Image

«در ستایش تئاتر» از تماشاگر رای‌گیری می‌کند/ یک تجربه متقاوت


کارگردان «در ستایش تئاتر و تهران و تله‌کامیونیکیشن» این نمایش را یک اجرای مولتی مدیا و ترکیب تئاتر، واقعیت افزوده و اجرای مجازی آن لاین دانست که در آن با مخاطبان تعامل صورت می گیرد.

نیما دهقانی که نمایش «در ستایش تئاتر و تهران و تله‌کامیونیکیشن» را در تئاتر مستقل تهران روی صحنه دارد درباره تاثیری که تحصیل در آمریکا روی شکل گیری این نمایش داشته است به تئاتر آنلاین گفت: من در آمریکا فوق لیسانس هنرهای زیبا با تمرکز بر دیجیتال آرت و پرفورمنس گرفته ام و به هرحال تحصیلاتم روی اجرای این نمایش بی تاثیر نبوده است چون من تمرکزم روی دیجیتال مدیا و تکنولوژی در تئاتر بوده است و البته قبل از اینکه به آمریکا بروم هم همین تجربیات را کسب می کردم اما در این نمایش چه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری از خیلی از تکنیک های جدیدی که یاد گرفتم و تجربه کردم استفاده شده است و اینکه چطور می توانیم از تکنولوژی، برنامه نویسی، ویدیو و پلت فرم های مجازی در تئاتر استفاده کنیم.

وی درباره ویژگی های این اجرا توضیح داد: این نمایش یک اجرای مولتی مدیا و ترکیب تئاتر، واقعیت افزوده و اجرای مجازی آن لاین است و کل کار در سه بستر به صورت موازی انجام می شود؛ یکی بستر روی صحنه اتفاق می افتد که کاملا یک تئاتر مونولوگ با بازی علیرضا کی‌منش را شاهد هستیم و در واقع سه مونولوگِ در ستایس تئاتر، تهران و تله کامیونیکیشن با تکنیک های مختلف اجرا می شود. نکته مهم اجرا این است که یک اپلیکیشن برای آن نوشته شده است که تماشاگران می توانند از طریق آن و توسط موبایلشان اجرا را نگاه کنند و بخش زیادی از طراحی صحنه نمایش درون آن اپلیکیشنِ واقعیت افزوده اتفاق می افتد و مخاطبان از این طریق یک سری اشیا و افرادی را که درون صحنه نیستند به صورت مجازی مشاهده می کنند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از کار که نمایش را به شکل مشارکتی درمی آورد سوال و جواب هایی است که در طول اجرا از تماشاگران می شود که این سوالات می تواند در جریان کار تاثیرگذار باشد که البته این تاثیرات فعلا محدود است. در این بخش با توجه به نظر تماشاگران رای گیری می شود که مثلا صحنه ای دوباره تکرار شود یا نه و یا از پروجکشن استفاده کنند یا خیر به همین دلیل مدت زمان نمایش با توجه به نظر تماشاگران شکل می گیرد که امکان دارد بین ۳۰ تا ۱۸۰ دقیقه به طول بینجامد.

دهقانی درباره اینکه مخاطبانی که ممکن است نتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند چه چیزی از اجرا را از دست خواهند داد، گفت: چون ما فکر می کردیم که احتمال دارد به هر دلیلی همه نتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند بنابراین برای این اجرا زیاد روی آن تمرکز نکردیم و این اپلیکیشن یک عنصر جانبی محسوب می شود و اگر تماشاگری از آن استفاده نکند دکور صحنه را نمی بیند و یک دکور خالی را در صحنه شاهد است یا در جریان اجرا و تصمیم گیری ها نمی تواند مشارکت کند اما اجرای صحنه ای به صورت موازی در جریان است و مخاطبان می توانند تنها آن بخش را مشاهده کنند.

این کارگردان تئاتر درباره بخش سوم نمایش عنوان کرد: بخش سوم نمایش در اینستاگرام اتفاق می افتد که در آن ۱۸ بازیگر به صورت لایو در اینستاگرام فعال هستند. این پروژه کاملا با مختصات اینترنت طراحی شده و یک تیم ۵ – ۶ نفره به عنوان طراح و مجری روی آن کار کرده اند و حدود ۱۸ بازیگر نیز این اجرا را جلو می برند. این بخش علاوه بر زمان اجرای نمایش در طول روز هم جریان دارد و مخاطبان از طریق تلفن های همراهشان می توانند این بخش را تماشا کنند.

کارگردان «من و تلخک» یادآور شد: در بخش در ستایش تئاتر این نمایش به نقش بازیگر در تئاتر، حق بازیگر بر هنر، حق هنر بر بازیگر، حق هنرمند بر جامعه و بالعکس پرداخته می شود و به نوعی زندگی بازیگران روی صحنه تئاتر به چالش کشیده می شود و ارتباط هنرمندان با یکی از مدیوم ها مورد توجه قرار می گیرد.

وی در پایان صحبت هایش درباره هزینه های نمایش تصریح کرد: این نمایش تهیه کننده ندارد و خودم تهیه کار را برعهده داشته ام و چون اجرای تجربی است طبیعتا زیاد به سود مالی آن فکر نکردیم. همه بچه ها با لطف و عشقی که داشتند در کار حضور پیدا کردند چون ما گروهی هستیم که از چندسال قبل با هم کار می کنیم و در کنار هم هستیم.

در خلاصه داستان این نمایش که تا ۲۵ خردادماه در تئاتر مستقل تهران اجرا می شود، آمده است: بازیگری که در برابر ابهت تئاتر و حق هنر بر او و حق خودش بر هنر دچار تردید و استیصال است در نیمه شبی در تئاتری در تنهایی؛ مناجات-واگویه می‌کند. از سرعت افول جامعه ترسان است و خود را ابتدا به هنر، بعد به تئاتر، بعد به نقش و بعدتر به تماشاگر وامی‌گذارد.

این نمایش سه اپیزودی، ترکیب پرفرمنس و واقعیت افزوده (Augmented Reality) است. در سه بستر متفاوت به صورت موازی جریان خواهد داشت. یک بخش در اینترنت، یک بخش در سالن اجرا و یک بخش از آن روی تلفن‌های همراه تماشاگران اتفاق می‌افتد بنابراین پیشنهاد می‌شود تماشاگرانی که بلیت تهیه می کنند حتما صفحه اینستاگرام اجرا را دنبال کنند، اپلیکیشن مخصوص اجرا را دانلود کنند (یک شب پیش از شروع نمایش از طریق صفحه اینستاگرام) و حتما با تلفن هوشمند و باتری و شارژر اینترنت کافی در سالن حضور یابند. روشن نگاه داشتن تلفن همراه در این اجرا توصیه ‌می‌شود.

کد خبر ۴۳۱۸۹۸۵
آروین موذن زاده

دیدگاه

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت روز به پایان مهلت ارسال پایان نامه های عملی باقی است

دانشجویان رشته نمایش هفت روز فرصت دارند تا تا پایان نامه های عملی خود در بخش صحنه ای را به جشنواره تئاتر فجر ارسال کنند. به گزارش تئاتر آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته نمایش فقط هفت روز مهلت دارند تا پایان نامه های