مریم کاظمی: بی‌ هویتی تئاتر در کشور ما بیداد می‌ کند

مریم کاظمی

جایگاه تئاتر ما پراکنده؛ خودجوش؛ ناگهانی؛ اتفاقی و بدون هویت جا و مکان اجرایی و سلیقه مخاطب است.

به گزارش تئاتر آنلاین، بی هویتی تئاتر در کشور ما بیداد می کندمریم کاظمی، دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جایگاه تئاتر کشور ما نسبت به دیگر کشورها گفت: در کشورهای دیگر هیچ تلاش و تمرینی جدا از هویت گروهی و تعلق به یک کمپانی یا حمایت مستمر تولیدی شکل نمی گیرد و این مسئله تئاتر را پا درهوا؛ تنها و یک لا قبا به جای می گذارد و بزرگترین تفاوت تئاتر ما با دیگر کشورها هم در همین است. جایگاه تئاتر ما پراکنده؛ خودجوش؛ ناگهانی؛ اتفاقی و بدون هویت جا و مکان اجرایی و سلیقه مخاطب است و این جلوی رشد مستمر را می گیرد و تلاش ها بی ثمر می ماند.

وی پیرامون درخواست خود از مسئولان برای ارتقای بهتر بخش کودک و نوجوان اظهار داشت: من درخواست می کنم که سالن های اجرایی بیشتری بسازید. برای تولید تئاتر هزینه کنید. برای تبلیغات مشارکت کنید. آموزش و پرورش و صدا و سیما و وزارت ارشاد به طور مستقیم و سایر ارگان‌ها به طور غیر مستقیم برای حیات تئاتر و نفس کشیدن آن احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: از گروه‌های تئاتری برای استقرار در سالن‌های تئاتری حمایت کنند و کارمندهای تربیت شده و متناسب این حرفه را برای سالن های تئاتری بگمارند. سالن های اجرایی باید کارمندان اداری و فنی و اجرایی و خدمات و حراست با شیفت های کاری مختلف داشته باشند و تداخل سلیقه نباشد. گروه های تئاتری را برای دریافت پول تولید نمایش ها در سیکل اداری سرگردان نکنند و پوستر و بروشور و بنرها را باید چاپ کنند. کارگاه های خیاطی و ساخت و ساز دکور با آرشیو مناسب مجددا تاسیس کنند و کار بیهوده و غلط مدیران قبلی را ادامه ندهند. دست از تجاری کردن سالن ها بردارند. مسئولان حقوقشان را می گیرند اما نمی دانند چه آبی در لانه مورچه ها می اندازند. باید از مشاوران آگاه استفاده کنند نه مشاوران باآرزوهای انجام نشده و حسادت های حرفه ای.

کاظمی درباره اهمیت تئاتر در مدارس تصریح کرد: در مدارس باید درست به اندازه سایر دروس به تئاتر هم پرداخته شود و در برنامه هفتگی کلاس ها گنجانده شود؛ چرا که تئاتر مدارس کسی را بازیگر یا کارگردان نمی کند. مثل اینکه درس ریاضی کسی را ریاضیدان یا درس موسیقی کسی را موزیسین نمی‌کند. هدف دروس مدرسه بیان آموزش های اولیه به طور یکسان و رایگان به همه است تا هیچ بچه ای بدون شناخت و آگاهی شغل آینده اش را انتخاب نکند و به این ترتیب به اندازه دروس دیگر اهمیت دارد و لازم است، عمیقا به آن پرداخته شود و حتی می توان برای آموزش علوم دیگر از هنر نمایش بهره برد.

مریم کاظمی در پایان پیرامون فعالیت های خود در حوزه تئاتر گفت: من هم به عنوان یک فعال تئاتری سعی بر رفع موانع موجود برای رسیدن به وضعیت بهتر در جهت اهداف گروه تئاتر مستقل که سالهاست در آن مشغول به کار هستم، دارم و می کوشم از شرایط موجود بهترین نتیجه را بیرون بکشم.

برچسب ها

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. ثریا خداوردی ۱۴ خرداد ۱۳۹۶۱۴ خرداد ۱۳۹۶ گفته:

    در کشورهای مطرح دنیا ، کارگردان ها به واسطه ارتقا سطح کیفی آثرشان و با بهره گیری از همان مشاوران با آرزو های انجام نشده( اشاره شده در متن ) اقدام به تجمیع سرمایه میکنند ولی این امر به دلیل کارگردانان فسیل شده و با افکار ارباب رعیتی حال حاظرمان امکانپذیر نیست . مشکل تئاتر کشور با نگاه غیر تجاری حل نمیشود ، بلکه نگاه تجاری موجب پیشرفت این هنر در دنیا شده و آثار فاخری را در دنیا به جای گذاشته ، در حال حاظر اکثر کارگردانان فسیل شده تئاتر کشور به جای ارتقا سطح کیفی آثارشان به دنبال کپی کاری و چرخاندن کاسه های گداییشان در جلوی مسئولین کشور می باشد و این اوضاع جز انحطاطی که امروز در تئاتر کلاسیک شاهدش هستیم نتیجه ای نخواهد داشت .

Top