طرح فرضیه‌ای جدید از مرگ هیتلر/ یک حادثه تاریخی که پایان باز دارد

متین اوجانی کارگردان نمایش «مرگ هیتلر به روایت تلفنچی» درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی و روایت تازه ای که از مرگ هیتلر ارائه می دهد، توضیح داد. متین اوجانی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «مرگ هیتلر به روایت تلفنچی» که این روزها در تماشاخانه سپند روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی […]

متین اوجانی کارگردان نمایش «مرگ هیتلر به روایت تلفنچی» درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی و روایت تازه ای که از مرگ هیتلر ارائه می دهد، توضیح داد.

متین اوجانی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «مرگ هیتلر به روایت تلفنچی» که این روزها در تماشاخانه سپند روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی در اسفند ماه به تئاتر آنلاین گفت: این نمایش از ابتدای اسفند ماه اجرای خود را آغاز کرده است. از ابتدا قصدمان اجرا در ماه پایانی سال نبود چون به دلیل پایان جشنواره های تئاتر و فیلم و مشغله مردم قبل از سال جدید امکان داشت با ریزش مخاطب روبرو شویم اما از آنجا که به دلیل وضعیت کرونا تماشاخانه ها به صورت مقطعی تعطیل می شدند ترافیک تقاضا برای اجرا زیاد شده بود و زمانی که مد نظرمان بود سالن خالی وجود نداشت و از طرف دیگر به دلیل ویژگی های طراحی صحنه نمایش نیز احتیاج به سالنی با سقف بلند داشتیم از این رو کمی با محدودیت روبرو شدیم و در نهایت سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند را برای اجرا انتخاب کردیم. البته احتمال دارد نمایش را بعد از عید در سالنی دیگر مجددا اجرا کنیم.

وی ادامه داد: من این نمایشنامه را سال ۹۸ نوشته بودم و قرار بود آن را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه ببرم که به دلیل برخی ناملایمات به اجرا نرسید. بعد از آن ۲ نمایش «رهایی از شائولین» و «نئاندرتال ها» را به صحنه بردم. بعد از اجرای این ۲ نمایش، مجددا فرصتی فراهم شد تا با همراهی سیدرسول عظیمی به عنوان تهیه کننده بتوانم «مرگ هیتلر به روایت تلفنچی» را مجددا برای اجرا آماده کنم.

اوجانی درباره مضمون نمایش توضیح داد: در طول سال ها روایت های مختلفی از نحوه مرگ هیتلر و اینکه اصلا او مرده یا فرار کرده است، وجود دارد. در واقع ماجرای قتل هیتلر یک حادثه تاریخی با پایان باز است و هرکس از زاویه دید خودش تغییری در این روایت می دهد. ایده اصلی نمایش نیز زمانی شکل گرفت که من با نمایشنامه «اختراع والس» ولادیمیر ناباکوف آشنا شدم. در واقع این نمایش گرته برداری از کتاب ناباکوف بود که با تخیلات و تصورات من در هم آمیخت و تبدیل به یک کمدی سیاه سیاسی به نام «مرگ هیتلر به روایت تلفنچی» شد. این نمایش سه روز آخر منتهی به سقوط آلمان نازی را از زاویه نگاه یک تلفنچی از لای در اتاق هیتلر روایت می کند اما این تلفنچی هرچه به بقیه توضیح می دهد که من از لای در دیدم که هیتلر چطور مرده و در اصل چه اتفاقی رخ داده است، کسی حرف او را باور نمی کند.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره فضاسازی نمایش نیز عنوان کرد: تلاش کردم در اجرا فضاسازی مینیمالی داشته باشم اما در عین حال دکور حجم دار است و با استفاده از پارچه هایی که از بالا آویخته شده اند، ستون های بلند و عظمت معماری دوران نازی برای مخاطبان تداعی می شود و در عین حال بازیگران نیز در برابر این حجم از پارچه ریز دیده می‌شوند. همچنین با نورپردازی و سایه ترس و خوف آن دوران القا می شود که البته در کنار اینها رگه هایی از فانتزی و کمدی نیز در نمایش جاری است تا بیننده خسته نشود.

«مرگ هیتلر به روایت تلفنچی» به نویسندگی و کارگردانی متین اوجانی تا ۲۲ اسفند در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند روی صحنه است. بازیگران این نمایش علیرضا ‌داوری، راد ‌پورجبار، روناک ‌برخوردار، یاشار ابراهیمی، همایون ‌ظفرپور، حسام یگانه و متین ‌اوجانی هستند.