انتشار «قول و غزل» در بازار موسیقی

آلبوم موسیقی «قول و غزل» با آهنگسازی سعید نایبمحمدی به بازار موسیقی رسید.
آلبوم موسیقی «قول و غزل» با آهنگسازی سعید نایبمحمدی به بازار موسیقی رسید.
به گزارش MrArt، این اثر در یک سیدی با نام «قول و غزل» و یک دیویدی تصویری شامل کنسرت سعید نایبمحمدی در فرهنگسرای نیاوران (شهریور ۱۳۹۰) با همراهی تمبک پدرام خاورزمینی و حمید قنبری است.
در دفترچهی اثر به قلم سعید نایبمحمدی میخوانیم: «شاید مهمترین تفاوت بین موسیقیدان ایرانی و موسیقیدان حوزهی عربی ترکی رویکرد آنها به سیستم مدال بهویژه در متر آزاد است.موسیقی ایرانی حداقل از دورهی قاجار به بعد از نظام دستگاهی تبعیت کرده است، درحالیکه موسیقی معاصر عربی ترکی همچنان از نظام مقامی بهره میگیرد.»
او در ادامه نوشته است: «از ویژگیهای این نظام، برخورد کاملاً آزاد و باز موسیقیدان با یک بستر نغمگی فارغ از قانون الزامآور تأکید منظم بر درجات مختلف آن مد در جملهپردازیهاست. مثلاً در دستگاه چهارگاه گوشهها با ترتیبی مشخص (تقریباً از پیشساختهشده) بر روی درجاتی مشخص از مد بنا میشوند و این در حالی است که برای موسیقیدان عرب یا ترک هیچ جملهای در اصل صوتی ازپیشتعیینشده نیست.»
این آهنگساز در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: «چنین رویکردی، بهویژه در متر آزاد، بهشدت بر خلاقیتهای فردی مبتنی است. استفاده از عناصری چون مدگردیهای ناگهانی مدگردیهای گذر (بهویژه در میان اعراب) یا تعویض موقعیت به درجات ازپیشتعییننشده در همان مد اصلی هر آن میتواند برای شنونده لحظهای غیرقابلپیشبینی پدید آورد.»
نایبمحمدی در پایان نوشته است: «آثار موجود در این مجموعه نیز با چنین رویکردی ساخته و اجرا شدهاند. وقتی غزل همایون در فضای درآمد همایون آغاز میشود، شاید برای شنوندهیموسیقی ایرانی توقع شنیدن بلافاصلهی ماهور کمی نامأنوس یا حداقل غیرمنتظره باشد. این ویژگی در غزل چهارگاه (مدگردی به شور و ابوعطا) و فرحفزا (مدگردی به سهگاه) نیز مشهود است.»
«غزل در همایون»، «قول در چهارگاه»، «غزل در چهارگاه»، «قول و غزل (براساس مقام بیاتیحسینی)» و «فرحفضا» از جمله قطعات این آلبوم هستند.