تئاتر آزاد نباید حیا را در بین خانواده‌ها از بین ببرد

شاه‌آبادی با بیان اینکه از دو دوره تئاتر آزاد راضی نبودیم، اما اخیرا این نوع تئاتر رو به بهبودی رفته است، گفت: تئاتر آزاد باید پایه خانواده را تثبیت کند، نه اینکه حیا را در بین خانواده‌ها از بین ببرد.

«ﺣﻤﯿﺪ ﺷﺎه‌آﺑﺎدی» ﻣﻌﺎون اﻣﻮر ھﻨﺮی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های تئاتر آزاد، گفت: تمام تلاش ما بر این است که سرمایه‌های موجودمان را در تئاتر قدر بدانیم. ما در عرصه تئاتر در عین اینکه انتقادات، مسائل و مشکلات زیادی داریم، سرمایه‌های زیادی هم داریم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تئاتر آزاد اقبال مردم است که اکثر ظرفیت سالن را در همه شب‌ها پر می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های تئاتر آزاد این است که یک اثر نمایشی از شش ماه تا دو سال روی صحنه است و این قطعا اثرگذار است. یعنی تئاتر وقتی می‌تواند ماندگار و اثرگذار شود که مدت زمان زیادی روی صحنه بماند. از دیگر ویژگی‌های این‌گونه تئاتری این است که بازیگران آن به‌قدری حرفه‌ای هستند که می‌توانند مخاطب خود را در طول بازه زمانی ۹۰ دقیقه‌ای و بلکه هم بیشتر با خود و با اثرشان همراه کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در‌خصوص دیگر ویژگی‌های این‌گونه نمایشی، گفت: در تئاتر آزاد متون کاملا ایرانی و ملی است و با مخاطب و خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌کند و فضا فرح‌بخش و شاد است. این‌ها باعث شده که تئاتر آزاد در کشور شکل بگیرد. ۱۶ تئاتر آزاد هر شب در تهران با سالن‌های ۳۰۰ تا ۷۰۰ نفره اجرا می‌روند که این سرمایه بزرگی است.

وی خاطرنشان ساخت: در کنار این‌ها آسیب‌هایی نیز وجود دارد. آسیب‌شناسی ما نشان می‌دهد به محض اینکه به این‌گونه تئاتری کم‌توجهی می‌‌شود، فضای لمپنیسم، لودگی و خنداندن به هر قیمتی این‌گونه نمایشی را تهدید می‌کند. تئاتر آزاد باید از لمپنیسم فاصله بگیرد و معیارهای خودش را مرزهای دقیق اخلاقی بداند و به این نکته توجه داشته باشد که سرمایه‌ای به نام خانواده در اختیارش است.

شاه‌آبادی با اشاره به نقش خانواده در کشور افزود: خانواده کانون اصلی و محوری در کشور است که بنیان‌های اعتقادی ما بر آن استوار است. در زمان طاغوت که بیشترین فساد رواج داشت، چیزی که دین را در جامعه ایران حفظ کرد، خانواده بود. بنابراین تئاتر آزاد باید پایه خانواده را تثبیت کند، نه اینکه قبح و حیا را در بین خانواده‌ها از بین ببرد و واژگان سخیف به کار ببرد.

وی با ابراز خرسندی از همت هیئت مدیره جدید انجمن تئاتر آزاد برای ایجاد حرکت‌های تازه در این حیطه گفت: خوشحالیم که هیئت مدیره جدید تئاتر آزاد به این موضوع توجه دارد و تلاشش بر ارتقای کیفیت و نظارت بیشتر است. بر همین اساس تعاملی جدی با اداره ارزشیابی و نظارت دارد و از ارزشیابی‌های این اداره استقبال می‌کند.

معاون امور هنری ابراز کرد: در اداره کل هنرهای نمایشی هم بنا بر این شده که شبکه نظارتی ما تقویت شود، یعنی ارزشیابی و نظارت بر این حوزه شامل بازبین‌های نامحسوس و همین‌طور بازبین‌های محسوس متعددی را در‌بر‌گیرد. بنابراین احساس ما در این اواخر این بود که کیفیت آثار رو به بهبود است. جا داشت که ما این حرکت را به فال نیک بگیریم و این عزم و اراده هیئت مدیره و این حرکت رو به جلو را ارزیابی کنیم. ما دو دوره تئاتر آزاد را بررسی کردیم و راضی نبودیم، ولی اخیرا که این ارزیابی‌ها را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که رو به بهبودی رفته است. این همدلی و همراهی شرایطی را فراهم می‌کند که معیار اصلی ما در تئاتر آزاد تنها کیفیت باشد.

شاه آبادی در خاتمه تأکید کرد: عزم و اراده دوستان بر این است که ورک‌شاپ‌هایی بگذارند و آموزش‌هایی بدهند و متون را کاملا تخصصی کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که بداهه‌گویی در تئاتر آزاد به شدت متداول شده است. به شدت با این مقابله می‌کنیم و هر‌گونه بداهه‌گویی را در اینجا نمی‌پسندیم. همه متن‌ها باید نوشته شده و مجوزدار باشند.

سیدعلیرضا سجادپور، رﺋﯿﺲ اداره ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ وزارت ارﺷﺎد نیز در سخنانی گفت: وجه مشترکی بین سالن‌های سینمایی و فضاهای تئاتری وجود دارد که آن هم فعالیتی است که انجمن تئاتر آزاد انجام می‌دهد. چند سالی هست که سینماهای تهران و برخی از شهرستان‌ها این امکان برایشان فراهم شده که ساعتی محدود از فعالیت زنده‌شان را به اجرای تئاتر اختصاص دهند؛ مشروط بر اینکه حق تهیه‌کنندگان و فیلم‌های سینمایی اشغال نشود که معمولا هم نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: این کار چند حسن دارد. تئاتر به عنوان یک هنر که باید در میان مردم راه پیدا کند، مکان‌های مناسبی را برای اجرا و عرضه پیدا می‌کند. سینماها تراکنش خوبی در فضای شهری دارند و می‌توانند محل مناسبی برای ارتباط با مخاطبان بالقوه و بالفعل تئاتر باشند. همچنین سینماها می‌توانند راه درآمدی جدا از نمایش فیلم پیدا کنند و ارتباط مناسبی بین تئاتر و سینما ایجاد می‌شود.