» آرشیو مطالب » «افسانه ببر» اقتباسی ایرانیزه است
آرشیو مطالب - تئاتر ایران

«افسانه ببر» اقتباسی ایرانیزه است

بهمن 28, 1396 0

کارگردان نمایش «افسانه ببر» با اشاره به اقتباسی که از نمایشنامه داریو فو داشته است از شرایط نامناسب اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد گلایه کرد.

به گزارش تئاتر آنلاین، صدرالدین زاهد بازیگر و کارگردان نمایش «افسانه ببر» که در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی به مهر گفت: نمایش «افسانه ببر» ۲ اجرا نیز در جشنواره تئاتر فجر داشت و از آنجایی که تئاتر رابطه تنگاتنگی با تماشاگران دارد و اصلا با حضور آنها شکل می گیرد در اجرای جشنواره به این نتیجه رسیدم که مخاطبان ایرانی حوصله این را ندارد که به دیدن نمایشی با مدت زمانی بیش از ۲ ساعت بنشیند بنابراین در اجرای عمومی ۵ – ۶ دقیقه کار را کوتاه تر کردم البته تا جایی که به نمایش لطمه نخورد.

وی ادامه داد: یکی از تمهیداتی که برای کوتاه تر شدن نمایش اندیشیدم این بود که آنتراکت بین ۲ قسمت نمایش را حذف کنم البته با وجودی که در حال حاضر نمایش کوتاه شده است اما متوجه می شوم که مخاطبان از دقیقه ۸۰ به بعد در صندلی های شان جابجا می شوند که البته امری اجتناب ناپذیر است.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر درباره بازخوردهایی که مخاطبان این نمایش در اجراهای اروپایی داشته‌اند، بیان کرد: در اروپا تماشاگران کمی حوصله بیشتری دارد که شاید این امر به دلیل اخلاق و عادت های اروپایی ها باشد چون در اروپا و مثلا فرانسه به تئاتر رفتن یک رسم است و مخاطبان عادت دارند به دیدن نمایشی سه ساعته بنشینند به این ترتیب قسمت اعظم ایرانی هایی هم که در اروپا ساکن هستند این عادت را پیدا کرده اند.

زاهد درباره انتخاب این نمایشنامه برای ترجمه و اجرا توضیح داد: من علاوه بر ترجمه متن، یک برگردان و اقتباس از نمایشنامه داریو فو برای اجرای نمایشی انجام داده ام. این اقتباس را به این دلیل کردم که متوجه شدم نسخ انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی این نمایشنامه با یکدیگر متفاوت هستند و به خودم اجازه دادم که برگردان و اقتباسی از این اثر نمایشی به نسخه فارسی انجام دهم. نسخه اولیه از فرانسه ترجمه شده و بعد با نسخه انگلیسی و ایتالیایی مطابقت داده شد و پس از ترجمه هم من یک آداپتاسیون روی متن انجام دادم و کار را ایرانیزه کردم که در واقع مرحله سوم کار بود.

این کارگردان تئاتر درباره مشکلاتی که در پردیس تئاتر شهرزاد داشته است، اظهار کرد: متاسفانه در شب دوم اجرا به من اطلاع دادند که متصدی نور سالن تغییر کرده و فرد جدیدی را به عنوان نورپرداز استخدام کرده اند و من باید از اول با او نور جدید سالن را ببندم به این ترتیب من مجبور شدم بدون نورپردازی، نور عمومی سالن را روشن کنم و به این شکل روی صحنه بروم. این اتفاق یک فاجعه تئاتری است که مدیریت یک سالن به کارگردان اعلام کند که ما امکانات نداریم و نورپردازمان را بیرون کرده ایم و حالا شما باید یک ساعت و نیم قبل از آغاز اجرا با نورپرداز تازه ای کار کنید. من با این شرایط نمی توانستم نور ببندم و متاسفانه هیچ کس هم جوابگوی من نبود.

این مترجم و بازیگر ادامه داد: متاسفانه سالنی که من در آن اجرا می روم انبار ندارد و نصف صحنه نمایش من را دکور نمایشی که پیش از «افسانه ببر» اجرا می شود، گرفته است و آقای شعاعی مدیر اجرایی تماشاخانه هم به من می گوید که میزانسن نمایش ات را کوچکتر کن تا مشکلی پیش نیاید. این که مدیر یک تماشاخانه از کارگردان بخواهد نمایشش را کوچک تر کند در همه جای دنیا بی سابقه است و هیچ تئاتری به خودش اجازه نمی دهد که در کار یک هنرمند دخالت کند. متاسفانه آقای جعفری هم می گوید من در حوزه تئاتر وارد نیستم و فقط قراردادها را امضا می کنم. منطق آقای جعفری در تماشاخانه شهرزاد این است که تئاتر خوب، تئاتر پرفروش است و تئاتری که مخاطب کمتری دارد به طور قطع به یقین تئاتر بدی است. از آنجا که من با تماشاخانه شهرزاد قرارداد دارم و می دانم که هر قراردادی قواعد و قانون و تعهدی دارد، پذیرفتم که این ۱۰ اجرا را در پردیس شهرزاد ادامه دهم.

زاهد درباره دیگر فعالیت هایش در ایران عنوان کرد: در حال مذاکره برای برگزاری یک کارگاه عملی تئاتر هستم که قرار است در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان برگزار شود. این کارگاه از ۲۰ اردیبهشت ماه به مدت ۶ ماه و ۵ روز در هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ برگزار می شود. به محض سپری شدن مراحل اداری، فراخوان جذب هنرجویان را که تنها ۱۵ نفر هستند، اعلام می کنیم.

وی درباره این کارگاه آموزشی توضیح داد: این کارگاه آموزشی متشکل از نرمش های بدنی که شامل یوگا و فیزیوتراپی است، خواهد بود و فعالیت های دست جمعی عملی را شامل می شود به این ترتیب که آموزش تئاتر از طریق عملی و نه تئوری به هنرجویان منتقل خواهد شد که ۶ ماه هم به طول می انجامد. همچنین به غیر از برگزاری این کارگاه آموزشی قرار است نمایش «افسانه ببر» را در سال ۹۷ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا کنم.

وی در پایان صحبت هایش درباره اصلاحاتی که به نمایش وارد شده است، بیان کرد: نمایش «افسانه ببر» هم پیش از اجرا در جشنواره و هم قبل از اجرای عمومی بازبینی شد و به من اعلام کردند که برخی جملات و کلمات را اصلاح کنم. با وجودی که برای یک هنرمند سخت است که در کارش تغییراتی ایجاد کند اما چون من نیت نامناسبی از اجرای این تئاتر ندارم، پذیرفتم این موارد را رعایت کنم. من به عنوان یک هنرمند یک کار فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی می کنم اما تلاش می کنم خط قرمزها را رعایت کنم تا کسی با دیدن اثر من اذیت نشود.

نمایش «افسانه ببر» با بازی و کارگردانی صدرالدین زاهد تا ۴ اسفند ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره سه تماشاخانه شهررزاد روی صحنه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×