حذف لباس و گریم از ۲ بخش مسابقه شوک آور بود

طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» دیده نشدن طراحی لباس و گریم در ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران (الف) و (ب) جشنواره سی و ششم تئاتر فجر را ناشی از نبود متخصصان این امر در داوری ها دانست.

به گزارش تئاتر آنلاین، سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به پایان رسید و در مراسم اختتامیه آن برخی اتفاقات سوال برانگیز در اعلام نتایج داوری بخش های مختلف رقابتی به ویژه بخش های رقابتی تئاتر ایران (الف) و (ب) وجود داشت.

در این ۲ بخش رقابتی هیات داوران در بخش های طراحی لباس و طراحی گریم هیچ کاندیدایی را اعلام نکردند و در نتیجه این گرایش ها در این ۲ بخش رقابتی برگزیده ای نیز نداشتند. در دوره های گذشته جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز نادیده گرفتن طراحی لباس و طراحی گریم باعث انتقاد و اعتراض به جایِ طراحان لباس و گریم فعال در تئاتر شده بود.

این واکنش ها باعث شد تا برگزار کنندگان جشنواره بین المللی تئاتر فجر به گرایش های طراحی لباس و گریم نمایش توجه کنند و این گرایش ها نیز وارد داوری بخش های رقابتی جشنواره شوند اما اتفاقی که در اعلام اسامی کاندیداها و در نتیجه برگزیدگان بخش های رقابتی مسابقه تئاتر ایران جشنواره سی و ششم تئاتر فجر رخ داد، باعث شکل گیری این نگاه شد که بار دیگر طراحی لباس و گریم تئاتر نادیده گرفته می شود.

مقدی شامیریان طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» که در بخش مسابقه تئاتر ایران (الف) در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت، درباره دیده نشدن طراحی لباس و گریم در ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران (الف) و (ب) به (تئاتر آنلاین) مهر گفت: ۴۳ اثر در ۲ بخش رقابتی مسابقه تئاتر ایران اجرا شدند و اینکه از میان هیچکدام از این آثار طراحی لباس و طراحی گریمی حتی برای کاندیدا شدن وجود نداشت سوال برانگیز و شوک آور است.

وی ادامه داد: در این بین هنرمندان با سابقه ای در ۲ بخش رقابتی مسابقه تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر نظیر افسانه قلی زاده طراح با سابقه گریم و پریدخت عابدین نژاد و مژگان عیوضی طراحان با سابقه لباس حضور داشتند. مگر می شود که این هنرمندان کارشان قابل دیدن و داوری نباشد و چطور ممکن است که هنرمندانی از این دست کارشان دیده نشود.

این طراح لباس تئاتر با بیان اینکه نامزد نشدن طراحی لباس و گریم در بخش های مسابقه تئاتر ایران یعنی نادیده گرفتن ۴۳ اثر نمایشی به صحنه رفته در این ۲ بخش، اظهار کرد: معتقدم چیدمان داورها درست نیست، البته منظورم شخص خاصی نیست بلکه این سوال برایم وجود دارد که چرا یک فرد مختصص در طراحی لباس و صحنه در چیدمان هیات داوری بخش های رقابتی جشنواره وجود نداشت. اعضای هیات داوران بخش های رقابتی جشنواره یا کارگردان بودند و یا بازیگر و بدیهی است که درباره گریم و لباس نگاه و نظر تخصصی نداشته باشند.

شامیریان با اشاره به تخصصی بودن طراحی لباس و طراحی گریم در تئاتر، ادامه داد: وقتی اعضای هیات داوران نگاه تخصصی به این گرایش ها نداشته باشند در نتیجه نظری در این باره ندارند و این گرایش ها از داوری حذف می شوند. فکر می کنم در بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر سی و ششم نیز به خاطر حضور داوران و همچنین کارهای خارجی طراحی لباس و گریم در نظر گرفته شد.

عضو انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر در ادامه سخنان خود تاکید کرد: بحث جایزه و تندیس گرفتن از جشنواره مطرح نیست بلکه مهم این است که چرا طراحی لباس و گریم از داوری ها حذف شده است.

این هنرمند فعال تئاتر درباره این موضوع که دیده شدن طراحی لباس و گریم در بخش های رقابتی جشنواره بین المللی تئاتر فجر چقدر در سطح کیفی عملکرد و کار طراحان لباس و گریم تاثیرگذار است، گفت: به طور حتم این دیده شدن موثر است و قطعا تشویق یعنی اهمیت دادن به یک مقوله و وقتی کاری دیده می شود، کیفیت کارها بالا می برد.

شامیریان افزود: زمانی که قضاوت و داوری وجود داشته باشد طراحان لباس و گریم دقت بیشتری در کار خود به کار می برند و سطح کیفی کارهایشان بالاتر می رود. وقتی نگاه نامهربانانه به طراحی لباس و گریم وجود داشته باشد، انگیزه ها پایین می آید.

طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» درباره نبود نگاه جدی به طراحی لباس و گریم در بین برخی از هنرمندان و فعالان تئاتر ایران، یادآور شد: وقتی آدم های متخصص سر جای خود باشند حرفه و تخصص در جامعه در سطح بالاتری قرار می گیرد. زمانی که یک کارگردان به خود اجازه می دهد که علاوه بر کارگردانی، طراحی لباس و صحنه را انجام دهد به این معنی است که نیاز به افراد متخصص و با تجربه در این حوزه نیست و همین امر باعث پایین آمدن سطح کیفی کارها می شود.

وی ادامه داد: وقتی هر آدمی با توجه به تخصصی که دارد سر جای خود باشد، هم کیفیت کارها بالاتر می رود و هم در جشنواره شاهد حذف این بخش ها نخواهیم بود.

شامیریان در پایان صحبت هایش تصریح کرد: برای من بسیار سوال برانگیز است که به این راحتی در داوری های ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از کنار طراحی لباس و گریم عبور شد.

دیدگاه

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تئاتر شهرزاد دچار «شب» شد/ «جنون» روی صحنه

«شب» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی و نمایش «جنون» به کارگردانی ریحانه نبی یان عنوان ۲ نمایش تازه هستند که از دوم دی ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت. به گزارش تئاتر آنلاین به نقل از روابط عمومی پردیس تئاتر شهرزاد، صحرا فتحی نویسنده و کارگردان تئاتر از دوم دی ماه