» آرشیو مطالب » سیمرغ فجر برای رسانه‌ها
آرشیو مطالب

سیمرغ فجر برای رسانه‌ها

آبان 27, 1391 1

رسانه‌ها و نویسندگان سینمایی عامل مهمی برای هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن جشنواره فیلم فجر به شمار می‌روند اما کمتر اتفاق افتاده که آثار نویسندگان سینمایی به درستی نقد شود.

جشنواره‌ فیلم فجر امسال سی و یکمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. جشنواره‌ای که بی‌شک بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین جشنواره حال حاضر کشور است که 30 دوره آن با موفقیت برگزار شده است. اما اینکه فجر به اینجا رسیده، سوای حضور فعال و چشمگیر سینماگران در دوره‌های مختلف و نمایش فیلم‌های تحسین‌برانگیز و همچنین سیاستگذاری‌های درست معاونت سینمایی در ادوار مختلف، به عامل بسیار مهم دیگری هم به نام رسانه و تبلیغات بستگی دارد. رسانه‌ها همیشه در طول برگزاری این سی دوره مختلف نقش بسزایی در ترسیم نقشه راه و شور و هیجان جشنواره داشتند.

امروزه باید قبول کنیم برای موفقیت یک فیلم، «تبلیغات» عاملی بسیار کلیدی است و اگر وجود نداشته باشد و یا به درستی از آن استفاده نشود، تمام تلاش‌های یک گروه فیلمسازی به هدر می‌رود و آن طور که شایسته است فیلم دیده نمی‌شود. هستند فیلم‌های بسیاری که با وجود ساختار و مضمون خوب، به دلیل عدم بهره‌گیری از ظرفیت رسانه و تبلیغات درست به موفقیت نرسیدند.

رسانه‌های سینمایی چند ماه مانده به آغاز جشنواره فجر همانند گروه‌های فیلمسازی که در تب و تاب رساندن فیلم به جشنواره هستند، شروع به فعالیت و تبلیغات درباره جشنواره فجر و فیلم‌های آن می‌کنند. انتشار ویژه‌نامه‌ها، گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلف با هنرمندان در گرم کردن فضای جشنواره مردمی فجر بسیار موثر است و موجب می‌شود مردم با شور و هیجان بیشتری به استقبال بزرگ‌ترین رویداد هنری کشور بروند، اما در این میان کمتر اتفاق افتاده که فعالیت هنرمندان و منتقدان هم در بوته نقد و رقابت گذاشته شود. شاید بد نباشد امروز که مدیران بیش از پیش به اهمیت نقش رسانه و تبلیغات در جذب مخاطب فیلم‌های سینمایی واقف شدند، برای نقد فعالیت رسانه‌ها و آسیب‌شناسی این حوزه هم فکری شود. همان‌طور که چندی پیش سید علیرضا سجادپور با درک درست از فعالیت این حوزه، از تشکیل صنف فعالان مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی سینمای ایران خبر داد.

همان‌طور که اعلام شد قرار است در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر امسال از بهترین رسانه و برترین آثار نویسندگان سینمایی جشنواره سال گذشته تقدیر به عمل آید. شاید بد نباشد به جهت هدف‌گذاری و تعیین مسیر راه رسانه‌ها برای سال‌ آینده و سال‌های پیش رو و همچنین برای رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در حوزه نقد فیلم و استفاده از پتانسیل رسانه‌ها برای موفقیت‌‌های داخلی و بین‌المللی سینمای ایران، در بخشی از جشنواره فیلم فجر آثار رسانه‌ها توسط کارشناسان خبره به بوته نقد کشیده شود تا هم کمی فضای نقد و تخریب از هم جدا شود و هم رسانه‌ها به نقاط ضعف و قوت خود طی یک سال فعالیت مستمر پی ببرند.

شاید در کنار فعالیت کارگردان و تهیه‌کننده و بازیگران و همچنین فعالیت‌های یک صدابردار، تدوینگر، عکاس و یا یک طراح پوستر و آنونس بد نباشد آثار نویسندگان سینمایی هم با یکدیگر قیاس شود. شاید بد نباشد سیمرغی از سیمرغ‌های فجر را به رسانه‌ها اختصاص دهیم…

یادداشت فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×