مهرداد کوروشنیا با یادداشتی که در اختیار تئاتر آنلاین قرار داد در خصوص حواشی پیش آمده در خصوص نمایشش توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش تئاتر آنلاین، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
با سلام و عرض ارادت به مردم فهیم و هنردوست شهر مشهد و هنرمندان این شهر، به ویژه هنرمندان عرصه تئاتر.
چنانکه میدانید قرار بود با نمایش «آخرین نامه» مهمان و به گونهای میزبان شما باشیم در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد.
روز ١۶ اسفند که قرار بود ساعت ۱۲ ظهر پیش فروش بلیت این نمایش آغاز شود، به دلیل ایجاد مشکل فنی در سایت مشهد گیشه و سردرگمی و پیگیری مخاطبین تئاتر مشهد، پستی با شرح ذیل در صفحه شخصیام، منتشر کردم:
«واقعا جای تاسف دارد که استانهای ما به خصوص شهرهای بزرگی چون مشهد آنقدر از امکانات و برنامههای خوب فرهنگی فاصله دارند که یک نمایش محقر و بی ادعایی چون آخرین نامه با چنین استقبالی روبهرو میشود. از صبح تا الان در شوک این اتفاق هستم و این که ٧٠ میلیون جمعیت خارج از تهران با چه کمبودهای معمولی روبهرو هستند که حاضرند برای یک نمایش کوچک بلیط سه برابر تهران تهیه کنند ولی همان هم نصیبشان نمیشود. کاش و ای کاش رسم دنیا این گونه نبود که هست.»
بعد از چند ساعت متاسفانه با سوءبرداشت و تفاهم درباره این که به تئاتر مشهد بی احترامی شده، مواجه شدم و صد البته بسیار مغموم چون تنها چیزی که برایم قابل احترام بوده و هست احترام به همکاران و همصنفانم و زحمتی که در این شرایط به جان میخرند و صد البته نقد من برای عدم توازن امکان و پشتیبانی هنرمندان و تولیداتشان نسبت به پایتخت بود که کاملا وارونه تعبیر شده بود و البته با پیامهای توهین آمیز و تشابهات و استنتاجهای ناصواب که از جامعه هنری انتظار نمیرفت.
به این سبب که همیشه اصل برایم مهمتر از حاشیه بوده است، پست فوق را حذف کردم تا بانی سوءتفاهمهای بیشتر همصنفانم نشوم. ولی دریغ از قضاوت عجولانه و غیر منصفانه عدهای. آن هم درباره کسی چون بنده حقیر که متون خود را در سالهای گذشته در اختیار گروههای جوان این شهر قرار داده بودم، بی هیچ چشم داشتی و مطالبهای، و از این رو خود را مستحق این درشت خوییها نمیدانستم.
من در نوشته بالا درباره عدم وجود امکانات و برنامههای خوب فرهنگی در شهرهای بزرگ در قیاس با تهران حرف زدم(سالنهای متعدد کنسرت، نمایشهای متنوع، به دلیل امکانات دریغ شده در استانها و…).
این نکته که مشهد، تئاتر و تئاتری خوب ندارد در کجای نوشته من بوده است؟ و به چه تفسیری چنین خوانشی میشود که اجازه توهین و هتاکی به زمین و زمان را برای افرادی صادر میکند؟ حتی اگر این استقبال برای دیدن سوپراستارها باشد چرا نباید آنقدر این اتفاق و تبادل انجام شود که مردم این گونه دچار هیجان نشوند؟ این حرف بدی است؟ و کجای آن دامن تاتریها را تَر میکند؟ این گله از سیاستگذاری کلی فرهنگی جامعه ماست که من به این بهانه مطرح کردم و قصدم تنها نقد بود نه تخریب.
دوستان این کار سال ٨٨ تولید شده و در ٨ استان و کشور ایتالیا اجرا شده است. زمانی که نه آقای محمدزاده سوپراستار بود و نه بحث مسائل مالی مطرح بود! چگونه حالا مجوز سودجویی برای این نمایش صادر می شود؟
من خاطر خوشم را از دوستی هنرمندان خوب مشهدی همچنان خرسند نگه میدارم و بی احترامی تعدادی جوان را میبخشم ولی فراموش نمیکنم.
برای کنجکاوی بعضی دوستان بگویم این نمایش از سال ٨٨ در شهر هشتگرد ساوجبلاغ کار خود را شروع کرد، نه کرج!
بنده این عنوان که لغو نمایش به دلیل اهانتهای کارگردان بوده را نمیتوانم بپذیرم! این که گفتهام قیمت بلیط گران است یا از کمبود امکانات و عدم توازن تولیدات فرهنگی و اشتیاق مردم حرف زدهام این توهین است؟ به کی؟ و آیا هنرمندی یا مسئولی محترمانه از من پرسید؟ و جواب نشنید!!! جواب توهین و هتاکیهای دوستان جوان در صفحه مجازی را که رعایت هیچ یک از اصول اخلاقی را نمیکنند چه باید داد؟ از کی سکوت بنده توهین و فحاشی دوستان ادب و احترام نام گرفته است؟ که مرکز رسمی نمایش یک استان بدون هیچ سوالی از اینجانب مرا متهم و نمایشی را توقیف و مردمی را سرخورده میکند!
انتظار میرفت کمی با تساهل رسم میزبانی را بر این مهمانان به جا میآوردیم نه آن که دلخوریهایمان را به واسطه یک خوانش منفی از یک متن، بدون رعایت قواعد گفتوگو و تذکر و ادب و احترام به مسلخ مجازات بسپاریم.