«آهنگ مرگ» تلنگر می‌زند/ وقتی گذشته یک زوج آینده زوج دیگر شد

فاطمه جودکی کارگردان نمایش «آهنگ مرگ» درباره ویژگی های این اثر نمایشی که برای اولین بار است در ایران به صحنه می‌رود، توضیحاتی ارائه داد. فاطمه جودکی کارگردان نمایش «آهنگ مرگ» که این روزها در خانه هنر آبان روی صحنه است درباره ویژگی های این اثر نمایشی به تئاتر آنلاین گفت: «آهنگ مرگ» از ۸ […]

فاطمه جودکی کارگردان نمایش «آهنگ مرگ» درباره ویژگی های این اثر نمایشی که برای اولین بار است در ایران به صحنه می‌رود، توضیحاتی ارائه داد.

فاطمه جودکی کارگردان نمایش «آهنگ مرگ» که این روزها در خانه هنر آبان روی صحنه است درباره ویژگی های این اثر نمایشی به تئاتر آنلاین گفت: «آهنگ مرگ» از ۸ خرداد ماه اجرای عمومی خود را آغاز کرده است و خوشبختانه استقبال از کار نیز تا امروز رضایت بخش بوده است. نمایشنامه نوشته لارش نورن است که کاملا وفادارانه به متن روی صحنه می رود. این اثر نمایشی با نام اصلی «آهنگ مرگ» به سوئدی منتشر شده که در فارسی توسط مترجم به «نماز میت» ترجمه شده است چون همانطور که ما در ایران، برای احترام و آمرزش مردگان، نماز میت می خوانیم، اروپایی ها برای احترام به مردگان ریکوئیم (آهنگ مرگ) موتزارت را پخش می‌کنند. البته با انتخاب این نام برای نمایش موافقت نشد و ما به ناچار همان نام سوئدی اثر را برای کار انتخاب کردیم.

وی درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: فضای کار مینیمال است و درون مایه ابزوردی دارد البته ساختار روایت نمایش رئالیستی است و به مساله تقابل مرگ و زندگی می پردازد. نمایش داستان ۲ زوج را روایت می کند که هر ۲ در فضایی نامعلوم که شبیه به بیمارستان است، حضور دارند به شکلی که یکی از آنها برای به دنیا آمدن فرزندش به آنجا آمده و زوج دیگر برای تحویل گرفتن جنازه فرزندش. در طول نمایش شاهد اختلافاتی بین این زوج ها هستیم که نشان دهنده این است که آدم ها خودشان را گم کرده اند و می خواهند از تنهایی شان فرار کنند اما برای پیدا کردن خود و رهایی از این سردرگمی مسیر نامناسبی را انتخاب می کنند که در نهایت به قربانی شدن فرزندشان می انجامد.

جودکی ادامه داد: مسیری که این ۲ زوج در زندگی شان طی می کنند می‌تواند گذشته و آینده یکدیگر باشد از این نظر که اشتباهاتی که یک زوج در زندگی اش انجام می دهد می تواند ۲۰ سال بعد عواقب ناگواری به بار آورد و گریبان فرزندش را بگیرد و موجب خودکشی او شود. من متن های زیادی را برای اجرا مطالعه کردم اما این متن که برای اولین بار است در ایران اجرا می شود، برایم بسیار متفاوت بود. نمایشنامه دیالوگ های معمول و عامیانه ای دارد اما بسیار پرمفهوم نوشته شده است. با وجودی که هر زوج دیالوگ های جداگانه ای دارند، به نظر می رسد در حال پاسخ گویی به یکدیگر هستند. البته شیوه اجرایی مخاطب را سردرگم نمی کند و متوجه این مساله که انگار سرنوشت این ۲ زوج به هم پیوند خورده، می‌شود.

«آهنگ مرگ» تلنگر می‌زند/ وقتی گذشته یک زوج آینده زوج دیگر شد

این کارگردان جوان در پایان درباره تامین هزینه های نمایش بیان کرد: من علاوه بر کارگردانی، تهیه کننده نمایش نیز هستم و صفر تا صد هزینه های «آهنگ مرگ» را خودم برعهده داشتم که بسیار سخت بود. البته آنقدر که این نمایش اثری اندیشمند و جذاب است بیشتر از اینکه هزینه های کار برگردد مشتاق هستم و ترجیح می دهم که نمایش دیده شود چون «آهنگ مرگ» مناسب دنیای امروز و رخدادهایی است که در جامعه شاهدش هستیم. این روزها اکثر مردم گرایش به تنهایی پیدا کرده اند و کمتر علاقه ای به با هم بودن و معاشرت دارند در حالی که تبعات این رفتارها را بعدا می بینند. این نمایش درباره چنین مسائلی به مخاطبان تلنگر می زند و آنها را آگاه می سازد از این رو دوست دارم نمایش دیده شود و مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

نمایش «آهنگ مرگ» به نویسندگی لارش نورن، ترجمه محمد حامد و تهیه کنندگی و کارگردانی فاطیما جودکی تا اول تیر ماه ساعت ۱۹ در خانه هنر آبان روی صحنه می رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دو زوج که هرکدام در پی گمشده ای هستند. اینجا برای تو آهنگی می نوازند تا همهمه حادثه فروپاشی انسان معاصر را نشنوی و در پی آن سکوتِ تنهایی فریاد می زند. آنچه نباید بشود، اتفاق می افتد و چیزی درونمان گم می‌شود.