» آرشیو مطالب » جذب مخاطب معضل این روزهای هنرهای نمایشی
جذب مخاطب هنرهای نمایشی
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

جذب مخاطب معضل این روزهای هنرهای نمایشی

آذر 5, 1402 زمان مطالعه: 3 دقیقه 2

یادداشتی از ناصر ارباب روابط عمومی و مشاور رسانه تئاتر، پیرامون چالش‌های جذب مخاطبِ هنرهای نمایشی و برنامه ریزی صحیح برای آن

جذب مخاطب بدون دانستن جامعه‌شناسی امکان ندارد، اینکه دایره مخاطبین این روزهای تئاتر چه کسانی هستند؟ مخاطبین امروزه چه نمایشنامه و چه نوع از روایت و شیوه‌ی اجرایی را می‌پسندند؟ آیا اجرا رفتن این نمایشنامه در این بازه‌ی زمانی مناسب است؟ هم از منظر بازه‌ی زمانی و هم از منظر ساعت اجرا…

بعد از آن انتخاب گروه نمایشی است، اینکه افرادی انتخاب شوند که هرکدام در زمینه تخصصی خود کار خود را بلد باشند. سوم انتخاب سالن نمایشی بر اساس اجراست، تهیه کننده و کارگردان باید بدانند کدام تماشاخانه مناسب اجراست و چرا؟ حال هم از منظر شیوه‌اجرا و هم از منظر منبع درآمدی، در نهایت باید چه برنامه‌ریزی تبلیغاتی برای جذب مخاطب انجام شود. در تمامی این برنامه‌ها نیاز است گروه روابط‌عمومی و تبلیغات مانند یک مشاور از روزهای نخست کنار کارگردان و تهیه کننده حضور یابند و برنامه ریزی دقیق داشته باشند.

یکی از معضلات این روزهای هنرهای نمایشی عدم آشنایی با وظایف روابط‌عمومی، رسانه و چگونگی تبلیغات است. فارغ از مبحث هنری که در هنرهای نمایشی وجود دارد، ما تا به عنوان یک شغل درآمدزا به تئاتر نگاه نکنیم نمی‌توانیم از جنبه ی جذب مخاطب راضی باشیم.

حال تئاتر را به مثابه کالا نگاه کنیم، خالق و صاحب اثر، کارگردان و تهیه کننده را به عنوان صاحب کالا، ما میخواهیم این کالا را برای فروش بگذاریم، مسلما باید به کیفیت نمایش، گروه نمایشی، کیفیت متریال تبلیغاتی و قوانین و شیوه درست تبلیغات و باقی جوانب آشنا باشیم. اصول تبلیغات درست نمایش را بدانیم، آشناییت کامل با فضای مجازی، ایجاد مخاطب بالقوه و همچنین بالفعل کردن مخاطبین بالقوه را بلد باشیم. برنامه ریزی داشته باشیم و پوشش همه‌ جانبه تبلیغات را انجام دهیم، در غیر این صورت نباید امید چندانی به جذب مخاطب داشت.

فردی که برای روابط‌‌عمومی و تبلیغات تئاتر انتخاب می‌شود، هم باید شیوه‌های فروش را بلد باشد، هم با هنر تئاتر آشنا باشد. متاسفانه کمتر تهیه‌کننده و کارگردانی وجود دارد که اصول تبلیغاتی نمایش را بداند، برای مثال حداقل دوهفته تا ده روز قبل از شروع نمایش باید بازبینی نمایش انجام شود و مجوزهای لازم برای تبلیغات گرفته‌شود تا بتوانیم به صورت رسمی تبلیغات نمایش را شروع کنیم و این حداقل کار ممکن است.

البته در زمان تمرینات با شیوه‌هایی که امکان دارد نیز می‌توان مخاطب بالقوه را ایجاد کرد، تا زودتر ذهنیت مخاطب آماده شود، استفاده از تمامی ظرفیت‌های تبلیغاتی، فضای حقیقی، فضای شهری، فضای مجازی و انتقال سینه یه سینه باید به درستی اتفاق بیفتد تا بازخورد لازم گرفته شود. اما متاسفانه این روزها کمتر اصولی در روابط‌عمومی و تبلیغات رعایت می‌شود و انتظار جذب مخاطب را هم داریم. بعضا کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان هنرهای نمایشی انتظار معجزه از روابط‌عمومی دارند، اما تا با تحقیق و برنامه‌ریزی اصولی پیش نروند هیچ اتفاق خاصی در فرآیند جذب مخاطب برای تئاتر نخواهد افتاد.

به امید روزهای خوب و جذب بیشترین مخاطب برای هنرهای نمایشی

نویسنده: ناصر ارباب

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×