«سیزده» نحس نیست/ باور اشتباهی که از اروپا به ایران رسید

«سیزده» در «نوروز» روز زنان و آشتی دوباره با طبیعت بوده و در تفکر و فرهنگ ایران باستان نحس نبوده است. دریافت ۳۲ MB به گزارش تئاتر آنلاین، در آخرین بخش «از آیین‌های نوروز چه می‌دانیم؟» قطب‌الدین صادقی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر به روز سیزدهم «نوروز» و موضوع «سیزده به در» پرداخت. به […]

«سیزده» در «نوروز» روز زنان و آشتی دوباره با طبیعت بوده و در تفکر و فرهنگ ایران باستان نحس نبوده است.


دریافت
۳۲ MB

به گزارش تئاتر آنلاین، در آخرین بخش «از آیین‌های نوروز چه می‌دانیم؟» قطب‌الدین صادقی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر به روز سیزدهم «نوروز» و موضوع «سیزده به در» پرداخت.

به گفته صادقی «سیزده به در» باور غلطی است که وارد این آیین شده و آن را از مفهوم اصلی‌اش دور کرده است.

وی با اشاره به اینکه سیزدهمین روز «نوروز» آغاز زندگی دوباره بوده و نحس نیست، تأکید کرد: سیزدهمین روز «نوروز» روز زنان بوده است.

این پژوهشگر تئاتر معتقد است گره زدن سبزه در روز سیزدهم «نوروز» توسط زنان به معنای گره زدن بخت خود با پویایی زمین بوده و روزی فرخنده و روز آشتی دوباره با طبیعت است.

صادقی درباره چرایی نحس شدن روز سیزدهم «نوروز» به این نکته اشاره می‌کند که حدس بر این است که در دوره صفویه و طی مراوداتی که با اروپا بوده و طی باورهای مسیحی نحس بودن «سیزده» وارد تفکرات ایرانی شده است.

در مسیحیت یهودای اسخریوطی که سیزدهمین حواری مسیح بوده به او خیانت می‌کند و این امر باعث نحس بودن عدد «سیزده» می‌شود و این باور به اشتباه وارد تفکرات ایرانی می‌شود.