربت زدن بازی کنم .

موقعی که متوجه شدید قرار است محمد رحمانیان به شما اعتماد کند و در نمایشش بازی کنید چه حس و حالی داشتید؟

قبل از حضورم در این نمایش در چند مراسم نمایش نامه خوانی منجمله مجلس ضربت زدن با محمد رحمانیان همکاری داشتم. پدیده جمال ها دستیار محمد رحمانیان با من تماس گرفت و بعد از رفتن به دفتروملاقات با محمد رحمانیان متوجه شدم من را برای بازی درنقش قطام در نظر گرفته اند.و کلی خوشحال شدم. حضور در نمایشی که نویسنده اش بهرام بیضایی و کارگردانش محمد رحمانیان است برای من در حکم یک چالش بزرگ بود .خیلی از بازیگران بزرگ تئاتر ما آرزو دارند در چنین نمایشی بازی کنند و این حضور برایم ضمن هیجان آمیز بودنش یک ماجراجویی بزرگی است .

چگونه از دلهره و استرس حضور و بازی در این نمایش خارج شدید؟

صحبت های مهتاب نصیر پور و محمد رحمانیان خیلی تاثیر و نقش داشت .

در اولین شب اجرا با دیدن جمعیت انبوه مخاطبان چه حسی داشتید؟

تمام توجه ام به این امر متمرکز بود که بازیم را درست و مطابق خواسته کارگردان ارائه کنم تا از اعتماد ایشان سربلند بیرون بیایم و شش دنگ حواسم روی این قضیه متمرکز بود و به حضورانبوه تماشاگران در سالن فکر نکردم .

آیا به بازی بازیگرانی که در گذشته نقش قطام را در تلویزیون و تئاتر مثل یکتا ناصر و ویشکا آسایش بازی کرده بودند، رجوعی داشتید؟

نمایش ترور حمید رضا نعیمی را ندیده بودم و کارگردان از من هم نخواست به بازی بازیگر خاصی که در گذشته این نقش را ایفا کرده بود رجوعی داشته باشم . معتقدم راهنمایی های رحمانیان بهترین شیوه نزدیک شدن به نقش و درک ویزگی های مختلف آن بود .

از شخصیت قطام چه ویزگی هایی را مد نظر داشتید؟

استباطم از شخصیت قطام این است که او درعین داشتن خصلت های پررنگ زنانه ، آدم بسیار کینه توز، مغرور و رومانتیکی است و مثل اغلب ادم های در درونش مجموعه ای ازخصلت های بشری که شرش پر رنگ تر است وجود دارد .دراوردن همه این نوع احساسات در حین بازی کار دشواری بود . منتهی راهنمایی های کارگردان باعث شد تا با شناخت بروم سراغ نقشم.

در اغلب آثاری که در باره حضرت علی ساخته شده و شخصیت قطام هم در آن حضور دارد ، تاکید اصلی روی جذابیت های زنانه این شخصت متمرک شده است. اما در نمایش مجلس ضربت زدن این رویکرد کمتردیده نمی شود . این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطام مجلس ضربت زدن زن مقتدری است و صرفا از زنانگیش استفاده نمی کند .صلابت و اقتدارش درشخصیتش موج می زند و با ان وسیله تلاش می کند تا آتش کینه توزیش را نسبت به حضرت علی خاموش کند ..قطام مجلس ضربت زدن در عین حال از جذابیت های زنانه تهی نیست و در لحن و گفتارهایش با مردان در جاهایی که نیاز است از این حربه زنانه بهره می برد.

در حین بازی ایفای کدام بخش نمایش برایتان دشوار تر بود؟

بازی در تمام صحنه های نمایش برایم دشوار و سخت بود و تلاش کردم از این فرصتی که برایم پیش آمده به درستی استفاده کنم و نقش را به شایستگی در معرض دید مخاطب قرار بدهم .

حضور بازیگران با تجربه ای مثل امیر جعفری ، رضا مولایی ، مهتاب نصیر پور و سایرین چه تاثیراتی در بازیتان داشت؟

برای من خیلی حائز اهمیت است که با این بازیگران بزرگ همبازی بشوم و کلی انرزی مثبت از آنها گرفتم و تلاش کردم از تجربیاتشان به نحو احسنت بهره برداری کنم .بعد ازخاتمه هر روی تمرینات نظراتشان را در باره بازیم جویا می شدم و از نظراتشان برای ارتقا بازیم استفاده می کردم .

آیا هر شب بعد ازخاتمه هر اجرا بازیتان را مورد بازنگری قرار می دهید؟

بعد از خاتمه هر شب اجرا به این مسئله فکر می کنم که می شود به گونه ای دیگر به نقش نگاه کرد و درادامه بازیش کرد و با خودم فکر می کنم بهتر می شد با تغییرلحن یک صحنه را بهتر بازی می کردم و همیشه روز بعد با تحلیل های جدید از نقشم روی صحنه می روم.

گفت وگو: احمد محمد اسماعیلی – ایران تئاتر | عکس: راحله کرمی