» آرشیو مطالب » نخستین هدف تئاتر، تلنگرهایی است که از پس ایجاد سرگرمی به مخاطب می زند
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

نخستین هدف تئاتر، تلنگرهایی است که از پس ایجاد سرگرمی به مخاطب می زند

اردیبهشت 6, 1396 0

بازیگر نقش «دالفیت» در نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» ، زبان برشت را زبانی دانست که مخاطب آن در هر دوره ای می تواند سخنان آرتورو اویی را به زبان روز خود بشنود.
به گزارش تئاتر آنلاین، شهره رعایتی، بازیگر نقش «دالفیت» در نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» نوشتۀ «برتولت برشت» که توسط دلارا نوشین ترجمه شده و این روزها به کارگردانی «امیر دژاکام» در تالا حافظ تهران به روی صحنه رفته است، در گفتگو با بانی فیلم، حضور در این اثر را دارای یک روند خاص و بسیار سخت دانسته و بر همین اساس، گفت: تعدد بازیگران و مطالب موجود در این نمایش، نشان از حرف های نا گفته ای دارد که در دل بسیاری از افراد جامعۀ ما نهفته است.
وی که در سال ۱۳۷۳ کار تئاتر را از دانش آموزی آغاز کرده است و در همین راستا، تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتۀ کارگردانی و بازیگری تئاتر به پایان رسانده است، در ادامه با اشاره به این امر که این اثر می تواند از ابتدا تماشاگر را با خود همراه سازد، پا به پای خود پیش ببرد و بخندادند، افزود: تماشاگران این اثر بعد از خندیدن به شخصیت های نمایش، مسلماً در عمق معنای مفاهیم به کار رفته در اثر می اندیشند، معانی آن را در می یابند و به فکر فرو می روند.
مدرس تئاتر کودک و نوجوان، در بخشی دیگر از این گفتگو، محبوبیت برشت، جذابیت نمایشنامه و چالش برانگیز بودن دیالوگ های شخصیت های اثر را از مهم ترین عوامل مشوق خود برای حضور در این اثر برشمرده و در ادامه، ضمن اذعان به این امر که آثار برشت در هر دوره دارای حرف هایی تازه است، ادامه داد: مخاطب آثار برشت، در هر دوره ای می تواند سخنان آرتورو اویی را با زبان و بیان روز بشنود و این در حالی است که شاید بیان بسیاری از این حرف ها برای بسیاری از افراد به شدت سخت و در برخی از اوقات غیر ممکن باشد.
با اشاره به این امر که اگر این اثر در هر کشور با هر رویکرد فرهنگی می تواند اجرا شود و نتیجه بگیرد، اظهار داشت: حرف «برشت» در «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» حرف روز است که با پرداخت به مسائل اقتصادی روز، چه بزرگ و چه کوچک پا را از مرزهای جغرافیایی فراتر گذاشته است.
وی که از در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ جایزه کارگردانی را در جشنواره های آموزش و پرورش به نام خود ثبت کرده است، همذات پنداری مخاطب با این اثر را یکی از ویژگی های آن برشمرده و در همین راستا با اشاره به این که هر کس با ادبیات خود به این امر اذعان می کند که به نوعی حق او خورده می شود، یادآور شد: از نظر من این متن با تمام اقشار جامعه صحبت می کند و تلنگر خود را به مخاطب وارد می کند و به خاطر همین ویژگی هاست که باید به امیر دژاکام برای شجاعت در انتخاب این متن تبریک گفت.
کارگردان فیلم کوتاه «شش و پنج دقیقه» که در جشنواره های خارجی حضور داشته است و در جشنوارۀ بین المللی «فیلم بیکلام» حائز رتبه شده است، تحسین تلنگرهایی که متن «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» به مخاطب از باب طنز و کمدی می زند، گفت: این تلنگرها، خواه ضعیف و خواه محکم، مزیت این اثر است و به نظر من تماشاگر اثر، پس از اتمام نمایش، تمامی آن ها را با خود مرور خواهد کرد.
کارگردان برنامۀ «خسته نباشید»، خندۀ نشئت گرفته از این اثر را خنده ای توأم با ترس دانسته و با اشاره به این که این ترس از اتفاقات بد جامعه، غارت، عدم پایبندی به مهربانی ها، رواج چاپلوسی، کشته شدن آدم ها، ترویج دروغ و ارائۀ حرف های غیر منصفانه از مهم ترین عواملی است که این ترس را شکل می دهد، افزود: خنده هایی که در این اثر بر روی لب مخاطب می نشیند، و مخاطب در هر لبخند با خود مرور می کند که این چه بلایی است که بر سر جامعۀ من می آید.
رعایتی، ایجاد تلنگر ذهنی برای مخاطب را یکی از مهم ترین اهداف تئاتر برشمرده و ادامه داد: مهم ترین هدف تئاتر این است که علاوه بر جنبۀ سرگرمی، نوعی تلنگر برای عموم افراد جامعه در خود داشته باشد و به عموم اقشار جامعه نیز بگوید که شما نیز می توانید در جامعه حرف بزنید، اما نباید فراموش کرد که نخستین هدف تئاتر، تلنگرهایی است که از پس ایجاد سرگرمی به مخاطب می زند.
وی که در سال ۱۳۷۹ جایزه اول بازیگری جشنوارۀ تئاتر استانی گلستان را برای نمایش «عروس باران» به خود اختصاص داده است، ادامه داد: زمانی تئاتر می تواند به عنوان یک محصول ثابت در سبد کالای خانوار قرار بگیرد که بر روی شادی واندیشۀ وی تأثیر گذار باشد.
رعایتی که سال ها است به عنوان یکی از داوران «جشنوارۀ تئاتر دانش آموزی» حضور دارد، تبلیغ سینه به سینه هنرمندان برای تئاتر را مهم ترین عامل جذب مخاطب به آثار برشمرده و در پایان ضمن تأکید بر عدم تأثیر رسانه های گروهی در جذب مخاطب به هنر نمایش، خواستار توجه بیشتر رسانه ها به این هنر شد.
«صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در تالار حافظ تهران، هر شب از ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه روی صحنه خواهد رفت.
سروش طاهری ( بوچر-هنرپیشه)، تینو صالحی (کلارک – قاضی)، بهار قاسمی (منشی- پرستار)، بهرام ابراهیمی (روما- شیت)، مرتضی آقاحسینی (داگسبارو – سبزی فروش سیسرویی)، دانیال ابراهیمی(داگسباروی جوان)، امیر کربلایی زاده (آرتورو اویی)، احسان ابوالقاسم ( بادیگارد اویی)، ابوالفضل جمشیدی (جیری)، حسین شهبازی(باول – فیش)، ملیحه کیا (گودویل-برادر کراکت- اینا) ، هدیه آزاده (اوکیسی- کراکت)، مهرنوش دارا (زن- وکیل مدافع)، حامد پورمحمد (جیوولا)، عارف عباسی (دادستان- کشیش)، سمیه صباغی (داکدیسی)، نرگس محمدی ( بتی دالفیت)، شهره رعایتی(آقای دالفیت) از جملۀ بازیگرانی هستند که در آخرین اثر امیر دژاکام در مقام کارگردان به ایفای نقش می‌پردازند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است:« داستان نمایشنامه در مورد جنایتکار خرده پا به نام آرتورو اویی که از آشفتگی وضع بازار سبزیجات در شیکاگو و فساد موجود در دستگاه قضایی و شورای شهر استفاده کرده و به یک جنایتکار قدرتمندی تبدیل می‌شود که تمام امور شهر را به دست گرفته، مخالفان خویش را ساکت کرده و قصد تسخیر سایر نقاط را دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×