روایت قطب‌الدین صادقی از «نوروز»/تلاش انسان برای هماهنگی با طبیعت

قطب‌الدین صادقی پژوهشگر و کارگردان تئاتر معتقد است نوروز از جمله مهمترین آیین‌های ایران کهن در خصوص ارتباط انسان با طبیعت و زمین است. دریافت ۴۰ MB به گزارش تئاتر آنلاین، همه ما می‌دانیم که لحظه تحویل سال خورشیدی و آغاز سال جدید از ایران باستان تاکنون به عنوان «نوروز» شناخته و برای آن جشن‌های […]

قطب‌الدین صادقی پژوهشگر و کارگردان تئاتر معتقد است نوروز از جمله مهمترین آیین‌های ایران کهن در خصوص ارتباط انسان با طبیعت و زمین است.


دریافت
۴۰ MB

به گزارش تئاتر آنلاین، همه ما می‌دانیم که لحظه تحویل سال خورشیدی و آغاز سال جدید از ایران باستان تاکنون به عنوان «نوروز» شناخته و برای آن جشن‌های نوروزی برپا می‌شود. باور بر این است که نوروز آغاز دوباره زایش و زندگی زمین پس از گذراندن فصل سرما است به عنوان آغاز رستاخیز طبیعت شناخته می‌شود.

«نوروز» در لحظه اعتدال بهاری یعنی قرار گرفتن خورشید در زاویه صفر تلاقی دایرهالبروج و استوای سماوی، شکل می‌گیرد و پس از آن سال جدید خورشیدی و ماه فروردین آغاز می‌شود.

«نوروز» از کهن‌ترین آئین‌های ایرانی است که علاوه بر ایران در کشورهای دیگر نظیر افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

برای آشنایی بیشتر با «نوروز» و آئین‌های نوروزی به گفتگو با قطب‌الدین صادقی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و کارگردان با سابقه تئاتر ایران نشستیم.

وی در این گفتگو که طی ۱۲ بخش در گروه هنری تئاتر آنلاین منتشر می‌شود، به توضیحاتی در خصوص معنا و مفهوم نوروز و آئین‌های مرتبط با آن از جمله آئین‌های نمایشی نوروز می‌پردازد.

در بخش اول این گفتگو، قطب‌الدین صادقی به معنای اسطوره‌شناسی «نوروز»، آیین‌هایی که انسان برای رابطه خود با ماوراء‌الطبیعه، طبیعت و همچنین مرگ شکل داد و اینکه «نوروز» در کدام دسته از این آئین‌ها قرار می‌گیرد سخن گفت.